Hyppää pääsisältöön

Tylyn hauska ryntäys nykymusiikin hyperrealistisiin sointeihin

Vuonna 2009 perustettu defunensemble on Suomen nykymusiikkioloissa ainutlaatuinen yhdistelmä avantgardea, asennetta ja elektroniikkaa. Livenä yhtye pystyy varmoin ottein yhdistämään akustiset tiheiköt ja elektroniset ryöpyt, joten tietysti sama tapahtuu myös uutuuslevyllä Hyperrealistic Songs. Kenties äänikuva on liiankin hyperrealistinen.

Defunensemble: Hyperrealistic Songs
Defunensemble: Hyperrealistic Songs Uudet levyt

Anteeksiantamaton avausraita, Hikari Kiyaman Death metal rock with headbang, lienee tarkoitettu karkottamaan herkkäsieluiset kultakorvat lähimaastosta, niin röyhkeän hauskasti se ryöpyttää kirskuntoja, hälyjä ja vähän metalliriffejäkin. Kuolonmetalli-avantgarden jälkeen Asta Hyvärisen pitkälinjainen Improbable tuntuu melkein levolliselta, mutta senkin väkevät ääntelyt häiritsevät sielunelämää syvältä. Sami Klemolan lyhyt Peak kurkottaa kohti nollaa lyttyyn kompressoidulla äärihälyllä, jonka asettelussa on samaa musikaalisuutta kuin turpiinvedossa koulunpihalla.

Moisen höykytyksen jälkeen levyn nimikappale, Christian Winther Christensenin 4 Hyperrealistic Songs, antaa mahdollisuuden tarkastella defunensemblen tulkinnallista taituruutta. Kappaleen ideana on rakentaa banaaleista musiikkieleistä soinnillisesti kiinnostavaa, postmodernia käsitetaidetta, ja onnistuuhan se, koska soitto on äärimmäisen tarkkaa ja äänenkäsittely hyperrealistista. Kuulijalta riistetty turvallissuudentunne palautetaan levyn lopuksi Perttu Haapasen kappaleella Doll Garden, jonka suhde hälyihin ja rakenteisiin on enemmän musikaalinen kuin käsitteellinen.

Kiihkeää, tylyä ja hauskaa vuorotteleva kokonaisuus olisi muuten mitä herkullisinta kuultavaa, mutta levyn äänikuva ei ole helpoimmasta päästä. Ymmärrän että lyttyyn kompressoitu digitaalihälyisyys kuuluu defunensemblen tyyliin siinä missä ärsyttävä pieni alkukirjain, mutta akustisia soittimia joudutaan tukemaan rajusti. Markus Hohti osaa sopeuttaa sellonsa rajuihin ääniolosuhteisiin, mutta puhaltimien hönkäilyt ja rapinat kuuluvat kuin kuulotorvesta. On miksauksen mestaruutta yhdistää akustinen hyperrealismi elektroniseen, mutta jännitettä akustisen ja elektronisen välille ei aina synny. Aika tosin kuluu rattoisasti siinäkin, että pääsee tarkastelemaan rosoisia äänipintoja aivan läheltä ja pohtimaan, mitkä ovat aitoja, mitkä synteettisiä.

"Hyperrealistic songs ", säv. Hikari Kiyama, Asta Hyvärinen, Sami Klemola, Christian Winther Christensen ja Perttu Haapanen. - Defunensemble. (Alba, ABCD 508)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 31.3.2022.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua