Hyppää pääsisältöön

Kolmen levyn kommenttiraita Brandenburgilaisille

Vuonna 2001 kapellimestari Thomas Dausgaard ja Ruotsalainen kamariorkesteri alkoivat tilata nykysäveltäjiltä sisarteoksia Johann Sebastian Bachin Brandenburgilaisille konsertoille. Kahden vuosikymmenen projekti on nyt pakattu tripla-CD:lle, jonka hauskuus kumpuaa Brandenburgilaisten konserttojen rikkaista kokoonpanoista ja nykymusiikin vapaudesta.

The Brandenburg Project / Swedish Chamber Orchestra & Thomas Dausgaard
The Brandenburg Project / Swedish Chamber Orchestra & Thomas Dausgaard Uudet levyt

Taidemusiikkihittien tunnettuutta on ennenkin hyödynnetty tilaussävellyksissä, joissa yhteys syntyy kokoonpanosta, musiikkimateriaalista tai kommentoinnista. Ruotsalaisen kamariorkesterin projekti on kuitenkin ollut tavallista kunnianhimoisempi, sillä projektin kuusi nykysäveltäjää ovat varsin suosittuja. Populääri crossover-tulokulma ei kuitenkaan ole levyn parasta antia: Mark-Anthony Turnagen karaktäärikappale sellojumalatar Maya Beiserille valuu tahmeannotkeana, kun taas jazzpianisti Uri Cainen kantikkaat kommentit tuntuvat tyylirikoilta, kun hän joutuu läpeensä taidemusiikilliseen ympäristöön.

Alttoviulisti-säveltäjä Brett Deanin preludi kuudennelle brandenburgilaiselle on sopivan salaperäinen ja omaperäinen ja muuttuu varsin sulavasti Bachiksi. Samoin Steven Mackeyn angloamerikkalainen jatko toiselle konsertolle seisoo tukevasti omilla jaloillaan, vaikka silta Bachiin on kiinteä. Levyn rohkeinta antia on Olga Neuwirthin Aello, jonka huilumaiset tehot ja vieraantunut tunnelma soivat riittävän etäisinä Bach-kaikuina. Hauskinta kuultavaa ovat Anders Hillborgin kehitelmät kolmannesta brandenburgilaisesta. Yllättäviin kohtiin integroidut ja taidokkaasti Bachia siteeraavat kommentit pursuavat riemua Bachin soinneista, svengistä ja monikerroksisuudesta, ja Hillborgin luottoviulisti Pekka Kuusisto käy revittelemässä pari aivan ensiluokkaista sooloa. On selvää, että juuri hänen osaamiselleen on tämän hetken musiikkimaailmassa iso tilaus.

Uusien teosten väleissä kuullaan enimmät Brandenburgilaiset sellaisinaan, mutta niistä ei ole juuri sanottavaa - jousista puuttuu periodikoneiston sävykkyys ja svengi ja continuo soi ohuesti, mutta puhaltajat ja solistit ovat kauttaaltaan mainioita. Tilaussävellykset oikeastaan korostavat sitä, kuinka yhtenäisiä ja hallittuja Bachin konsertot ovat, huolimatta moninaisista kokoonpanoistaan. Uudet sisarteokset vaikuttavat aina kömpelöiltä ja hajanaisilta ja ovat sitä parempia mitä rohkeammin pitävät oman päänsä keskustelussa. Ja juuri se keskustelu on paljon viihdyttävämpää kuin kuusi yksinäistä tilausteosta tai taas uusi läpisoitto Bachin brandenburgilaisista.

J.S. Bach: Brandenburgilaiset konsertot. Mark-Anthony Turnage: Maya. Steven Mackey: Triceros. Anders Hillborg: Very Tender; Bach materia. Olga Neuwirth: Aello - Ballet mecanomorphe. Uri Caine: Hamsa. Brett Dean: Approach - Prelude to a Canon. - Ruotsalainen kamariorkesteri/Thomas Dausgaard, ja solisteja. (BIS-2199)

Kuuntele Uudet levyt 3.6.2021, toimittajana Kare Eskola.

  • Myöhäisromantiikkaa ja tasa-arvoa kokonaisvaltaisella laadulla

    Levyarvostelu

    Viulisti Eriikka Maalismaan ja pianisti Emil Holmströmin uutuuslevy upottaa minut vielä syvemmälle romantiikkaan kuin heidän edellinen, tunteiden myllertämisestä Emma-palkittu Schumann-levynsä. Periodiromantiikkaan hurahtanut duo jatkaa tunneilmaisuaan suolikielisellä viululla ja vuoden 1882 Bösendorferilla, mutta musiikki on aivan romantiikan lopusta. Richard Straussin ja Amy Beachin sonaatit osallistuvat taidemusiikin tasa-arvokeskusteluun, mutta miten, sen saa kuulija päättää.

  • Tarkkapiirtoiset eleet, huokoiset taustat

    Levyarvostelu

    Suomalaistaustainen Ondine-yhtiö on alkanut syventyä Baltian taidemusiikkiin myös historiallisesti. Viime syksynä ihastuin levyyn, jolla Ondine esitteli kanadanlatvialaisen Talivaldis Keninšin lakonisen kirkasta musiikkia. Nyt kuva tästä vuonna 2008 kuolleesta, omaäänisestä impressionisti-modernistista täydentyy kahdella sinfonialla, jotka Keninš sävelsi 1970-luvulla uudessa kotimaassaan Kanadassa.

  • Kolmen levyn kommenttiraita Brandenburgilaisille

    Levyarvostelu

    Vuonna 2001 kapellimestari Thomas Dausgaard ja Ruotsalainen kamariorkesteri alkoivat tilata nykysäveltäjiltä sisarteoksia Johann Sebastian Bachin Brandenburgilaisille konsertoille. Kahden vuosikymmenen projekti on nyt pakattu tripla-CD:lle, jonka hauskuus kumpuaa Brandenburgilaisten konserttojen rikkaista kokoonpanoista ja nykymusiikin vapaudesta.

  • Nico Muhlyn kimmoisuus sopii Pekka Kuusistolle

    Levyarvostelu

    Pari vuotta sitten Pekka Kuusisto aloitti Norjalaisen kamariorkesterin vierailijana. Suhde on kehittynyt niin, että tällä kaudella hän jatkaa taiteellisena johtajana. Kuusiston ja norjalaisten yhteinen debyyttilevy paljastaa, että suhteen kiihkeys perustuu rohkealle rosolle. Nico Muhlyn intensiivinen viulukonsertto Shrink sopii esittäjilleen kuin nenä päähän ja saa äärimmäisen tiiviin tulkinnan, kun taas Philip Glassin minimalismi ei raikastu edes Kuusiston taikakosketuksesta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua