Hyppää pääsisältöön

2020-luku muuttaa särmikkään konseptin unilääkkeeksi

Vuonna 1994 ECM-yhtiö julkaisi levyn Officium, jolla Hilliard Ensemble lauloi varhaista polyfoniaa ja Jan Garbarek improvisoi saksofonilla. Kauneuden ja särmien, hitauden ja yllätysten yhdistelmästä syntyi ajan taiteellisesti merkittävin crossover-hitti. Nyt lauluyhtye Tenebrae ja saksofonisti Christian Forshaw ovat tehneet levyn lähes identtisellä konseptilla, mutta valitettavasti "When Sleep Comes" -otsikko pitää minkä lupaa. 2020-luvun estetiikka on muuttanut särmikkään konseptin unilääkkeeksi.

When Sleep Comes / Tenebrae & Christian Forshaw
When Sleep Comes / Tenebrae & Christian Forshaw Uudet levyt

Forshaw ja Tenebrae ovat poimineet levylle Gibbonsin, Tallisin, Brumelin, de Victorian ja Hildegard Bingeniläisen hempeimmät hitit ja täydentäneet valikoimaa parilla vielä hempeämmällä nykyteoksella. Sooloteoksessa paljastuu, että Tenebrae on taitava ja persoonallinenkin lauluyhtye: Sointupalkit rakentuvat kiiltävänpuhtaina, mutta polyfonian soololinjoissa äänet soivat inhimillisinä ja huokoisina.

Näin perusturvallisen taustan päälle saksofonisti voisi huoletta rakentaa jotain harmonisesti, soinnillisesti tai melodisesti omaperäistä kuten Garbarek aikanaan, mutta Christian Forshaw ei osaa tai halua. Polyfonian sekaan hän tarjoilee eteerisellä soinnilla enkelimäisiä obligatoja tai varovaisia imitaatioita, joita tuskin erottaa laulun seasta. Musiikin tunnelmaan saksofoni ei tuo muuta lisäarvoa kuin unettavan auran, joka on peräisin 2020-luvun taidemusiikin myyvimmästä suuntauksesta, mystisestä minimalismista. Onhan sekin saavutus, että vanhan kuoropolyfonian salaperäisyyden saa muuttumaan ilmeisyydeksi vain puhaltamalla osan siitä saksofonin läpi.

"When Sleep Comes", säv. Brumel, Forshaw, Park, Tallis, de Victoria, sov. Forshaw. - Christian Forshaw, saksofoni, sekä Tenebrae/Nigel Short. (Signum, SIGCD708)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 28.4.2022.

  • Alakotilan takuuraikkautta mandoliinilla

    Levyarvostelu

    Taidemusiikin ja nykykansanmusiikin rajamaa versoo yhä runsaammin mielenkiintoista musiikkia, ja ahkerin puutarhuri siellä on säveltäjä, sovittaja, kosketinsoittaja ja pedagogi Timo Alakotila. Vuonna 2014 hän sävelsi konserton pitkäaikaiselle yhtyekaverilleen, mandoliininsoittaja Petri Hakalalle, ja nyt kun teos on saatu levytettyä, siitä saattaa tulla suomalaisten kamariorkesterien keskuudessa yhtä suosittu kuin Alakotilan Concerto grossosta.

  • Kitaristi Janne Malinen kuljettaa punaista lankaa halki vuosisatojen

    Levyarvostelu

    Uuteen levyyn asti olen pitänyt Janne Malista luovana mutta tolkullisena kitaristina. Nyt hän kuitenkin yhdistää kolme teosta, joilla ei ole mitään yhteistä: Piazzollan kaksoiskonserton kitaralle ja bandoneonille, Weissin luuttukonserton klavikordisäestyksellä sekä niiden välissä Tommi Kärkkäisen konserton sähköisesti käsitellylle silent-kitaralle. Levyn kuunneltuani pidän Janne Malista entistä luovempana mutta edelleen tolkullisena. Rohkeudesta ja ilmaisun pakosta syntyvä punainen lanka tikkaa kokonaisuuden yhteen.

  • Toimiiko kuoro saamelaisuuden tulkkina?

    Levyarvostelu

    Laajan Saamenmaan musiikista ja kulttuurista riittäisi syvää innoitusta myös valtakulttuurin taidemusiikille, etenkin nyt kun kulttuurien kohtaamisesta on siivottu räikeimmät virheet. Pohjoinen huippukuoro Erik Westbergs Vokalensemble on omistanut uuden levynsä saamelaisvaikutteiselle musiikille. Joikun ja kamarikuoroilmaisun yhdistäminen ei ole helppoa, mutta tulos kuulostaa yllättävän luontevalta, innoittuneelta ja saamelaislähtöiseltä.

  • Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri toteuttaa Wiljami Niittykosken vision

    Levyarvostelu

    Kaustisen Salonkylässä asunut, vuonna 1985 kuollut Wiljami Niittykoski oli keskeinen hahmo siinä kehityksessä, jonka tuloksena kaustislainen viulunsoitto on nyt maailmanperintökohde. Salonkylän Sibelius oli kasvanut pelimanniperinteeseen mutta myös alueelle suodattuneeseen taidemusiikkiin, ja sävelsi sielunsa tunnot kappaleiksi, joita Kaustisella yhä soitetaan. Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri on nyt tehnyt tämän kansanomaisen sävelaarteiston pohjalta levyn, joka toteuttaa Niittykosken genrerajatonta musiikkinäkemystä tyylikkäästi.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua