Hyppää pääsisältöön

Epätyylinmukaista Bachia tyylinmukaisesti

Urkuri Jan Lehtolan toimelias levytystahti on johdattanut hänet moneen outoon musiikkinurkkaukseen, mutta uusin levy on rohkein aikoihin. Pitkään jatkuneen periodi-intoilun myötä kuulijat ovat oppineet kavahtamaan urkujenuudistusliikkeen aikaansaamia kompromissiurkuja ja etenkin romanttisten Bach-sovitusten esittämistä niillä. Mutta kun Lehtola soittaa Max Regerin Bach-sovituksia Kuusankosken kirkon uruilla, sekin on tavallaan periodi-intoilua, tai ainakin esteettisesti perusteltua ja koherenttia musiikkia.

Bach - Reger / Jan Lehtola
Bach - Reger / Jan Lehtola Uudet levyt

Reger sovitti Bachin cembaloteoksia uruille niin tyypillisen romanttisesti, että jo aikalaisia mietitytti, eivätkä sovitukset ole jääneet yleiseen käyttöön. Kaksinnukset, rekisteröintiohjeet, nyanssimerkinnät ja leikkaukset edustivat kuitenkin Mendelssohnin aloittamaa, kunniakasta sovitusperinnettä ja sopivat esitettäviksi Regerin arvostamilla uruilla, joissa barokkiurkujen kirkkaita värejä on muokattu tasaisen, jalon yleissoinnin suuntaan ja höystetty dynaamisella vaihtelulla.

Lehtola on löytänyt Kuusankosken kirkosta juuri tätä urkujenuudistusliikkeen estetiikkaa edustavan, alkuperäisenä säilyneen soittimen, jonka on suunnitellut Aarne Wegelius. Urut soivat kuten olettaa sopii: Muhkeaa sointia ja dynamiikkaa on paljon mutta rohkeita, erottelevia karaktäärejä vähemmän. Kokemuksellaan Lehtola kuitenkin saa Bachin isot toccatat rakennettua niin, että polyfonia erottuu muhkeuden keskellä, ja tokihan kunnon paisutukset aina piristävät kuuntelukokemusta.

Puhtaiden barokkiurkujen salaperäisiä, räikeitä tai intonaatioltaan erikoisia sointiyhdistelmiä ei ole tarjolla, joten pienemmät preludit jäävät hempeiksi tai suoremmin sanottuna munattomiksi. Parhaimmillaan musiikki kuitenkin virtaa lempeänvoimakkaana ja turvallisen tunteikkaana, ja ainakin minulle tulee kotoinen olo: Juuri tällaiselta hyvät urut Suomessa yleensä kuulostavat, kun niillä soitetaan Bachia. Jako terävästi karakterisoituihin barokkiurkuihin ja muhkeisiin orkesteriurkuihin on olemassa lähinnä äänitteillä ja konserteissa. Lehtola osoittaa, että urkujenuudistusliikkeen ja romanttisten barokkisovitusten epätyylinmukaista synteesiäkin kelpaa kuunnella, kun se toteutetaan tyylinmukaisesti.

J.S. Bach (sov. Max Reger): Toccatoja sekä preludeja ja fuugia. - Jan Lehtola, Kuusankosken kirkon urut. (Pilfink, JJVCD-235)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 3.3.2022.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua