Hyppää pääsisältöön

Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita. Säveltäjäniminä ovat Tytti Arola, Mikko Sarvanne ja Sampo Kasurinen.

Signe äänitteen kansi.
Signe äänitteen kansi. Signe,nykymusiikki,Mika Kallio (rumpali),a cappella -musiikki,Uudet levyt

Albumi-trilogian yksi linjoista on kielellisen ilmaisun muuntuminen tai syventyminen. Ensimmäisellä äänitteellä teokset liikkuvat sanattoman ilmaisun alueella, ja seuraavalla kahdella julkaisulla mukaan tulevat vähitellen yksittäiset sanat ja lopuksi varsinaiset lauletut tekstit. Nyt julkaistun levyn kaikissa kolmessa sanattoman laulun varaan rakentuvissa kappaleissa on ihmisääntä tarpeen mukaan laajennettu elektronisin keinoin tai akustisin äänilähtein.

Sampo Kasurisen kappaleessa Six Meditations for Voices and Percussion Signe loihii yhdessä Mika Kallion soittamien äänimaljojen kanssa pitkien ihmisäänten kutsuvuudesta ja pehmeistä kuminoista keskittyneen rituaalimaisen hetken. Mikko Sarvanteen kappaleessa Do Trees Hear the Noise? lauletun ihmisäänen lisäksi tutkaillaan yksittäisten vokaali- ja konsonantti- äännähdysten soinnillisia ominaisuuksia. Oman lisänsä kokonaisuuteen tuo viulisti Meriheini Luoto. Tytti Arolan teoksessa Muovi elektroninen äänistö kietoutuu luontevasti ihmisääneen. Sihinää, niksuntaa ja monenlaisia muita suu-soundeja sekä monotonisen tuotantokoneiston jäljittelyä, ja ehtiipä sekaan sujahtaa kevyttä elektrokomppiakin. Signe liikkuu luontevasti ja monipuolisesti kolmen teoksen asettamissa sointiympäristöissä.

Julkaisu kaartuu himpun verran yli puolen tunnin. Itse olisin kaivannut mukaan vielä yhden tyyliltään selkeästi erilaisen teoksen vahvistamaan kokonaisuutta. Ehkäpä tyylillinen kirjokin vahvistuu seuraavan kahden levyn myötä. Joka tapauksessa kyseessä on kiinnostava, kunnianhimoinen ja tässä ajassa kiinni oleva projekti. Jo se yksistään tekee yhtyeestä ja tästäkin julkaisusta tarpeellisen.

Kuuntele Uudet levyt 18.11.2021, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.

  • Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Pianisti Janne Oksanen jatkaa suomalaisen pianomusiikin taltioimista. Pari vuotta ilmestyneellä julkaisulla Oksanen tarttui kansallisesta sävel-aarteistostamme Toivo Kuulan suosittuihin pianokappaleisiin.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.