Hyppää pääsisältöön

The Hermes Experiment - suoraan nykymusiikkipiirien moniarvoisesta tulevaisuudesta

Yhtye nimeltä The Hermes Experiment on julkaissut nopeaan tahtiin kaksi levyä, ja etenkin jälkimmäinen Song on herättänyt melkoista huomiota. Harpun, kontrabasson, klarinetin ja sopraanon sointiyhdistelmä on ainutlaatuinen ja sovitukset oivaltavia, mutta olennaisinta on, että yhtyeessä kristallisoituu Euroopan nuorten, vapaiden ja moniarvoisten nykytaidemusiikkipiirien maku.

The Hermes Experiment: Song
The Hermes Experiment: Song Uudet levyt

Kvartetin kansainvälisiä muusikoita yhdistää opiskeluaika Iso-Britannian parhaissa musiikkikorkeakouluissa. Kovassa kilpailussa se ei takaa menestystä, mutta The Hermes Experiment on päässyt esiin panostamalla outoon brändiinsä sekä tuotanto-osaamiseen. Uutuuslevyn musiikissa sen sijaan ei ole mitään järisyttävän erityistä, jos yhtään seuraa marginaaleja. Nelikko on poiminut historiasta muutamia naissäveltäjiä, sellaisia kuin Clara Schumann, Barbara Strozzi ja Lili Boulanger, ja sovittanut heidän laulujaan kuulakkaaksi tunnelmoinniksi.

Lisäksi levyllä on tilaussävellyksiä sellaisilta nuorilta säveltäjiltä, joiden musiikki ei varsinaisesti pulppua avantgarden lähteiltä. Ilmaisu on välillä raikkaan pelkistettyä, välillä taidelukiotasoista pop-nykäriä. The Hermes Experimentin sointimaailma ja kiistaton taito onneksi punovat eri musiikit yhteen ja antavat niille personallisuutta, välillä syvyyttäkin. Parhaimmillaan levy on kuin ECM-yhtiön nykymusiikkiestetiikka olisi päivitetty 2020-luvulle pop- ja vaihtoehtovaikuttein.

The Hermes Experimentin muusikoista esiin nousee sopraano Heloise Werner. Hänen trendikkäästi epävarma taidemusiikkiäänensä on persoonallinen, mutta varmasti jakaa mielipiteitä. Levyn ja muutamien videoiden perusteella kuitenkin uskon, että The Hermes Experiment tulee varmasti pärjäämään Euroopan musiikkifestivaalien myöhäisiltojen uutena, nuorena, taitavana ja genrettömänä vetonaulana.

"Song", eri säveltäjiä. - The Hermes Experiment. (Delphian, DCD34274)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 17.2.2022.

  • Alakotilan takuuraikkautta mandoliinilla

    Levyarvostelu

    Taidemusiikin ja nykykansanmusiikin rajamaa versoo yhä runsaammin mielenkiintoista musiikkia, ja ahkerin puutarhuri siellä on säveltäjä, sovittaja, kosketinsoittaja ja pedagogi Timo Alakotila. Vuonna 2014 hän sävelsi konserton pitkäaikaiselle yhtyekaverilleen, mandoliininsoittaja Petri Hakalalle, ja nyt kun teos on saatu levytettyä, siitä saattaa tulla suomalaisten kamariorkesterien keskuudessa yhtä suosittu kuin Alakotilan Concerto grossosta.

  • Kitaristi Janne Malinen kuljettaa punaista lankaa halki vuosisatojen

    Levyarvostelu

    Uuteen levyyn asti olen pitänyt Janne Malista luovana mutta tolkullisena kitaristina. Nyt hän kuitenkin yhdistää kolme teosta, joilla ei ole mitään yhteistä: Piazzollan kaksoiskonserton kitaralle ja bandoneonille, Weissin luuttukonserton klavikordisäestyksellä sekä niiden välissä Tommi Kärkkäisen konserton sähköisesti käsitellylle silent-kitaralle. Levyn kuunneltuani pidän Janne Malista entistä luovempana mutta edelleen tolkullisena. Rohkeudesta ja ilmaisun pakosta syntyvä punainen lanka tikkaa kokonaisuuden yhteen.

  • Toimiiko kuoro saamelaisuuden tulkkina?

    Levyarvostelu

    Laajan Saamenmaan musiikista ja kulttuurista riittäisi syvää innoitusta myös valtakulttuurin taidemusiikille, etenkin nyt kun kulttuurien kohtaamisesta on siivottu räikeimmät virheet. Pohjoinen huippukuoro Erik Westbergs Vokalensemble on omistanut uuden levynsä saamelaisvaikutteiselle musiikille. Joikun ja kamarikuoroilmaisun yhdistäminen ei ole helppoa, mutta tulos kuulostaa yllättävän luontevalta, innoittuneelta ja saamelaislähtöiseltä.

  • Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri toteuttaa Wiljami Niittykosken vision

    Levyarvostelu

    Kaustisen Salonkylässä asunut, vuonna 1985 kuollut Wiljami Niittykoski oli keskeinen hahmo siinä kehityksessä, jonka tuloksena kaustislainen viulunsoitto on nyt maailmanperintökohde. Salonkylän Sibelius oli kasvanut pelimanniperinteeseen mutta myös alueelle suodattuneeseen taidemusiikkiin, ja sävelsi sielunsa tunnot kappaleiksi, joita Kaustisella yhä soitetaan. Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri on nyt tehnyt tämän kansanomaisen sävelaarteiston pohjalta levyn, joka toteuttaa Niittykosken genrerajatonta musiikkinäkemystä tyylikkäästi.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua