Sinfonia Lahden uusimman levyn otsikko "Scenes from the Kalevala" ei kätke yllätyksiä. Suomalaisen kansallisromantiikan tärkeintä ja käytetyintä aihetta työstävät tutusti Sibelius, Madetoja ja Klami, eikä levyn päättävä Tauno Pylkkäsen Kullervon sotaanlähtökään löytö ole. Ulkomaalaisen korviin Kalevalasta innoittuneen musiikin kiihkeys, luonteikkuus ja kuvallisuus ehkä tuntuvat raikkaalta tavallisen kansallisromantiikan seassa, mutta täällä Suomessa levy pistää miettimään, mikä on Sinfonia Lahden suunta.
Sinfonia Lahti soittaa tutun ohjelmiston erinomaisesti. Madetojan Kullervon epäjatkuvasta vyörytyksestä Dima Slobodeniouk löytää koskena kuohuvaa yhtenäisyyttä. Klamin Kalevala-sarjan primitivistinen uhkeus saa pienehkön jousiston hinkkaamaan hieman pinnisteisesti, mutta impressionistiset värit loistavat kirkkaina ja selvinä. Ja kun Pylkkäsen Kullervo lähtee sotaan, laukkarytmit hakkaavat ja vaskivallit kohoavat vilpittömän suurellisina. Kalevala-kuvaston täyteläinen, alkukantainen, värikäs jugend-tyyli saa musiikillisen vastineensa - mutta mitään uutta levy ei siihen tuo.
Sen sijaan korvissani alkavat soida soinnilliset ja kulttuuriset muistumat Osmo Vänskän ja Sibelius-syklin ajoilta 90-luvulta. Orkesteri soittaa tanakammin ja Sibelius-talon akustiikassa tehty äänitys on parempi, mutta levy ei rakenna orkesterin perinteen päälle uutta kerrostumaa, vaikka onnistuu toki hyödyntämään sitä perinnettä täysimääräisesti, mikä sekin on ansio.
Nyt kun Dima Slobodeniouk on luovuttanut ylikapellimestarin puikkonsa Dalia Stasevskalle, jään odottamaan päättäväisempiä, ohjelmistoltaan mielenkiintoisempia levyjä.
"Scenes from the Kalevala". Leevi Madetoja: Kullervo. Uuno Klami: Kalevala-sarja. Jean Sibelius: Lemminkäinen Tuonelassa. Tauno Pylkkänen: Kullervon sotaanlähtö. - Sinfonia Lahti/Dima Slobodeniouk. (BIS-2371)
Kuuntele Uudet levyt 11.11.2021, toimittajana Kare Eskola.