Hyppää pääsisältöön

Ahon konsertot yhä soittimenmyötäisempiä

Kalevi Ahon tavoitteena on säveltää konsertto kaikille orkesterisoittimille, ja levy-yhtiö BISin tavoitteena on saattaa ne kuultavaksemme. Runsaus on hyvästä, koska projektin edetessä olen herännyt huomaamaan, kuinka Ahon ilmaisu on alati kirkkaampaa mutta myös luovempaa - ja samalla kunnioittaa ja ymmärtää soittimien ominaispiirteitä yhä syvemmin. Uuden levyn kaksois- ja kolmoiskonsertot tuovat nämä seikat hienosti esiin.

Kalevi Aho: Double & Triple Concertos
Kalevi Aho: Double & Triple Concertos Uudet levyt

Ahon kaksoiskonsertto vuodelta 2014 englannintorvisti Dimitri Mestdagille ja harpisti Anneleen Lenaertsille lienee ainoa laatuaan. Minä en osannut kuvitella, mikä yhdistelmältä luontuisi parhaiten, mutta Aho osasi. Englannintorven linjakkaasta honotuksesta paljastuu hauras ja huokoinen puoli, kun taas harpun helinälle vastapainoa tulee bassokielten koleista, kehollisista värähtelyistä. Orkesteri tihentää arvoituksellista mutta inhimillistä tunnelmaa bassohuminoilla ja diskanttikihinöillä. Kunnon orkesterivälikkeistä tulee dramaattista ytyä ja orkesteri antaa myös rytmistä energiaa solistiduon kellutteluun.

Kolmoiskonsertto viululle, sellolle, pianolle ja kamariorkesterille ei perinteisen kokoonpanon takia lupaa yhtä kiehtovaa sointiväriseikkailua, vaan sekös Ahoa haittaisi. Avausosan kehtolaulusta alkaen hän panostaa melodiseen keinutteluun ja avoimiin, valoisiin harmonioihin. Harva nykyään hallitsee pianotriolle luontevan, perinteisen ilmaisun Ahon lailla, ja viisaasti Aho käyttää orkesteria lähinnä tehostamaan täyteläisen solistikolmikon edesottamuksia. Storioni-pianotrion iloksi musiikki pysyy soittimellisena myös harmonioiden tihentyessä sekä nopeiden osien rytmisessä, elastisessa kieputtelussa, joka on tuttua Ahoa. Lopussa kehtolaulu palaa viisaampana ja täyteläisempänä muistuttamaan, että likitonaalinen ilmaisu on vain yksi keino Ahon työkalupakissa - tavoitteena on aina jotain kokonaisvaltaisempaa.

Solistit soittavat konserttonsa erinomaisesti, muistuttaen miksi intohimoisesti soittimeensa suhtautuvat muusikot jatkuvasti tilaavat Aholta soitettavaa. Palkitsevuus on tasapainossa haasteiden kanssa ja soittimen ominaislaatu pääsee esiin. Kelpaa siinä soittaa, kun vielä Olari Eltsin johtama Antwerpenin sinfoniaorkesteri hoitaa tehtävänsä sävykkäästi ja tilaa antaen.

Kalevi Aho: Kaksoiskonsertto englannintorvelle, harpulle ja orkesterille; Kolmoiskonsertto viululle, sellolle, pianolle ja kamariorkesterille. - Anneleen Lenaerts, harppu, Dimitri Mestdag, englannintorvi, Storioni-trio sekä Antwerpenin sinfoniaorkesteri/Olari Elts. (BIS-242)

Kuuntele Uudet levyt 9.12.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua