Hyppää pääsisältöön

Monikasvoinen Igor Stravinsky

Säveltäjä Igor Stravinsky
Säveltäjä Igor Stravinsky Igor Stravinsky,Radion sinfoniaorkesteri,musiikki

Venäläinen kosmopoliitti, modernisti ja klassisti, kumousmies ja konservatiivi – Igor Stravinskystä (1882–1971) oli moneen. Hän oli yksi 1900-luvun musiikin suurista vaikuttajista ja muodostui esikuvalliseksi hahmoksi useammallekin säveltäjäpolvelle. Henkisessä liikkuvuudessaan häntä on monesti verrattu Picassoon, toiseen suureen uudistajaan.

Stravinskyn tuotanto on yleensä jaettu kolmeen päävaiheeseen: venäläiseen kauteen, uusklassismiin ja myöhäiseen rivitekniseen kauteen. Todellisuudessa hänen tyylillinen kehityksensä oli paljon monisärmäisempää, ja eri tyylikausien sisälläkin saattoi olla erilaisia painotuksia. Silti kaikessa hänen säveltämässään musiikissa oli yksilöllinen, juuri hänelle ominainen tuntunsa. Esimerkiksi tahtiviivoja uhmaava rytminen rikkaus ja moniselitteisyys, taipumus rakentaa musiikkia enemmän muuntelevan toiston, vastakohtaisuuksien ja leikkausten kuin pitkälinjaisen kehittelyn varaan sekä romanttisen tunnepaatoksen karttaminen olivat hänelle tyypillistä läpi uran.

Stravinsky murtautui kansainväliseen kuuluisuuteen ja aikansa modernismin kärkeen kolmella Sergei Djagilevin tilaamalla ja tyyliltään jatkuvasti terävöityneellä baletilla Tulilintu (1910), Petruška (1911) ja Kevätuhri (1913). Kun Tulilinnun värikylläinen sadunomaisuus henkii vielä hänen opettajansa Nikolai Rimski-Korsakovin vaikutusta, tuovat Petruška ja Kevätuhri esiin iskuvoimassaan jyrkästi radikalisoituneen sävelkielen. Stravinskyn venäläinen kausi jatkui uuden etsinnän merkeissä läpi 1910-luvun, ja tätä vaihetta edustaa mm. laulua ja tanssia sisältänyt burleski Renard (Kettu; 1916).

1700-luvun italialaisen commedia dell'arten hengessä tehty ja ajan musiikkia materiaalina hyödyntävä baletti Pulcinella (1920) merkitsi Stravinskyn kääntymistä uusklassismiin. Uusi tyylivaihe näytti pinnalta katsottuna lähes venäläisen kauden antiteesiltä, mutta todellisuudessa murroksen ituja oli alkanut ilmaantua hänen musiikkiinsa jo 1910-luvun teoksissa. Uusklassismista Stravinsky löysi itselleen pitkäaikaisimman tyylillisen kotinsa. "Pulcinellassa löysin menneisyyden, se oli oivallus, joka teki koko myöhemmän tuotantoni mahdolliseksi. Se oli tietenkin katse taaksepäin – yksi monista rakkaussuhteistani siihen suuntaan – mutta se oli myös katse peiliin", hän totesi.

Uusklassisen kauden teoksissa Stravinsky riisui ilmaisuaan pelkistämällä värimaailmaa ja rytmiikkaa. Hän palasi usein perinteestä tuttuihin muotoihin ja sävelsi muiden muassa konserttoja ja sinfonioita. Myös aihevalinnoissa näkyi klassistinen suuntautuminen monina antiikin maailman innoittamina teoksina, joista väkevin on jylhän tragiikan hallitsema ooppera-oratorio Oidipus Rex (1928), yksi Stravinskyn uusklassisen kauden kulmakivistä yhdessä tyylivaiheen päättäneen oopperan The Rake's Progress (Hulttion tie; 1951) kanssa.

Myöhäiskauden teoksissa Stravinsky ryhtyi soveltamaan rivitekniikkaa eli kääntyi aiemmaksi kilpailijakseen tai jopa vastustajakseen ajatellun Arnold Schönbergin metodin linjoille. Hän kuitenkin sovelsi tekniikkaa omaan tapaansa, ja enemmän kuin Schönbergiä hän ihailikin tämän oppilasta Anton Weberniä. Tässäkään vaiheessa Stravinsky ei luopunut oman ilmaisunsa erityisyydestä.
Kimmo Korhonen

Kauden Stravinsky-konsertit:
8.-9.9. Petruška
17.9. Renard / Viulukonsertto
1.10. Konsertto kamariorkesterille Es-duuri “Dumbarton Oaks”
15.10. Tulilintu
20.-21.10. Orpheus
24.10. Lauluja
17.11. Sinfonia C-duurissa
1.12. Symphony in Three Movements
15.-16.12. Oidipus Rex

  • RSO kantaesittää Paavo Heinisen 7. sinfonian

    Konsertin johtaa Dima Slobodeniouk.

    Radion sinfoniaorkesteri kantaesittää Paavo Heinisen 7. sinfonian Dima Slobodenioukin johdolla 26.11. Musiikkitalossa. Saman konsertin ohjelmassa on myös Patricia Kopatchinskajan tulkitsema Shostakovitshin viulukonsertto nro 1.

  • Monikasvoinen Igor Stravinsky

    Stravinsky on yksi kauden teemasäveltäjistä.

    Venäläinen kosmopoliitti, modernisti ja klassisti, kumousmies ja konservatiivi – Igor Stravinskystä (1882–1971) oli moneen. Hän oli yksi 1900-luvun musiikin suurista vaikuttajista ja muodostui esikuvalliseksi hahmoksi useammallekin säveltäjäpolvelle.

  • Thomas Adès: "Sibeliuksen kuudes sinfonia muistuttaa luonnon kehityskulkua"

    Thomas Adès kertoo haastattelusta 29.10. konsertista.

    Millä tavoin Sibeliuksen musiikki on teille tärkeää? Sibelius kiinnostaa minua sekä säveltäjänä että kapellimestarina, vaikkakin eri tavoilla. Hän on vaikuttanut omaankin musiikkiini monin tavoin. Mielestäni Sibeliuksen Myrsky-musiikki on hienointa, mitä kukaan on tästä Shakespearen näytelmästä säveltänyt.

  • Miten luonto soi? Lähetä meille kuva soivasta luonnosta ja voita lippuja RSO:n konserttiin!

    Julkaisemme kuvat sometileillämme.

    Radion sinfoniaorkesterin (RSO) juonnetussa konsertissa 3.11. esitellään, minkälaisin musiikillisin keinoin luontoa voi kuvata. Entä miten luonto itsessään soi? Lähetä meille kuva soivasta luonnosta ja kerro siitä lyhyesti ‒ julkaisemme sen RSO:n sometileillä. Kuvien lähettäjien kesken arvotaan lippuja RSO:n konsertteihin.