Hyppää pääsisältöön

Spoken word -artisti Elsa Tölli haluaa, että runous tuntuu kehossa, maistuu suussa ja kuuluu korvissa

Runoilija Elsa Tölli
Runoilija Elsa Tölli Kuva: Raili Tuikka / Yle Elsa Tölli,Tanssiva karhu

Elsa Töllin tekstit ovat syntyneet esitettäviksi elävän yleisön edessä. Esikoisteoksessaan hän on halunnut vangita lavarunouden magiikan kirjaksi. Fun Primavera on ehdolla Tanssiva karhu -palkinnon saajaksi.

Elsa Töllin runoteos toimitetaan vaaleanpunaisessa kirjekuoressa, jonka päälle runoilija on kaunokirjaimin kirjoittanut vastaanottajan etunimen. Kuoren sisältä paljastuu värikäs, kuvilla kyllästetty kirja, joka on kuorrutettu glitterillä ja tuoksuu hajuvedelle. Sivujen välistä tipahtaa kimalteleva, käsinkirjoitettu lappu. Se on runoilijan henkilökohtainen tervehdys kirjan saajalle.

Tuokoon Fun Primavera sinulle iloa ja tekemisen vimmaa - Nähdään keikoilla!

Käsissä on kokonaistaideteos, jossa visuaalisuus ja ulkoinen tyyli on yhtä tärkeää kuin runojen teksti.

Elsa Tölli on lavarunoilija, eli hän kirjoittaa runoja ensisijaisesti esitettäviksi yleisön edessä. Lavalla runoudesta tulee moniaistinen performanssi, johon runoilija osallistuu koko kehollaan ja näyttämölliset elementit kuten lavastus, pukeutuminen, ja musiikki ovat kiinteä osa teosta.

Halusin tutkia, miten lavarunoutta voisi välittää kirjan avulla.

Lavarunoutta on Suomessakin harjoitettu yli kymmenen vuotta ja monet runoilijat sekä esiintyvät että julkaisevat painettuja teoksia. Elsa Töllin Fun Primavera pyrkii vangitsemaan kansien väliin lavarunouden sinänsä.

- Halusin tutkia, miten lavarunoutta voisi välittää kirjan avulla. Lavalla olemisen adrenaliini on kiinteä osa tekstejäni ja kirjassa olen halunnut tuoda fyysiseksi kaiken sen vimman, ilon, energian ja jännityksen, mikä esiintymiseen liittyy, Elsa Tölli sanoo.

Lavarunokulttuurissa tärkeää on suora toiminta, yhteisö ja vapaus sanoa ja tehdä asiat omalla tyylillä.

Siksi Fun Primaveralla ei ole ulkopuolista kustantajaa ja Tölli on huolehtinut itse jokaisesta kirjan tekemisen vaiheesta.

- Minua mietitytti miten saan runot jäsenneltyä johonkin rationaaliseen muotoon, mutta sitten lakkasin välittämästä kirjanjulkaisun konventioista ja ajattelin, että teen tästä zinen itseni ja kavereideni iloksi. Lopulta kirja on innostanut ihmisiä kaveripiiriäni laajemmaltikin ja se tietysti lämmittää sydäntä paljon.

Muodoltaan Fun Primavera muistuttaa nyrkkipajameinigillä tehtyä zine-julkaisua. Se on leikekirja, johon Tölli on liimannut keikkarepussa kulkeneita rypistyneitä runopapereita, joissa korjaukset, reunahuomautukset ja viime hetkellä ylisutatut sanat ovat kaikki näkyvillä. Sekaan Tölli on liimannut valokuvia elämästään ja piirtänyt kuvia väriliiduilla. Käsin tehdyn teoksen Tölli skannasi Oodi -kirjaston skannerilla sähköiseen muotoon, jossa teos voitiin taittaa ja painaa. Kustannussopimuksen hän allekirjoitti itsensä kanssa väriliidulla ja kuvasi tapahtumasta videon.

Haluan kirjoittaa tavalla, joka tuntuu kehossa, maistuu suussa ja kuuluu korvissa.

Töllin omaan elämään lavarunous tuli Kallion lukiossa. Tarkalleen ottaen 27. tammikuuta 2014. Silloin Tölli ensi kerran esitti omia runojaan julkisesti koulun aamunavauksessa. Päivämäärä on täsmällinen, sillä se on kerrottu Fun Primaverasta löytyvässä keikkakalenterissa.

- Minua veti esiintymään levottomuus ja malttamattomuus. Aloin kirjoittaa runoja lukiossa ja minulla oli kova tarve saada tekstini heti kuulijoiden korviin. Alusta asti minua on kiinnostanut myös, mitä runolle tapahtuu, kun se saa ympärilleen lihaa ja verta ja olen siinä mukana hengittävänä olentona.

Aamunavauksen jälkeen Elsa Tölli on esiintynyt kymmeniä kertoja, ravintoloissa, festareilla ja kulttuuritapahtumissa. Näitä keikkoja varten kirjoittamiaan tekstejä hän valitsi Fun Primaveraan mukaan intuitiivisesti. Monet runoista sijoittuvat lavarunouden maailmaan, takahuoneisiin, keikkamatkoille ja lavoille.

Keikkailun ohella ja lomassa teksteissä eletään vereslihaista nuoruutta.

Laukkasin uuteen yöhön niin, että kaikki käytännöllinen tipahteli taskuistani. Polun varteen jäi sateenvarjo, arpigeeli ja kaikki muukiin normaali mitä yhteiskunta minulle oli opettanut. Se ei haitannut minua oli kiire mennä. Muutenkin sateenvarjo vääntyi, geeli oli huijausta ja yhteiskunnan rakenteet jo puolimaatuneet. Housuni helmat olivat jokaista väriä ja silmissä viirut, oli kynnet ja koru kielessä. Sydän ryntäsi tallomatonta polkua. Kaikki hurjat nikamani vinksallaan, jännitti, ja taivas juuri alkamassa satamaan.

- Haluan kirjoittaa tavalla, joka tuntuu kehossa, maistuu suussa ja kuuluu korvissa. Kirjoittamalla voi myös tuoda näkyväksi syrjiviä rakenteita joita on itse kohdannut ja näin auttaa muita olemaan vähemmän yksin samojen juttujen kanssa, Tölli kuvaa runoutensa lähtökohtia.

Runojen Elsa on jokin versio minusta.

Runoissa puhuu usein Elsa -niminen fiktiivinen hahmo, joka elää kiihkeällä pulssilla. Elsa juhlii, tanssii ja runoilee, saa burn outin, käy terapiassa ja “laukkaa uuteen yöhön”. Tärkeää tälle Elsalle ovat myös feminismi, sukupuolinormien rikkominen, maailman muuttaminen ja ystävyys.

- Runojen Elsa on jokin versio minusta, mutta en ihan tarkkaan tiedä, että kuka. Hän on uhmakas ja aktiivinen ja aina menossa. Lavalla runoilija tulkitaan herkästi samaksi henkilöksi kuin runojen puhuja, koska runoilija siinä itse esittää tekstiään. Minulle tämä on jatkuvaa leikittelyä.

Fun Primavera kommentoi puhujan identiteettiä välillä suoraan, kuten erään runon reunamerkinnässä: ”Yleensä fiktiivinen minä on aktiivinen, luja ja horjumaton, menossa jonnekin, tässä, keväällä 2018 se muuttui oikean itseni kanssa syrjäänvetäytyväksi, pessimistiseksi, itseään ja muita syytteleväksi”.

Vaikka Fun Primavera on maalattu räikeillä väreillä ja sen puhuja syleilee elämää väliin läkähdyttällä kiihkeydellä, on teksteissä myös paljon surua, epävarmuutta ja kipua.

- - nuoruuden vauhtisokeus ja loppumaton metsä / tulen takaisin kun olen nukkunut kunnolla /särkynyt kuuloluu vielä kuulee sen / että me selviämme kyllä / kun epätoivon junassa vilpittömyys tuudittaa / ja rämisevän maiseman läpi / kuljemme uusia kiskoja kohti liian myöhäistä.

Runouden suurin innoittaja ja tuki on lavarunoyhteisö ja muut läheiset ihmiset.

Esikuvikseen Tölli listaa Amy Winehousen, David Bowien, Saima Harmajan ja amerikkalaiskirjailija Sam Pinkin, jonka teos Aion kloonata itseni ja tappaa kloonini ja syödä sen oli Töllille aikoinaan mullistava lukukokemus. Erityisesti Fun Primaveraan on vaikuttanut 90-luvulla versonut feministinen riot grrrl -zinekulttuuri, johon kuuluu punk, itse tekeminen ja keikat.

- Esikuvani on jokainen kesytön, joka tekee omaa juttuansa ja rakastaa sitä. Jokainen, joka uskaltaa nostaa epäkohtia esiin.

Minuun teki vaikutuksen, että hauskanpidon voi nähdä ihmisen perustarpeena.

Elsa Tölli kertoo myös olevansa myös suuri sitaattien ystävä.

Fun Primaveran aloittaa väriliiduilla kirjoitettu lainaus psykiatri William Glasserilta, joka listaa ihmisen perustarpeita: vapaus (freedom), selviytyminen (survival), voima (power), rakkaus (love), kuuluminen johonkin (belonging) ja hauskuus (fun).

- Teoksen nimeen “fun” tulee tästä. Minuun teki vaikutuksen, että hauskanpidon voi nähdä ihmisen perustarpeena. Minulle se fun on jotain glamourin ja roskan välillä häilyvää, leikittelyä sekä vakavalla että hauskalla, Tölli luonnehtii.

Runoteoksen nimen toinen osa Primavera tarkoittaa kevättä.

- Primavera on orastava, uusi alku.

Koronapandemia keskeytti myös Elsa Töllin keikkailun, mutta uusi keikkasetti on nyt hiottu ja polte lavoille kova. Uusia runoja on syntynyt kollegoiden kanssa yhdessä kirjoittaen. Tölli arvioi, että niissä seikkaileva hahmo on entistä humoristisempi ja karikatyyrimaisempi. Yksi toive on päästä hyödyntämään tiloja yhä monipuolisemmin, tekstin esittämisen ohella sanattomien tilanteiden luominen lavalle kiinnostaa.

- Tulevaisuuden unelmia on paljon, mutta ajattelen, että ennen kaikkea teen tässä hetkessä niitä juttuja, joita sydän haluaa. Tahdon kehittyä esiintyjänä, ohjaajana ja kirjoittajana. Haaveilen, että saan tehdä pitkän taideuran, paljon inspiroivia yhteistöitä ja eläkkeelläkin vielä työskentelisin valoisassa ateljeessa ja saisin laittautua paljetteihin keikoilleni kellareihin, klubeille ja teattereihin joka puolella maailmaa.

Elsa Tölli (s. 1995)

  • Tehnyt lavarunoutta vuodesta 2014 saakka
  • Helsinki Poetry Connectionin pitkäaikainen jäsen ja yksi Lavarunoakatemian perustajista

Tanssiva karhu -raadin perustelut:

Runoja lavoilta ja lavojen takaa” lavarunoilija Elsa Töllin esikoiskokoelma seikkailee festareilla, nuhruisilla patjoilla, tanssii kadulla ja diskossa, loikoilee lumihangessa. Fun Primavera on runsaudensarvi: privaatti leikekirja, päiväkirja, poseeraus, lukuohje ja julkinen tunnustus, teos, joka pursuaa nuoruutta, valokuvia, piirroksia, sivujen välistä putoilevia paljettitähtiä ja sutattuja vaihtoehtoja.

Omakustanteen zinemäisyys on harkittu esteettinen valinta ja kannanotto.
Runoilijaminä ottaa tilaa ja kyhnii nurkissa, tukenaan ystävät, ne harmaasta massasta erottuvat, joiden kanssa voi ”nauraa yhtä nuottia niin että tila oli täynnä hammasta” ja ”valvoa kuolevan runon vierellä”, vaikka sedät ahdistelevat: kirjoita ”edes yksi nyyhkyttävä, karheaposkinen runo.” Primaveran poljennossa on kaikuja monilta runon aikakausilta, mutta uusiksi, omiksi sanoikseen ja säännöikseen sulautuen.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri