Hyppää pääsisältöön

Avoin kirje STM:n johdolle: Päästäkää kulttuuri kuristusotteesta

RSO kausi 2020-2021
RSO kausi 2020-2021 Radion sinfoniaorkesteri

Suomen kansallisooppera ja -baletti, Helsingin kaupunginorkesteri ja Radion sinfoniaorkesteri, odottavat muiden taide- ja kulttuuritoimijoiden tavoin pelonsekaisissa tunnelmissa pian alkavan esityskauden yleisötilaisuuksia koskevia ratkaisuja. Tällä hetkellä tiedossa on tilanne ainoastaan 10.8.2021 saakka, ja tällä viikolla odotettava Aluehallintoviranomaisen seuraavan ratkaisu ulottunee vain elokuun loppuun asti.

Yleisömme on laaja ja monimuotoinen joukko kuulijoita, joille emme pysty kertomaan alkavan kauden tilanteesta. Haromme pimeässä. Epämääräisyys viime hetkellä annetuissa säännöissä, lain tulkinnassa, sekä mekaaninen kaikissa tilaisuuksissa edellytetty kahden metrin turvaväli halvaannuttavat esitystoiminnan niin oopperassa, teattereissa kuin konserttisaleissa siitäkin huolimatta, että erinomaisten järjestelyjen ansiosta rokotustilanne on edennyt hyvin. Tilanne on kohtuuton ja epäreilu niin suomalaisten taiteilijoiden kuin yleisöjen kannalta.

On selvää, että muutokset epidemian kulussa vaikeuttavat pitkän tähtäimen ratkaisujen tekemistä. Oikeus kokea ja osallistua elävään taiteeseen tulisi silti tässäkin vaiheessa mahdollistaa niille, joille se on koronaturvallisesti mahdollista. Me tarvitsemme yleisöjämme voidaksemme tehdä työtämme.

Sosiaali- ja terveysministeriö on päivittämässä koronapandemian hybridistrategiansa elokuun aikana. Edellytämme, että tuleva strategia näkee kulttuurin välttämättömänä hyvinvoinnin lähteenä, eikä alan toimintaedellytyksiä tuhota. Ammattimaisten kulttuuritoimijoiden kyky järjestää tilaisuuksia turvallisesti ja vastuullisesti korona-aikana on moneen kertaan osoitettu. Saksan, Ranskan ja Tanskan malli koronapassin hyödyntämisestä on esimerkki luovuudesta ja ratkaisukeskeisyydestä. Rokotustodistus tai tuore negatiivinen testitulos yhdistettynä maskiin ja muihin huolellisiin järjestelyihin paikkanumeroidussa katsomossa avaavat askeleen eteenpäin. Vastaava ratkaisu järkevällä, Suomen olosuhteisiin soveltuvalla tavalla tulee ottaa käyttöön pikaisesti.

Jatkuttuaan jo pitkälti toista vuotta korona on vaurioittanut kulttuurielämää maassamme tavalla, jonka vaikutukset ovat dramaattisia. Haluamme olla jatkossakin tiiviissä yhteistyössä terveysviranomaisten kanssa hakemassa toimivia, turvallisia ratkaisuja suomalaisen kulttuurielämän ja yleisöjemme hyväksi vaikeassa tilanteessa.

Tuula Sarotie, RSO:n intendentti
Nicholas Collon, RSO:n ylikapellimestari
Aleksi Malmberg, Helsingin kaupunginorkesterin intendentti
Susanna Mälkki, Helsingin kaupunginorkesterin ylikapellimestari
Gita Kadambi, pääjohtaja, Suomen kansallisooppera- ja baletti
Lilli Paasikivi, Suomen kansallisoopperan taiteellinen johtaja
Madeleine Onne, Suomen kansallisbaletin taiteellinen johtaja
Hannu Lintu, Suomen kansallisoopperan ja baletin orkesterin ylikapellimestari

  • Nicholas Collon 40 vuotta: "Olen löytänyt RSO:sta orkesterin, jonka kanssa olen hyvin onnellinen"

    RSO:n ylikapellimestari Nicholas Collon täyttää 40 vuotta.

    RSO:n ylikapellimestari Nicholas Collon juhlii 40-vuotissyntymäpäiväänsä 7.2.2023. "RSO:sta olen löytänyt orkesterin, jonka kanssa olen hyvin onnellinen, ja minusta on aina ihanaa tulla tänne. Se on yksi isoimmista asioista, joita urallani on tapahtunut kolmekymppisenä. Oman orkesterin löytäminen ei ole itsestäänselvää, ja siihen tarvittiin paljon onnea, oikeassa paikassa olemista oikeaan aikaan. Tässä orkesterissa kaikki tuntuu minusta oikealta."

  • Nicholas Collon jatkaa RSO:n ylikapellimestarina 2028 asti

    Uuden sopimuksen myötä turvataan pitkäjänteinen yhteistyö.

    Radion sinfoniaorkesterin (RSO) ylikapellimestarina syksyllä 2021 aloittanut Nicholas Collon jatkaa tehtävässään kesään 2028 asti. Syksyllä 2024 alkavan uuden sopimuksen myötä halutaan turvata pitkäjänteinen yhteistyö.

  • Nicholas Collon: ”Mahlerin kymmenennessä sinfoniassa ei ole kyse kuolemasta, vaan rakkaudesta”

    Teos esitetään 13.1. Musiikkitalossa

    "Esittäjälle on toki tärkeää tuntea taustatekijöitä, ja Mahlerin viimeisen sinfonian tausta on todellakin epätavallinen. Mahlerin sinfoniat koskettelevat yleensä valtavia asioita: universumia, luontoa, ihmiskuntaa, Nietzscheä, Jumalaa. Yhtäkkiä kymmenes sinfonia liittyykin hänen kotielämäänsä", toteaa ylikapellimestari Nicholas Collon Mahlerin 10. sinfoniasta, jonka RSO esittää Musiikkitalossa 13.1.