Hyppää pääsisältöön

Korvanmyötäisyys ei ole vain hyvästä

Ranskalainen jazz-pianisti Babtiste Trotignon on urallaan levyttänyt laajan valikoiman sivistynyttä perusjazzia, mutta Alpha-yhtiön uutuuslevyllä hän esittäytyy orkesterisäveltäjänä. Ensikuulemalta viehätyin siihen, ettei Trotignon pyri jazzin ja klassisen synteesiin vaan nikkaroi sointuisaa, korvalle sopivaa orkesteritekstuuria raikkaasti mutta tutun taidemusiikin ehdoilla. Ongelmana on, ettei sellainen musiikki houkuttele toiseen kuulemaan.

Babtiste Trotignon: Anima
Babtiste Trotignon: Anima Uudet levyt

Orkesteria Trotignon käyttää yllättävän taidokkaasti. Jousisto soi, puhallinefektit osuvat kohdalleen eivätkä perkussiot tuki sinfonista, plastista perussointia. Rakenneideoissa ei tunnu taidemusiikin painolastia, mutta jazzmuusikon vahva suunnantaju sekä rytminen moninaisuus pitävät musiikin käynnissä. Tyylistä tulee mieleen toinen säveltävä nykypianisti Fazil Say, mutta etnisten vaikutteiden sijasta Trotignonin musiikkia leimaa eräänlainen yleislänsimaisuus. Levystä huomaa, että Trotignon on kuunnellut paljon ja soittanut paljon ja hankkinut taidon, jolla korvan ja soiton opit voi siirtää orkesterille.

Siksi Trotignonin musiikkia on ihastuttavan helppo kuunnella. Avausteos L'air de rien on kuulasta, uskottavaa orkesteriviihdettä, kun taas levyn päättävä Hiatus et turbulences sisältää painokastakin myllerrystä, ja Orchestre de Victor Hugo soittaa kaiken uskottavan elokuvallisesti, vaikkei saa svengiä aina kohdalleen. Silti minusta on erikoista, että näin perusturvallinen taideviihde on päässyt levylle asti Ranskassa, jossa modernin eri muodot ovat yhä arvossaan. Vaikka Trotignon on oma persoonansa, korvanmyötäisesti säveltäminen tuottaa pohjimmiltaan tuttua, aiemmin kuultua musiikkia. Oikeasti raikkaan ja uuden musiikin löytäminen edellyttäisi tutkivaa asennetta, jossa älyllisyydellä, teorioilla ja rakenteilla on oma merkityksensä.

Baptiste Trotignon: L’air de rien; Hiatus et Turbulences; Anima. - Orchestre Victor Hugo/Jean-François Verdier, sekä Baptiste Trotignon, piano. (Alpha, ALPHA785)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 3.2.2022.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua