Hyppää pääsisältöön

The Hermes Experiment - suoraan nykymusiikkipiirien moniarvoisesta tulevaisuudesta

Yhtye nimeltä The Hermes Experiment on julkaissut nopeaan tahtiin kaksi levyä, ja etenkin jälkimmäinen Song on herättänyt melkoista huomiota. Harpun, kontrabasson, klarinetin ja sopraanon sointiyhdistelmä on ainutlaatuinen ja sovitukset oivaltavia, mutta olennaisinta on, että yhtyeessä kristallisoituu Euroopan nuorten, vapaiden ja moniarvoisten nykytaidemusiikkipiirien maku.

The Hermes Experiment: Song
The Hermes Experiment: Song Uudet levyt

Kvartetin kansainvälisiä muusikoita yhdistää opiskeluaika Iso-Britannian parhaissa musiikkikorkeakouluissa. Kovassa kilpailussa se ei takaa menestystä, mutta The Hermes Experiment on päässyt esiin panostamalla outoon brändiinsä sekä tuotanto-osaamiseen. Uutuuslevyn musiikissa sen sijaan ei ole mitään järisyttävän erityistä, jos yhtään seuraa marginaaleja. Nelikko on poiminut historiasta muutamia naissäveltäjiä, sellaisia kuin Clara Schumann, Barbara Strozzi ja Lili Boulanger, ja sovittanut heidän laulujaan kuulakkaaksi tunnelmoinniksi.

Lisäksi levyllä on tilaussävellyksiä sellaisilta nuorilta säveltäjiltä, joiden musiikki ei varsinaisesti pulppua avantgarden lähteiltä. Ilmaisu on välillä raikkaan pelkistettyä, välillä taidelukiotasoista pop-nykäriä. The Hermes Experimentin sointimaailma ja kiistaton taito onneksi punovat eri musiikit yhteen ja antavat niille personallisuutta, välillä syvyyttäkin. Parhaimmillaan levy on kuin ECM-yhtiön nykymusiikkiestetiikka olisi päivitetty 2020-luvulle pop- ja vaihtoehtovaikuttein.

The Hermes Experimentin muusikoista esiin nousee sopraano Heloise Werner. Hänen trendikkäästi epävarma taidemusiikkiäänensä on persoonallinen, mutta varmasti jakaa mielipiteitä. Levyn ja muutamien videoiden perusteella kuitenkin uskon, että The Hermes Experiment tulee varmasti pärjäämään Euroopan musiikkifestivaalien myöhäisiltojen uutena, nuorena, taitavana ja genrettömänä vetonaulana.

"Song", eri säveltäjiä. - The Hermes Experiment. (Delphian, DCD34274)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 17.2.2022.

  • Sellisti Kati Raitinen löytää romantiikan marginaaleista muhevaa uhmaa

    Levyarvostelu

    Naisoletettujen historiallisten säveltäjien uudelleenarvioiminen on syystäkin suuri trendi aikamme taidemusiikissa. Trendin mukaan on lähtenyt myös nykyinen suosikkini suomalaisista sellisteistä, Kati Raitinen, joka tosin vaikuttaa Ruotsissa. Yhdessä pianisti Bengt Forsbergin kanssa Raitinen on levyttänyt kolme sellosonaattia säveltäjiltä, joiden nimien saati musiikin tunteminen yhä vaatii uteliaista asennetta. Levyn otsikko "A Tribute to Curiosity" tekee silti kunniaa myös säveltäjien omille asenteille.

  • Tuomas Turriagon sonaattilevyn tarttumapinnat säihkyvät

    Levyarvostelu

    Pianisti-säveltäjä Tuomas Turriago on säveltänyt viime vuosina paljon kamarimusiikkia, luultavasti siksi että sille on kysyntää. Turriagon rytmisesti iskevä, sointuisan musikanttinen ja rikkaudessaankin helposti lähestyttävä musiikki riemastuttaa myös Pilfink-yhtiön uutuuslevyllä, joka esittelee Turriagon neljä sonaattia, joissa pianolle seuraa tekevät vuoroin huilu, saksofoni, käyrätorvi ja tuuba.

  • Suuret ruotsalaiset sinfonikot -lista ei kasva Ludvig Normanista

    Levyarvostelu

    Suurten ruotsalaisten sinfonikkojen lista on miellyttävän lyhyt. Itämeren aluesäveltäjiä seulova levy-yhtiö Ondine ja Oulu Sinfonia yrittävät uudella levyllään lisätä listalle Ludvig Normanin. Tämä vuonna 1831 syntynyt ja Saksasta vaikutteensa hakenut romantikko teki elämäntyönsä Tukholman kuninkaallisen oopperan ylikapellimestarina, mutta keskittyi säveltäjänä absoluuttiseen musiikkiin. Aikalaiset pitivät ratkaisua epämuodikkaana, mutta nykykuulija osannee ennakkoluulottomammin sijoittaa Normanin osaksi tuttua sinfonista perinnettä.

  • Viulisti Carolin Widmann tiivistää ECM-hyveet

    Levyarvostelu

    Levy-yhtiö ECM on kuulunut 1980-luvulta alkaen taidemusiikkiestetiikan edelläkävijöihin. Tuottaja Manfred Eicherin ikääntyessä julkaisutahti ja uuden löytäminen ovat hiipuneet, mutta yhä edelleen monet ECM-julkaisut tavoittavat yksinkertaisen, persoonallisen, koskettavan ja aikaamme sopivan tyylin, josta yhtiö muistetaan. Sellainen on ainakin viulisti Carolin Widmannin soololevy.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua