Hyppää pääsisältöön

Tommy Cash toi Kesärauhaan laadukasta meemiarvoa – konseptitaiteilijan ironinen alfaräppi piti festarikansan alusta asti hyppysissään

Lauantaina päälavalla esiintyneen Amasonin keikka huipentui kosintaan.

Turun Kesärauhan lauantai tarjosi tämän hetken harvinaisinta herkkua, ulkomaisten artistien keikkoja. Toinen festivaalipäivä oli edellistä harmaampi, kylmempi ja sateisempi.

Linnalavan taustascreenillä pyörivät Microsoft Windowsin virheilmoitukset ja loading-tekstit. Keskiyön keikan aloittanut X-ray nosti lauantain viimeisen festivaalitunnin olotilat korkealle. Räppärin ja konseptiartistin Tommy Cashin, eli Tomas Tammemetsin show’ta katsomaan virtasi ihmisiä vauhdilla.

Viagra Boysia paikkaamaan bookatulla artistilla oli päällään tummanvihreä takki, jonka olkapäiltä kohosivat korkeat piikit. Tammemets piti yleisöä tarkasti hyppysissään, jähmettyen välillä paikoilleen, välillä ympäriinsä hyppien.

Little Mollyn alussa artisti pyysi vokaalitaustanauhaa, sillä hän aikoi “fucking party on the stage”. Humaltunut yleisö innostui tanssimaan kunnolla, pariskunnat toisilleen keimaillen.

Mitä helvettiä, huusi keikkaa seuraava mies hämmentynyt ilme kasvoillaan ja antoi ystävälleen high fiven.

Kuvat: Nelli Kenttä. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Virosta kotoisin olevan Tammemetsin estetiikassa näkyy vahvasti slaavilainen kuvasto, totuttujen rajojen sekoittaminen ja internet-kulttuurin kanssa flirttailu. Artisti on musiikin ohella ehtinyt suunnitella metrin pituiset Adidaksen Superstar-kengät ja leivän näköiset tohvelit Maison Margiela -muotitalon kanssa.

Viime vuonna julkaistun videon Pornhub Home Tammemets teki Pornhub Awardseja varten. Eroa musiikkivideoiden visuaaliseen ilmeeseen ei ole. Instagramissa 29-vuotias artisti on milloin imettämässä itseään, milloin surffaamassa käytetyllä kuukautissiteellä.

Koko Tommy Cash tuntuu välillä hahmona absurdilta meemiltä, mutta luovan vision toteutus on tehty laadukkaasti.

Lavalla screenillä näkyi naisia, aseita, likaisia kenkiä ja päivittäistavarakaupan tuotteita. Oli kuvia varoituskylteistä, muovailuvahasta, hevosista. Kuvamanipuloitu sixpack-vatsainen Hamtaro ja video, jossa joku ryömii hidastetusti mudassa.

Välillä taustalla välkkyivät glitterfonttiset gif-animaatiot, joissa luki muun muassa 100% princess ja he’s gay and we’re cool with that.

Kuvat: Nelli Kenttä. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Sdubid-biisin kohdalla Tammemets pyysi yleisöä olemaan hiljaa. Kuin kapellimestari hän rauhoitti ihmiset viittomalla ja aloitti laulun:

– You're so stupid, you so dumb.

Tommy Cash huokuu alfamaista imagoräppiä, mutta Gettomasasta ja Cheekista poiketen. Tammemets tekee biisejä rahasta, pilvestä ja penetraatiosta. Sisältö on kuitenkin ironista, white trash -höystettyä kamaa.

Artisti poistui keikan keskivälissä lavalta yli viideksi minuutiksi. Lavan koko ympäristöön levittäytyneen yleisön juhlimista se ei näyttänyt haittaavan. Viihdykkeenä soitettiin vanhojen hittien pätkiä, kuten Nellyn Dilemma, Madconin Beggin’ ja Yeah Yeah Yeahsin Heads Will Roll.

Tammemets palasi esittämään Whon, sytytti lavalla tupakkansa ja tanssi selkä yleisöön päin.

Keikan aikana nähtiin kaksi moshpittiä, niistä suurempi viimeisen kappaleen Baba Yaga aikana. Tältä osin näky ei silti poikennut yhdenkään kotimaisen indierokkibändin poikkitaidekyläfestivaalin pittitunnelmasta.

Taaempana yleisössä joku nosteli kävelysauvojaan ilmaan.

Yleisön hullaantuneeksi saanut Tommy Cash lopetti keikkansa kuten sen oli aloittanut. Tietäen tarkalleen, mitä oli tekemässä.

Kuvat: Nelli Kenttä. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Päälavalla loppuiltapäivästä esiintyneelle Amasonille sattui sääolotilojen suhteen se hieman epäsuotuisampi tilanne. Ruotsalainen indiebändi esiintyi läpi keikan kestäneessä melko runsaassa sateessa, eikä ajoittainen tuuli ainakaan parantanut asiaa.

Laulaja Amanda Bergman liikkui itsevarmasti Yellow Moonin lähtiessä ensimmäisenä soimaan. Lavalla hän vuoron perään joko hypähteli, ravasi lavan halki tai otti leppoisasti muutamia tanssiaskelia. Karismaa riitti jaettavaksi.

Kahdella kielellä musiikkia tekevä yhtye jatkoi ruotsinkielisellä Flygplatsen-kappaleella. Bergmanin syvä lauluääni ja huudahdukset loistivat etualalla, toimien keikan yhtenä vahvana keskipisteenä. Kokonaisuudessaan bändi esiintyi rauhallisen varmasti, kuin aikuisindie 101:n mukaan.

Turun linnan ympärille kerääntyneet ihmiset todistivat Amasonin ensimmäistä keikkaa Suomessa. Osa yleisöstä pysyi sivussa, suurten puiden suojissa.

Suomessa vähemmälle huomiolle jääneen Amasonin jäsenistöön kuuluu lisäksi kosketinsoittaja Pontus Winnberg, joka tekee musiikkia Miike Snow -yhtyeessä ja osana Bloodshy & Avant -tuottajaduoa. Winnberg on kirjoittanut biisejä muun muassa Charli XCX:lle ja Carly Rae Jepsenille sekä voittanut Grammy-palkinnon Britney Spearsin Toxic-hitin yhtenä tekijöistä.

Kuvat: Nelli Kenttä. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Lavan edestä kuului puolessa välissä keikkaa äkillisesti muutama hihkaisu. Keltaiseen sadeviittaan sonnustautunut mies polvistui viereisen naisen eteen, kun Marry Me Just for Fun oli päässyt kunnolla vauhtiin.

Yhtyeen basisti Petter Winnberg yllytti yleisöä taputtamaan. Seurasi myöntävä vastaus.

Takana seisova pariskunnan ystävä pyyhki paperilla kyyneleitä poskeltaan. Tuore kihlapari ikuistettiin kertakäyttökameralla otettuun kuvaan.

Kuvat: Nelli Kenttä. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Samaan aikaan cuitulavalla soittaneen Kissa-yhtyeen kitarasoundit kantautuivat hetkittäin festivaalialueen poikki. Kaukaisen rokkibändin kappaleita onnistui tunnistamaan, kun Amason syventyi tyyneen tunnelmaansa.

Enää jäljellä oli pari kappaletta. Amason luotti keikalla vanhempaan tuotantoon. Tänä vuonna ilmestyneistä kahdesta singlestä ei kuultu kumpaakaan.

Niistä toisen, huhtikuussa julkaistun The Kluski Reportin kertosäe tuo mieleen metalliyhtye System Of a Downin B.Y.O.B.-klassikon laulumelodian, ja ainoastaan positiivisella tavalla.

Bändi on lupaillut Galaxy I -levynsä (2019) seuraajaa jo hetken aikaa. Tupla-albumikokonaisuuden päättävä Galaxy II:n oli määrä ilmestyä reilu vuosi sitten. Uusista singleistä ilmoitetaan tasaisin väliajoin, kuinka tällä kertaa kyseessä on taas ensimmäinen maistiainen tulevalta levyltä.

Ammattimaisen show’n rippeet jättivät hieman vaisut jälkimainingit kuin varkain. Ehkä kyseessä oli vain sade, ehkä muusikoiden hillitty varmuus, ehkä uuden tuotannon poissaolo. Älgenin upea lopetus tosin yritti kaikkensa, ettei mielikuvaa hengettömästä esiintymisestä pääsisi syntymään.

Osa yleisöstä oli muutamaa hetkeä aikaisemmin kaikonnut. He, jotka keikkaa vielä seurasivat, seurasivat sitä kohtalainen hymy kasvoillaan.