Hyppää pääsisältöön

Pianisti Peter Jablonski liittyy Bacewicz-intoilijoiden joukkoon

Kymmenisen vuotta sitten hurmaannuin puolalaisen Grazyna Bacewiczin musiikista, ja siitä pitäen olen ajanut hänen asiaansa. Sattumoisin monelle muulle on käynyt samoin, ja nykyään Bacewiczia on tarjolla yllin kyllin. Myös Ondine-yhtiön tähtipianisti, ruotsalainen Peter Jablonski, liittyy joukkoon uudella levyllään, joka esittelee Bacewiczin keskeisen pianotuotannon.

Peter Jablonski plays Grazyna Bacewicz Piano Works
Peter Jablonski plays Grazyna Bacewicz Piano Works Uudet levyt

Vuonna 1909 syntynyt Grazyna Bacewicz oli loistava viulisti ja orkesterimuusikko, ja olen itse mieltänyt, että tämä määritti hänen sävellystyötään. Jablonskin levy kuitenkin osoittaa, että Bacewiczin oma ääni kantaa myös pianolla. Levyn aloittava krakowiak-tanssiin pohjautuva konserttikappale säkenöi puolalaista perinnettä modernisti, ja seuraavat konserttietydit ovat särmikkäitä, pieniä karaktäärikappaleita. Levyn lopulla ilmaisu jykevöityy kahden pianosonaatin myötä. Koko ajan sävelkieli on tuttua Bacewiczia: harmonisesti herkullisen häilyvää, muodoiltaan tasapainoista ja tekstuuriltaan kirkasta. Musiikin ihastuttava liikevoima kuljettaa kuulijaa, ja reitti piirtyy tutun ja vieraan rajaseudulle, jossa musiikkielämys on raikkaimmillaan. Minua hykerryttää aina, kun Bacewicz kuulostaa hetken Chopiniltä - ja seuraavassa hetkessä itseltään.

Peter Jablonskin kuulas soitto vakuutti minut jo hänen edellisellä Stantshinski-levyllään. Jablonski kerrostaa tämänkin musiikin läpinäkyväksi ja toteuttaa kromaattisetkin sävelpinot sointuisasti, jolloin Bacewiczin luontainen valoisuus tulee kuulijalle selväksi, ja elämänilo tuikkii myös sonaattien painokkaimmissa kohdissa.

Grazyna Bacewicz: Piano Works. - Peter Jablonski, piano. (Ondine, ODE 1399-2)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 17.2.2022.

  • Alakotilan takuuraikkautta mandoliinilla

    Levyarvostelu

    Taidemusiikin ja nykykansanmusiikin rajamaa versoo yhä runsaammin mielenkiintoista musiikkia, ja ahkerin puutarhuri siellä on säveltäjä, sovittaja, kosketinsoittaja ja pedagogi Timo Alakotila. Vuonna 2014 hän sävelsi konserton pitkäaikaiselle yhtyekaverilleen, mandoliininsoittaja Petri Hakalalle, ja nyt kun teos on saatu levytettyä, siitä saattaa tulla suomalaisten kamariorkesterien keskuudessa yhtä suosittu kuin Alakotilan Concerto grossosta.

  • Kitaristi Janne Malinen kuljettaa punaista lankaa halki vuosisatojen

    Levyarvostelu

    Uuteen levyyn asti olen pitänyt Janne Malista luovana mutta tolkullisena kitaristina. Nyt hän kuitenkin yhdistää kolme teosta, joilla ei ole mitään yhteistä: Piazzollan kaksoiskonserton kitaralle ja bandoneonille, Weissin luuttukonserton klavikordisäestyksellä sekä niiden välissä Tommi Kärkkäisen konserton sähköisesti käsitellylle silent-kitaralle. Levyn kuunneltuani pidän Janne Malista entistä luovempana mutta edelleen tolkullisena. Rohkeudesta ja ilmaisun pakosta syntyvä punainen lanka tikkaa kokonaisuuden yhteen.

  • Toimiiko kuoro saamelaisuuden tulkkina?

    Levyarvostelu

    Laajan Saamenmaan musiikista ja kulttuurista riittäisi syvää innoitusta myös valtakulttuurin taidemusiikille, etenkin nyt kun kulttuurien kohtaamisesta on siivottu räikeimmät virheet. Pohjoinen huippukuoro Erik Westbergs Vokalensemble on omistanut uuden levynsä saamelaisvaikutteiselle musiikille. Joikun ja kamarikuoroilmaisun yhdistäminen ei ole helppoa, mutta tulos kuulostaa yllättävän luontevalta, innoittuneelta ja saamelaislähtöiseltä.

  • Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri toteuttaa Wiljami Niittykosken vision

    Levyarvostelu

    Kaustisen Salonkylässä asunut, vuonna 1985 kuollut Wiljami Niittykoski oli keskeinen hahmo siinä kehityksessä, jonka tuloksena kaustislainen viulunsoitto on nyt maailmanperintökohde. Salonkylän Sibelius oli kasvanut pelimanniperinteeseen mutta myös alueelle suodattuneeseen taidemusiikkiin, ja sävelsi sielunsa tunnot kappaleiksi, joita Kaustisella yhä soitetaan. Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri on nyt tehnyt tämän kansanomaisen sävelaarteiston pohjalta levyn, joka toteuttaa Niittykosken genrerajatonta musiikkinäkemystä tyylikkäästi.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua