Kymmenisen vuotta sitten hurmaannuin puolalaisen Grazyna Bacewiczin musiikista, ja siitä pitäen olen ajanut hänen asiaansa. Sattumoisin monelle muulle on käynyt samoin, ja nykyään Bacewiczia on tarjolla yllin kyllin. Myös Ondine-yhtiön tähtipianisti, ruotsalainen Peter Jablonski, liittyy joukkoon uudella levyllään, joka esittelee Bacewiczin keskeisen pianotuotannon.
Vuonna 1909 syntynyt Grazyna Bacewicz oli loistava viulisti ja orkesterimuusikko, ja olen itse mieltänyt, että tämä määritti hänen sävellystyötään. Jablonskin levy kuitenkin osoittaa, että Bacewiczin oma ääni kantaa myös pianolla. Levyn aloittava krakowiak-tanssiin pohjautuva konserttikappale säkenöi puolalaista perinnettä modernisti, ja seuraavat konserttietydit ovat särmikkäitä, pieniä karaktäärikappaleita. Levyn lopulla ilmaisu jykevöityy kahden pianosonaatin myötä. Koko ajan sävelkieli on tuttua Bacewiczia: harmonisesti herkullisen häilyvää, muodoiltaan tasapainoista ja tekstuuriltaan kirkasta. Musiikin ihastuttava liikevoima kuljettaa kuulijaa, ja reitti piirtyy tutun ja vieraan rajaseudulle, jossa musiikkielämys on raikkaimmillaan. Minua hykerryttää aina, kun Bacewicz kuulostaa hetken Chopiniltä - ja seuraavassa hetkessä itseltään.
Peter Jablonskin kuulas soitto vakuutti minut jo hänen edellisellä Stantshinski-levyllään. Jablonski kerrostaa tämänkin musiikin läpinäkyväksi ja toteuttaa kromaattisetkin sävelpinot sointuisasti, jolloin Bacewiczin luontainen valoisuus tulee kuulijalle selväksi, ja elämänilo tuikkii myös sonaattien painokkaimmissa kohdissa.
Grazyna Bacewicz: Piano Works. - Peter Jablonski, piano. (Ondine, ODE 1399-2)
Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 17.2.2022.