Hyppää pääsisältöön

KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin äänite.
Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin äänite. Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri,Malin Broman,Esa-Pekka Salonen,Sally Beamish,Igor Stravinsky

Kahden 1900-luvun alkupuolen kiintosäveltäjän Igor Stravinskyn ja Arnold Schönbergin soivuuksia peilaileva kokonaisuus täydentyy aikamme musiikilla. Nykypäivän ääntä edustavat Lontoosta 1990-luvun alussa Skotlantiin siirtynyt säveltäjä Sally Beamish sekä nykyisin enemmän säveltämiseen ja harkitummin johtamiseen panostava Esa-Pekka Salonen. Uudet ja vanhemmat teokset linkittyvät toisiinsa ja paikoin jopa tyylillisesti muistuttavat toisiaan.

Schönbergin varhaistuonnon helmi Kirkastettu yö sekä Stravinskyn Concerto in D saavat varmakätiset ja näkemyksellä toteutetut tulkinnat. Schönbergin alun perin jousisekstetille sävelletyssä teoksessa KPKO:n etevä soittajisto kuulottelee värikylläisten tekstuurien ja melodialinjojen kanssa nautittavasti. Stravinskyn 1940-luvulla valmistunut uusklassisen kauden barokkimukaelma soi kirkkaasti ja jäntevästi.

Malin Bromanin tulkitsemat soolokappaleet täydentävät kokonaiskuvaa. Niissä Broman on kaksoisroolissa soittaen viulua ja alttoviulua. Sally Beamishin alttoviululle kirjoitettu pohdiskeleva Glanz vahvistaa kokonaisuutta mainiosti. Salosen komeasti kaartuva ja virtuoosisuuteen yltyvä sooloviuluteos Lachen Verlernt (Unohdettu nauru) saa myös Bromanilta sisäistyneen tulkinnan. Stockholm Diary on alun perin kirjoitettu Musica Vitae -kamariyhtyeelle, jonka taiteellisena johtajana Broman niin ikään toimi, mutta taitavasti kirjoitettu kappale sopii erinomaisesti myös Keski-Pohjanmaan kamariorkesterille. Paksu tekstuuri möyrii ja vyöryilee KPKO:n käsittelyssä alkupuolella tummasävyisesti ja voimallisesti, sitten äänistö suuntautuu vauhtitekstuurin saattelemana kuumottavaan huipennukseen.

On kiinnostavaa nähdä millaisia muotoja tämä suomalais-ruotsalainen yhteistyö tuottaa jatkossa. Ainakin tämän julkaisun perusteella Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin musiikillinen tulevaisuus näyttää valoisalta.

Kuuntele Uudet levyt 10.2.2022, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.