Hyppää pääsisältöön

Pohjoissaksalaista barokkiherkkua sielulle ja korvalle

Kun Rudolstadtin linna paloi vuonna 1735, paloi myös suurin osa Philipp Heinrich Erlebachin teoksista, jotka hän oli 1600-luvun puolella tehnyt paikallisen ruhtinaan hovisäveltäjänä. Erlebach jäi unholaan tämän tuhon takia - muuta syytä ei voi olla. Sen todistavat kontratenori Damien Guillon ja barokkiyhtye Le Banquet Céleste, jotka ovat koonneet Erlebachilta säilyneitä teoksia levylle, joka hemmotteli minun sieluani ja korviani ainutlaatuisella barokkiherkulla.

P.H. Erlebach: Lieder
P.H. Erlebach: Lieder Uudet levyt

Joskus 1600-luvun pohjoissaksalainen barokki tuntuu jäyhältä ja pidättyväiseltä, mutta levyn perusteella Erlebachin tunneilmaisu on suoraa ja täyteläistä. Aariakokoelma Harmonische Freude Musicalischer Freunde kartoittaa ihmisen hengellisiä ja henkisiä kokemuksia melankolisen suloisesti, mutta parhaimmillaan Erlebach tuntuu olevan soitinmusiikissa, ilman laulumelodian ja sanojen painoa. Levyn kahdessa sonaatissa äänenkuljetus ja musiikin eleistö tuntuvat ylimaallisen keveiltä myös sukeltaessaan surun syövereihin.

Se että levy on avannut minulta sekä kyynelhanoja että ilon portteja johtuu Erlebachin ominaislaadun lisäksi esityksestä ja äänityksestä. Damien Guillon laulaa eleettömän kauniisti, linjakkaasti ja pelkistetysti. Le Banquet Céleste puolestaan rakentaa kahdella viululla ja continuolla hämmästyttävän monimuotoisia tunnelmia, aineksinaan viiltävänsuloiset harmoniat, verrattoman pitkälle kantavat fraasit ja herkkääkin herkemmät yksityiskohdat. Nautinnon kruunaa muheva äänitys, joka antaa musiikin resonoida sielussa asti.

Luottamukseni ranskalaista levy-yhtiö Alphaa kohtaan on entistäkin suurempi nyt, kun se on johdattanut minut pohjoissaksalaisen barokin unohdetuimpaan nurkkaan, joka onkin myös suloisin.

Philipp Heinrich Erlebach: Harmonische Freude Musicalischer Freunde. Sonata quinta; Sonata seconda. - Damien Guillon, kontratenori, ja Le Banquet Céleste. (Alpha, ALPHA725)

Kuuntele Uudet levyt 3.6.2021, toimittajana Kare Eskola.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua