Hyppää pääsisältöön

Fagerlundin laaja sellokonsertto pitää kuulijan otteessaan

Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) musiikin taltioiminen jatkuu. Nyt vuorossa ovat kaksi muutama vuosi sitten valmistunutta teosta, sellokonsertto “Nomade“ sekä vahvasti jylläävä orkesteriteos Water Atlas.

Fagerlund äänitteen kansi
Fagerlund äänitteen kansi Sebastian Fagerlund

Fagerlund iski kultasuoneen reilu viisitoista vuotta sitten klarinettikonsertollaan. Samalla vakiintuivat keskeiset rakennusainekset, iskevät rytmiset elementit, vikkeläliikkeiset tekstuurit sekä värikäs orkestraatio. Sittemmin mukaan on tullut myös lisää vastakohtaistavia elementtejä, joissa ajankäyttö on runsaampaa, äänistön saadessa samalla hiljaisemmin ja hillitymmin soivia muotoja. Fagerlund on kuitenkin edelleen ennen kaikkea liike-energiasta ammentava materiaalisäveltäjä, jolle rauhalliset jaksot ovat välitila kohti musiikin uutta energisoitumista.

Tauotta esitettävä lähes neljänkymmenen minuutin kestoinen sellokonsertto jakautuu kuuteen osaan, joita jaksottaa kaksi lyhyttä välisoittoa. Alati muuntuvat tekstuurit usein heijastelevat selloa sitä eri tavoin jäljitellen ja kaiuttaen. Sellisti Nicolas Altstaedt olevaistaa Fagerlundin sommittelemia vikkelyyksiä virtuoosin suvereniteetilla. Hiljaisten hetkien leijunnassa saksalaissellisti kaivaa esiin hienovireisen ja intiimin puolensa. Teoksen dramaturgiassa ja musiikillisissa keinovaroissa on riittävästi keksintää ja vaihtelua pitämään kuulija otteessaan. Kun kyseessä on näinkin laaja teos, jo se itsessään on hyvä saavutus.

Sellokonserton seuraksi julkaisulle sijoiteltu Water Atlas vyöryy eteenpäin muhkeasti velloen ja raskain elein. Hannu Linnun johtama Radion sinfoniaorkesteri myllää pääosin kestoliikkeessä olevaa sävelistöä väkevästi.

Sebastian Fagerlund: Sellokonsertto “Nomade”; Water Atlas. Nicolas Altstaedt, sello, Radion sinfoniaorkesteri/Hannu Lintu. (Bis 2455)

Kuuntele Uudet levyt 27.5.2021, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.