Hyppää pääsisältöön

Wessmanin naivistiset kamarimusiikkivärit

Vuonna 1949 syntyneen Harri Wessmanin pedagogista musiikkia esitetään paljon, mutta muuten hän on säveltäjänä jäänyt osin ulkopuoliseksi. Syynä voi olla, että jo 70-luvulla Wessman julisti pitävänsä esillä "musiikin tunnepuolta". KAAÅS-jousitrion uusi levy Wessmanin pianokamarimusiikista kuitenkin paljastaa, että Wessmanin värikäs, "uuspateettinen" sävelkieli on kestänyt hyvin aikaa.

KAAÅS - Harri Wessman
KAAÅS - Harri Wessman Uudet levyt

Levyn pianokvartetto ja kolme pianotrioa ulottuvat 80-luvulta vuoteen 2000. Kaikkia leimaa vapaatonaalinen, lievästi jazz-vaikutteisilla sinisoinnuilla höystetty ja luontevasti hahmottuva sävelkieli. Kerrankin musiikki muistuttaa ilahduttavan paljon levyn kansikuvaa, Sinikka Hurskaisen maalausta "Kevättä rinnassa". Naivistiset, värikkäät lintuhahmot ovat vilpittömästi piirrettyjä ja tavallaan ilmeisiä, mutta naivismissa on aina outo, kantaa ottava ja syvästi tunteva puolensa - kuten Wessmanin musiikissa.

Pianotrio ilmaisumuotona kuulostaa sopivan hyvin Wessmanille. Kun piano paaluttaa sinisävyisiä sointuja ja kaksi ilmaisuvoimaista jousimelodia kietoutuu toisiinsa, kuulija tuntee olevansa hyvissä käsissä. Koleampi, isompi ja paikoin katarttinen pianokvartetto täydentää säveltäjäkuvaa, mutta ei minusta sovi levyn aloituskappaleeksi.

KAAÅS-trio on minun kirjoissani yksi Suomen parhaita kamarimusiikkiyhtyeitä - huolellinen sekä musiikin ymmärtämisessä että soiton yksityiskohdissa. Tälläkin levyllä kirkas ja plastinen soitto tuo musiikin värit hienosti esiin. Silloin harvoin kun Wessman yltyy fortissimoon ja kromaattisuuteen yhtä aikaa, kaipaisin pianisti Tiina Karakorvelta lisää kirkkautta ja ääriviivoja - murretut sävyt eivät Wessmanin palettiin kuulu.

Harri Wessman: Pianokvartetto; Preludi ja Sicilienne; Triot viululle, sellolle ja pianolle nrot 1, 2 ja 3. - KAAÅS-trio sekä Hanna Pakkala, alttoviulu. (Alba, ABCD 511)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 3.3.2022.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua