Hyppää pääsisältöön

Kotimaiset Vasks-tulkinnat kestävät vertailun

Latvialainen säveltäjä Peteris Vasks on noussut mystisen minimalismin kansainväliseksi kärkinimeksi immersiivisellä tunnemusiikillaan. Alban uutuuslevyllä Vasks-tarjontaa lisää säveltäjän ystävä, kapellimestari Juha Kangas, joka Tallinnan kamariorkesterin kanssa on taltioinut kaksi Vasksin suosittua konserttoa. Solisteina sellisti Marko Ylönen ja alttoviulisti Lilli Maijala joutuvat kovaan kansainväliseen vertailuun - mutta pärjäävät hyvin, päätellen siitä että oma sieluni liikahtaa, ja vieläpä Vasksin tarkoittamaan suuntaan.

Peteris Vasks: Cello & Viola Concertos
Peteris Vasks: Cello & Viola Concertos Uudet levyt

Kun arvioin alttoviulutähti Maxim Rysanovin hiljattaisen levytyksen Vasksin alttoviulukonsertosta, laitoin otsikoksi "Lisää samaa mutta alttoviululla". Maijalan tulkinnan jälkeen olen vähemmän kyyninen. Musiikki on edelleen sitä samaa Vasksia eli tunteellista, pääasiassa hiljaista vellontaa kohti yleistä mielikuvaa valosta, mutta Maijalan pelkistetty, hienotunteinen ja tarkka soitto jättää kuulijan mielikuville enemmän tilaa kuin Rysanovin romanttinen, esittävä paatos.

Toisessa sellokonsertossa, lisänimeltään Katbutne (Läsnäolo), Marko Ylönen taas vertautuu sellotähti Sol Gabettan levytykseen. Ylönen ei ehkä soita yhtä kevyesti ja elastisesti, mutta sopivaa melankolista painoa on enemmän, sankarisellismin hehkutuskliseet pysyvät paremmin kurissa ja olen aistivinani jonkinlaista kokemusasiantuntijan auktoriteettia - tai ehkä se on vain pidempää kokemusta Vasksin esittämisestä. Konserton lopun hymnimelodiaa Ylönen ei laula soittonsa päälle kuten Sol Gabetta levyllään. Gabettan ratkaisu tuntui henkilökohtaisemmalta, Ylösen hallitummalta.

Molempia solisteja lienee levyllä siivittänyt Juha Kankaan syvä Vasks-ymmärrys. Tallinnan kamariorkesteri kuulostaa aavistuksen karheammalta kuin kilpailevien levytysten jousiorkesterit, mutta vankka suunnan tuntu tekee kokemuksesta miellyttävän, silloinkin kun suunta pysyy ennalta-arvattavana ja samana minuuttitolkulla, kuten Vasksissa usein.

Levyvihkosen haastattelumuotoinen teksti avaa hienosti niitä hyvinkin konkreettisia mielikuvia, mitä Vasks punoo musiikkiinsa. Kömpelö taitto ei valitettavasti yllä levyn muulle tasolle.

Peteris Vasks: Konsertto nro 2 "Klatbutne" sellolle ja jousiorkesterille; Konsertto alttoviululle ja jousiorkesterille. - Marko Ylönen, sello, ja Lilli Maijala, alttoviulu, sekä Tallinnan kamariorkesteri/Juha Kangas. (Alba, ABCD 463)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 20.1.2022.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua