Yhtye nimeltä The Hermes Experiment on julkaissut nopeaan tahtiin kaksi levyä, ja etenkin jälkimmäinen Song on herättänyt melkoista huomiota. Harpun, kontrabasson, klarinetin ja sopraanon sointiyhdistelmä on ainutlaatuinen ja sovitukset oivaltavia, mutta olennaisinta on, että yhtyeessä kristallisoituu Euroopan nuorten, vapaiden ja moniarvoisten nykytaidemusiikkipiirien maku.
Kvartetin kansainvälisiä muusikoita yhdistää opiskeluaika Iso-Britannian parhaissa musiikkikorkeakouluissa. Kovassa kilpailussa se ei takaa menestystä, mutta The Hermes Experiment on päässyt esiin panostamalla outoon brändiinsä sekä tuotanto-osaamiseen. Uutuuslevyn musiikissa sen sijaan ei ole mitään järisyttävän erityistä, jos yhtään seuraa marginaaleja. Nelikko on poiminut historiasta muutamia naissäveltäjiä, sellaisia kuin Clara Schumann, Barbara Strozzi ja Lili Boulanger, ja sovittanut heidän laulujaan kuulakkaaksi tunnelmoinniksi.
Lisäksi levyllä on tilaussävellyksiä sellaisilta nuorilta säveltäjiltä, joiden musiikki ei varsinaisesti pulppua avantgarden lähteiltä. Ilmaisu on välillä raikkaan pelkistettyä, välillä taidelukiotasoista pop-nykäriä. The Hermes Experimentin sointimaailma ja kiistaton taito onneksi punovat eri musiikit yhteen ja antavat niille personallisuutta, välillä syvyyttäkin. Parhaimmillaan levy on kuin ECM-yhtiön nykymusiikkiestetiikka olisi päivitetty 2020-luvulle pop- ja vaihtoehtovaikuttein.
The Hermes Experimentin muusikoista esiin nousee sopraano Heloise Werner. Hänen trendikkäästi epävarma taidemusiikkiäänensä on persoonallinen, mutta varmasti jakaa mielipiteitä. Levyn ja muutamien videoiden perusteella kuitenkin uskon, että The Hermes Experiment tulee varmasti pärjäämään Euroopan musiikkifestivaalien myöhäisiltojen uutena, nuorena, taitavana ja genrettömänä vetonaulana.
"Song", eri säveltäjiä. - The Hermes Experiment. (Delphian, DCD34274)
Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 17.2.2022.