Vuonna 1994 ECM-yhtiö julkaisi levyn Officium, jolla Hilliard Ensemble lauloi varhaista polyfoniaa ja Jan Garbarek improvisoi saksofonilla. Kauneuden ja särmien, hitauden ja yllätysten yhdistelmästä syntyi ajan taiteellisesti merkittävin crossover-hitti. Nyt lauluyhtye Tenebrae ja saksofonisti Christian Forshaw ovat tehneet levyn lähes identtisellä konseptilla, mutta valitettavasti "When Sleep Comes" -otsikko pitää minkä lupaa. 2020-luvun estetiikka on muuttanut särmikkään konseptin unilääkkeeksi.
Forshaw ja Tenebrae ovat poimineet levylle Gibbonsin, Tallisin, Brumelin, de Victorian ja Hildegard Bingeniläisen hempeimmät hitit ja täydentäneet valikoimaa parilla vielä hempeämmällä nykyteoksella. Sooloteoksessa paljastuu, että Tenebrae on taitava ja persoonallinenkin lauluyhtye: Sointupalkit rakentuvat kiiltävänpuhtaina, mutta polyfonian soololinjoissa äänet soivat inhimillisinä ja huokoisina.
Näin perusturvallisen taustan päälle saksofonisti voisi huoletta rakentaa jotain harmonisesti, soinnillisesti tai melodisesti omaperäistä kuten Garbarek aikanaan, mutta Christian Forshaw ei osaa tai halua. Polyfonian sekaan hän tarjoilee eteerisellä soinnilla enkelimäisiä obligatoja tai varovaisia imitaatioita, joita tuskin erottaa laulun seasta. Musiikin tunnelmaan saksofoni ei tuo muuta lisäarvoa kuin unettavan auran, joka on peräisin 2020-luvun taidemusiikin myyvimmästä suuntauksesta, mystisestä minimalismista. Onhan sekin saavutus, että vanhan kuoropolyfonian salaperäisyyden saa muuttumaan ilmeisyydeksi vain puhaltamalla osan siitä saksofonin läpi.
"When Sleep Comes", säv. Brumel, Forshaw, Park, Tallis, de Victoria, sov. Forshaw. - Christian Forshaw, saksofoni, sekä Tenebrae/Nigel Short. (Signum, SIGCD708)
Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 28.4.2022.