Hyppää pääsisältöön

Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

Pianisti Janne Oksanen jatkaa suomalaisen pianomusiikin taltioimista. Pari vuotta ilmestyneellä julkaisulla Oksanen tarttui kansallisesta sävel-aarteistostamme Toivo Kuulan suosittuihin pianokappaleisiin. Tällä kertaa vuorossa on muun muassa kapellimestarina, muusikkona ja säveltäjänä toimineen Armas Järnefeltin pianotuotanto.

Järnefelt äänitteen kansi
Järnefelt äänitteen kansi Janne Oksanen,Armas Järnefelt

Armas Järnefelt oli Sibeliuksen aikalainen, joka yhtenä monista säveltäjistä jäi väistämättä kuuluisaa ystäväänsä vähäisemmälle huomiolle. Tuore julkaisu koostaa yhteen Järnefeltin pianotuotannon. Alkuperäisten pianolle kirjoitettujen kappaleiden lisäksi kuullaan Oksasen tulkitsemana Järnefeltin sovituksia muiden säveltäjien kappaleista, sekä muun muassa Selim Palmgrenin ja Erkki Melartinin sovituksia Järnefeltin musiikista. Julkaisun arvoa nostavat myös lukuisat ensitaltioinnit, joita reilusta kahdestakymmenestä raidasta on yli puolet.

Vaikka Järnefeltin tekemä sovitus Porilaisten marssista tai varhaista tuotantoa edustavat D-duuri- ja g-molli-fuugat eivät välttämättä ainutkertaisuudellaan kuulijaansa haasta, on mukana kuitenkin kiinnostavia kappaleita, joiden myötä kuva Järnefeltistä pianosäveltäjänä täydentyy. Mukava tuttavuus on esimerkiksi nelikätisesti esitetty, sujuvasti laadittu kokonaisuus Lapsuudenajoilta, jonka Oksanen tulkitsee yhdessä entisen opettajansa Risto-Matti Marinin kanssa. Kokonaisuutta täydentää myös Armas Järnefeltin tyttären Eva Järnefeltin kolme aiemmin taltioimatonta pianokappaletta.

Erityistä huomiota ansaitsevat etenkin Palmgrenin sovitukset Järnefeltin liedeistä Titania ja Solsken. Ne muistuttavat leikkisyydessään, soittimellisuudessaan ja virtuoosisessa otteessaan Palmgrenin omasta tuotannosta. Uusista aiempaa koristeellisemmista hahmoistaan huolimatta molemmat kappaleet ovat kuitenkin säilyttäneet olennaisen alkuperäismuodostaan. Palmgren-sovitusten myötä Oksaselle tarjoutuu mahdollisuus väläytellä myös pehmeäkätisen virtuoosin puoliaan.

Kuula- ja Järnefelt-julkaisujen jälkeen onkin kiinnostavaa nähdä, jatkaako Oksanen edelleen kotimaisen kansallisromantiikan parissa, vai kääntyykö katse seuraavaksi muuhun suuntaan.

Kuuntele Uudet levyt 18.11.2021, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.

  • Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Pianisti Janne Oksanen jatkaa suomalaisen pianomusiikin taltioimista. Pari vuotta ilmestyneellä julkaisulla Oksanen tarttui kansallisesta sävel-aarteistostamme Toivo Kuulan suosittuihin pianokappaleisiin.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.