Vuonna 1949 syntyneen Harri Wessmanin pedagogista musiikkia esitetään paljon, mutta muuten hän on säveltäjänä jäänyt osin ulkopuoliseksi. Syynä voi olla, että jo 70-luvulla Wessman julisti pitävänsä esillä "musiikin tunnepuolta". KAAÅS-jousitrion uusi levy Wessmanin pianokamarimusiikista kuitenkin paljastaa, että Wessmanin värikäs, "uuspateettinen" sävelkieli on kestänyt hyvin aikaa.
Levyn pianokvartetto ja kolme pianotrioa ulottuvat 80-luvulta vuoteen 2000. Kaikkia leimaa vapaatonaalinen, lievästi jazz-vaikutteisilla sinisoinnuilla höystetty ja luontevasti hahmottuva sävelkieli. Kerrankin musiikki muistuttaa ilahduttavan paljon levyn kansikuvaa, Sinikka Hurskaisen maalausta "Kevättä rinnassa". Naivistiset, värikkäät lintuhahmot ovat vilpittömästi piirrettyjä ja tavallaan ilmeisiä, mutta naivismissa on aina outo, kantaa ottava ja syvästi tunteva puolensa - kuten Wessmanin musiikissa.
Pianotrio ilmaisumuotona kuulostaa sopivan hyvin Wessmanille. Kun piano paaluttaa sinisävyisiä sointuja ja kaksi ilmaisuvoimaista jousimelodia kietoutuu toisiinsa, kuulija tuntee olevansa hyvissä käsissä. Koleampi, isompi ja paikoin katarttinen pianokvartetto täydentää säveltäjäkuvaa, mutta ei minusta sovi levyn aloituskappaleeksi.
KAAÅS-trio on minun kirjoissani yksi Suomen parhaita kamarimusiikkiyhtyeitä - huolellinen sekä musiikin ymmärtämisessä että soiton yksityiskohdissa. Tälläkin levyllä kirkas ja plastinen soitto tuo musiikin värit hienosti esiin. Silloin harvoin kun Wessman yltyy fortissimoon ja kromaattisuuteen yhtä aikaa, kaipaisin pianisti Tiina Karakorvelta lisää kirkkautta ja ääriviivoja - murretut sävyt eivät Wessmanin palettiin kuulu.
Harri Wessman: Pianokvartetto; Preludi ja Sicilienne; Triot viululle, sellolle ja pianolle nrot 1, 2 ja 3. - KAAÅS-trio sekä Hanna Pakkala, alttoviulu. (Alba, ABCD 511)
Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 3.3.2022.