Hyppää pääsisältöön

Avoin kirje STM:n johdolle: Päästäkää kulttuuri kuristusotteesta

RSO kausi 2020-2021
RSO kausi 2020-2021 Radion sinfoniaorkesteri

Suomen kansallisooppera ja -baletti, Helsingin kaupunginorkesteri ja Radion sinfoniaorkesteri, odottavat muiden taide- ja kulttuuritoimijoiden tavoin pelonsekaisissa tunnelmissa pian alkavan esityskauden yleisötilaisuuksia koskevia ratkaisuja. Tällä hetkellä tiedossa on tilanne ainoastaan 10.8.2021 saakka, ja tällä viikolla odotettava Aluehallintoviranomaisen seuraavan ratkaisu ulottunee vain elokuun loppuun asti.

Yleisömme on laaja ja monimuotoinen joukko kuulijoita, joille emme pysty kertomaan alkavan kauden tilanteesta. Haromme pimeässä. Epämääräisyys viime hetkellä annetuissa säännöissä, lain tulkinnassa, sekä mekaaninen kaikissa tilaisuuksissa edellytetty kahden metrin turvaväli halvaannuttavat esitystoiminnan niin oopperassa, teattereissa kuin konserttisaleissa siitäkin huolimatta, että erinomaisten järjestelyjen ansiosta rokotustilanne on edennyt hyvin. Tilanne on kohtuuton ja epäreilu niin suomalaisten taiteilijoiden kuin yleisöjen kannalta.

On selvää, että muutokset epidemian kulussa vaikeuttavat pitkän tähtäimen ratkaisujen tekemistä. Oikeus kokea ja osallistua elävään taiteeseen tulisi silti tässäkin vaiheessa mahdollistaa niille, joille se on koronaturvallisesti mahdollista. Me tarvitsemme yleisöjämme voidaksemme tehdä työtämme.

Sosiaali- ja terveysministeriö on päivittämässä koronapandemian hybridistrategiansa elokuun aikana. Edellytämme, että tuleva strategia näkee kulttuurin välttämättömänä hyvinvoinnin lähteenä, eikä alan toimintaedellytyksiä tuhota. Ammattimaisten kulttuuritoimijoiden kyky järjestää tilaisuuksia turvallisesti ja vastuullisesti korona-aikana on moneen kertaan osoitettu. Saksan, Ranskan ja Tanskan malli koronapassin hyödyntämisestä on esimerkki luovuudesta ja ratkaisukeskeisyydestä. Rokotustodistus tai tuore negatiivinen testitulos yhdistettynä maskiin ja muihin huolellisiin järjestelyihin paikkanumeroidussa katsomossa avaavat askeleen eteenpäin. Vastaava ratkaisu järkevällä, Suomen olosuhteisiin soveltuvalla tavalla tulee ottaa käyttöön pikaisesti.

Jatkuttuaan jo pitkälti toista vuotta korona on vaurioittanut kulttuurielämää maassamme tavalla, jonka vaikutukset ovat dramaattisia. Haluamme olla jatkossakin tiiviissä yhteistyössä terveysviranomaisten kanssa hakemassa toimivia, turvallisia ratkaisuja suomalaisen kulttuurielämän ja yleisöjemme hyväksi vaikeassa tilanteessa.

Tuula Sarotie, RSO:n intendentti
Nicholas Collon, RSO:n ylikapellimestari
Aleksi Malmberg, Helsingin kaupunginorkesterin intendentti
Susanna Mälkki, Helsingin kaupunginorkesterin ylikapellimestari
Gita Kadambi, pääjohtaja, Suomen kansallisooppera- ja baletti
Lilli Paasikivi, Suomen kansallisoopperan taiteellinen johtaja
Madeleine Onne, Suomen kansallisbaletin taiteellinen johtaja
Hannu Lintu, Suomen kansallisoopperan ja baletin orkesterin ylikapellimestari

  • Miten luonto soi? Lähetä meille kuva soivasta luonnosta ja voita lippuja RSO:n konserttiin!

    Julkaisemme kuvat sometileillämme.

    Radion sinfoniaorkesterin (RSO) juonnetussa konsertissa 3.11. esitellään, minkälaisin musiikillisin keinoin luontoa voi kuvata. Entä miten luonto itsessään soi? Lähetä meille kuva soivasta luonnosta ja kerro siitä lyhyesti ‒ julkaisemme sen RSO:n sometileillä. Kuvien lähettäjien kesken arvotaan lippuja RSO:n konsertteihin.

  • Nuorten solistien koesoitto 13.-14.1.2022

    Nuorten solistien konsertti on 29.4.2022

    Radion sinfoniaorkesterin perinteinen Nuorten solistien konsertti pidetään jälleen Helsingin Musiikkitalossa 29.4.2022. Konserttiin voi hakea koesoiton kautta, joka järjestetään 13.-14.1.2022. Koesoittoon on ilmoittauduttava viimeistään keskiviikkona 8.12.2021.

  • Nicholas Collon: ”Thomas Adès on yksi nykymusiikin suurista äänistä”

    Thomas Adès on RSO-festivaalin nimikkosäveltäjä.

    "Olen varma, että ihmiset viidenkymmenenkin vuoden päästä muistavat meidän Thomas Adès -festivaalin ja sanovat: 'Minäkin olin siellä'. Muistamme nämä viikot samalla tavalla kuin vaikkapa sen, kun Mahler oli Helsingissä, tai muut suuret säveltäjät. Adès on yksi heistä", ylistää ylikapellimestari Nicholas Collon RSO-festivaalin nimikkosäveltäjää.