Hyppää pääsisältöön

Monikasvoinen Igor Stravinsky

Säveltäjä Igor Stravinsky
Säveltäjä Igor Stravinsky Igor Stravinsky,Radion sinfoniaorkesteri,musiikki

Venäläinen kosmopoliitti, modernisti ja klassisti, kumousmies ja konservatiivi – Igor Stravinskystä (1882–1971) oli moneen. Hän oli yksi 1900-luvun musiikin suurista vaikuttajista ja muodostui esikuvalliseksi hahmoksi useammallekin säveltäjäpolvelle. Henkisessä liikkuvuudessaan häntä on monesti verrattu Picassoon, toiseen suureen uudistajaan.

Stravinskyn tuotanto on yleensä jaettu kolmeen päävaiheeseen: venäläiseen kauteen, uusklassismiin ja myöhäiseen rivitekniseen kauteen. Todellisuudessa hänen tyylillinen kehityksensä oli paljon monisärmäisempää, ja eri tyylikausien sisälläkin saattoi olla erilaisia painotuksia. Silti kaikessa hänen säveltämässään musiikissa oli yksilöllinen, juuri hänelle ominainen tuntunsa. Esimerkiksi tahtiviivoja uhmaava rytminen rikkaus ja moniselitteisyys, taipumus rakentaa musiikkia enemmän muuntelevan toiston, vastakohtaisuuksien ja leikkausten kuin pitkälinjaisen kehittelyn varaan sekä romanttisen tunnepaatoksen karttaminen olivat hänelle tyypillistä läpi uran.

Stravinsky murtautui kansainväliseen kuuluisuuteen ja aikansa modernismin kärkeen kolmella Sergei Djagilevin tilaamalla ja tyyliltään jatkuvasti terävöityneellä baletilla Tulilintu (1910), Petruška (1911) ja Kevätuhri (1913). Kun Tulilinnun värikylläinen sadunomaisuus henkii vielä hänen opettajansa Nikolai Rimski-Korsakovin vaikutusta, tuovat Petruška ja Kevätuhri esiin iskuvoimassaan jyrkästi radikalisoituneen sävelkielen. Stravinskyn venäläinen kausi jatkui uuden etsinnän merkeissä läpi 1910-luvun, ja tätä vaihetta edustaa mm. laulua ja tanssia sisältänyt burleski Renard (Kettu; 1916).

1700-luvun italialaisen commedia dell'arten hengessä tehty ja ajan musiikkia materiaalina hyödyntävä baletti Pulcinella (1920) merkitsi Stravinskyn kääntymistä uusklassismiin. Uusi tyylivaihe näytti pinnalta katsottuna lähes venäläisen kauden antiteesiltä, mutta todellisuudessa murroksen ituja oli alkanut ilmaantua hänen musiikkiinsa jo 1910-luvun teoksissa. Uusklassismista Stravinsky löysi itselleen pitkäaikaisimman tyylillisen kotinsa. "Pulcinellassa löysin menneisyyden, se oli oivallus, joka teki koko myöhemmän tuotantoni mahdolliseksi. Se oli tietenkin katse taaksepäin – yksi monista rakkaussuhteistani siihen suuntaan – mutta se oli myös katse peiliin", hän totesi.

Uusklassisen kauden teoksissa Stravinsky riisui ilmaisuaan pelkistämällä värimaailmaa ja rytmiikkaa. Hän palasi usein perinteestä tuttuihin muotoihin ja sävelsi muiden muassa konserttoja ja sinfonioita. Myös aihevalinnoissa näkyi klassistinen suuntautuminen monina antiikin maailman innoittamina teoksina, joista väkevin on jylhän tragiikan hallitsema ooppera-oratorio Oidipus Rex (1928), yksi Stravinskyn uusklassisen kauden kulmakivistä yhdessä tyylivaiheen päättäneen oopperan The Rake's Progress (Hulttion tie; 1951) kanssa.

Myöhäiskauden teoksissa Stravinsky ryhtyi soveltamaan rivitekniikkaa eli kääntyi aiemmaksi kilpailijakseen tai jopa vastustajakseen ajatellun Arnold Schönbergin metodin linjoille. Hän kuitenkin sovelsi tekniikkaa omaan tapaansa, ja enemmän kuin Schönbergiä hän ihailikin tämän oppilasta Anton Weberniä. Tässäkään vaiheessa Stravinsky ei luopunut oman ilmaisunsa erityisyydestä.
Kimmo Korhonen

Kauden Stravinsky-konsertit:
8.-9.9. Petruška
17.9. Renard / Viulukonsertto
1.10. Konsertto kamariorkesterille Es-duuri “Dumbarton Oaks”
15.10. Tulilintu
20.-21.10. Orpheus
24.10. Lauluja
17.11. Sinfonia C-duurissa
1.12. Symphony in Three Movements
15.-16.12. Oidipus Rex

  • RSO konsertoi naisten ja tyttöjen puolesta 4.11.

    Esiintymässä mm. Emma Salokoski, Anu Komsi ja Marzi Nyman

    Radion sinfoniaorkesterin Nenäpäivä-konsertin teemana ovat tyttöjen ja naisten oikeudet. Kitaristi Marzi Nymanin ja RSO:n kauden teemasäveltäjä Outi Tarkiaisen suunnittelemassa konserttiohjelmassa on teoksia niin Kaija Saariaholta, Lotta Wennäkoskelta kuin Tarkiaiselta itseltäänkin.

  • RSO juhlii 70-vuotiasta Kaija Saariahoa

    12.10. konsertin ohjelmassa Saariahon lyömäsoitinteos.

    Kaija Saariaho täyttää 70 vuotta 14.10.2022. Juhlan kunniaksi RSO:n konsertissa 12.10. kuullaan Saariahon lyömäsoitinteos Six Japanese Gardens, jonka solistina esiintyy Naoki Yasuda.

  • RSO levytti Thomas Adèsin musiikkia

    Kaikki levyn teokset ovat ensilevytyksiä.

    RSO ja ylikapellimestari Nicholas Collon ovat taltioineet Thomas Adèsin ennen levyttämätöntä musiikkia Ondine-levymerkille.

  • Grawemeyer-palkittu säveltäjä Brett Dean RSO:n vieraana

    12.-21.10. neljä Dean-teemaista konserttia.

    RSO esittelee australialaissäveltäjä Brett Deanin musiikkia 12.-21.10. Musiikkitalossa. Teemakokonaisuuden ohjelmassa ovat mm. hänen alttoviulu- ja klarinettikonserttonsa, orkesteriteokset Testament ja Fire Music sekä kamarimusiikkia.