Hyppää pääsisältöön

Kontrolloitua sointihuumaa Auvergnen lauluissa

Chants d'Auvergne on minun mielestäni 1920-luvun herkullisinta laulumusiikkia. Lähtökohtana on paksu nippu välimerellisiä kansanlauluja, mutta Joseph Canteloube käytti niitä vain verukkeena säveltää kirkasväristä, rytmikästä ja tunteellista impressionismia. Yli tunnin paketti sisältää monta sävykästä hittiä, joilla maailman tähtisopraanot mieluusti hurmaavat yleisöä, mutta kokonaisuutta levytetään ihmeen harvoin. Siinä joukossa Tapiola Sinfoniettan ja sopraano Carolyn Sampsonin uusi levytys tekee komeasti kunniaa Cantelouben aistikkaille orkesteriväreille.

Canteloube: Chants d'Auvergne
Canteloube: Chants d'Auvergne Uudet levyt

Kokoelman tunnetuimmat levytykset ovat 1980-luvulta, jolloin taistelumeikatun sopraanodiivan orkesteriksi oli tapana varustaa turpea filharmonia. Tapiola Sinfoniettaa kuunnellessa tulee kuitenkin selväksi, että paljon paremmin toimii kevyt, värikylläinen ja rytmisesti tarkka sinfonietta, jonka puhaltajista löytyy solistista rohkeutta. Pascal Rophén johdolla espoolaiset tarjoilevat elokuvallisena hehkuvaa viihdettä, idealisoitua kansanmusiikkia ja säihkyvää impressionismia, tarkasti tarpeen ja laulun karaktäärin mukaan. Äänitys on etenkin stereomiksauksena hieman etäinen mutta sitäkin tasapainoisempi. Huippukohtia ovat Brezairola ja muut kehtolaulut, joissa jouset keinuttavat suloisesti, mutta piano ja harppu kimmeltävät.

Sopraanosolistilta Chants d'Auvergne vaatii täyteläistä sävyä, kevyttä vibratoa, kontrolloitua linjaa sekä kansanomaista särmää, mutta näiden balanssi on makuasia. Vanhoista levytyksistä Victoria de los Angelesin sävy on vetoava mutta kontrollia puuttuu, kun taas Kiri te Kanawan luksussopraano meikkaa musiikin piiloon.

Tässä seurassa barokkitaustaisen Carolyn Sampsonin tulkinta on erittäin yleispätevä. Lyyrinen ja nuorekas mutta vuosien mittaan täyteläiseksi kasvanut perussointi on loisteliaasti kontrollissa, ja pitkät linjat kantavat katkeamatta. Säihkettä riittää tarvittaessa, mutta yleensä Sampson ei tykitä ylärekisteriä täyteen vaan antaa mieluummin orkesterin sointirikkaudelle tilaa, mikä on suuresti minun mieleeni. Oksitaania Sampson ei äännä niin mehukkaasti kuin voisi, ja laulujen kevyempi lallattelu, esimerkiksi kuuluisa Passo pel prat, kaipaisi mielestäni kansanomaisempaa otetta, mutta muuten levy ei jätä toiveen sijaa.

Jos tuntuu että d-vitamiini ja kirkasvalolamppu eivät riitä kaamosta karkottamaan, suosittelen annostelemaan välimerellistä säihkettä suoraan korviin juuri tällä levyllä.

Joseph Canteloube: Chants d'Auvergne. - Carolyn Sampson, sopraano, ja Tapiola Sinfonietta/Pascal Rophé. (BIS-2513)

Kuuntele Uudet levyt 9.12.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua