Hyppää pääsisältöön

Jälkiromantiikan jälkilämmössä

Levy-yhtiö Ondine on pitkästä aikaa palannut edesmenneen Einojuhani Rautavaaran tuotantoon, ja hyvästä syystä: Rautavaaran myöhäistuotantoa on yhä levyttämättä. Robert Trevinon johtama Malmön sinfoniaorkesteri on saanut solistikseen hollantilaisen Simone Lamsman, joka pääsee hehkuttamaan viuluaan todella makoisan ohjelmiston parissa.

Einojuhani Rautavaara: Works for violin and orchestra
Einojuhani Rautavaara: Works for violin and orchestra Uudet levyt

Viimeisinä vuosinaan 2010-luvulla Einojuhani Rautavaara ei ollut luovimmillaan, mutta mystisen jälkiromantiikkansa hän oli hionut niin kiiltäväksi, että se kelpasi kaikille. Sointuisan orkesterisatsin päällä hekumoivat melodialinjat viehättivät etenkin viulisteja, jotka tilasivat Rautavaaralta useita sooloteoksia. Tällä levyllä niistä kuullaan hehkeä Fantasia, orkestroitu viulusonaatti Lost Landscapes sekä viulukonserttotilauksesta syntynyt Deux serenades, jonka on orkestroinut Kalevi Aho.

Teosten tasalaatuinen, hitaanpuoleinen mutta intensiivinen melodiikka kertoo, että Rautavaara säilytti taitonsa ja tyylinsä elinvoimaisena loppuun asti. Simone Lamsmalla riittää siis hehkutettavaa, ja kyllä hän hehkuttaakin, juuri niin täyteläisellä äänellä kuin maailmanluokan modernilta viulutähdeltä odotan. Varsinaista tulkintaa teoksista kaipaa lähinnä omaelämäkerrallinen, karaktäärisarja Lost Landscapes, mutta siitä pidän parempana Pekka Kuusiston ja Paavali Jumppasen tulkintaa, jonka suhteellinen särmikkyys löytää musiikista jotain muutakin kuin jälkiromantiikan jälkilämpöä.

Malmön sinfoniaorkesteri ja Robert Trevino osaavat nauttia Rautavaaran tekstuureista solistinsa tavoin, ja etenkin Kalevi Ahon orkestrointien rikas puhallinsatsi toteutuu hienosti.

"Lost Landscapes". Einojuhani Rautavaara: Fantasia; In the Beginning; Deux Sérénades; Lost Landscapes. - Simone Lamsma, viulu, ja Malmön sinfoniaorkesteri/Robert Trevino. (Ondine, ODE 1405-2)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 28.4.2022.

  • Alakotilan takuuraikkautta mandoliinilla

    Levyarvostelu

    Taidemusiikin ja nykykansanmusiikin rajamaa versoo yhä runsaammin mielenkiintoista musiikkia, ja ahkerin puutarhuri siellä on säveltäjä, sovittaja, kosketinsoittaja ja pedagogi Timo Alakotila. Vuonna 2014 hän sävelsi konserton pitkäaikaiselle yhtyekaverilleen, mandoliininsoittaja Petri Hakalalle, ja nyt kun teos on saatu levytettyä, siitä saattaa tulla suomalaisten kamariorkesterien keskuudessa yhtä suosittu kuin Alakotilan Concerto grossosta.

  • Kitaristi Janne Malinen kuljettaa punaista lankaa halki vuosisatojen

    Levyarvostelu

    Uuteen levyyn asti olen pitänyt Janne Malista luovana mutta tolkullisena kitaristina. Nyt hän kuitenkin yhdistää kolme teosta, joilla ei ole mitään yhteistä: Piazzollan kaksoiskonserton kitaralle ja bandoneonille, Weissin luuttukonserton klavikordisäestyksellä sekä niiden välissä Tommi Kärkkäisen konserton sähköisesti käsitellylle silent-kitaralle. Levyn kuunneltuani pidän Janne Malista entistä luovempana mutta edelleen tolkullisena. Rohkeudesta ja ilmaisun pakosta syntyvä punainen lanka tikkaa kokonaisuuden yhteen.

  • Toimiiko kuoro saamelaisuuden tulkkina?

    Levyarvostelu

    Laajan Saamenmaan musiikista ja kulttuurista riittäisi syvää innoitusta myös valtakulttuurin taidemusiikille, etenkin nyt kun kulttuurien kohtaamisesta on siivottu räikeimmät virheet. Pohjoinen huippukuoro Erik Westbergs Vokalensemble on omistanut uuden levynsä saamelaisvaikutteiselle musiikille. Joikun ja kamarikuoroilmaisun yhdistäminen ei ole helppoa, mutta tulos kuulostaa yllättävän luontevalta, innoittuneelta ja saamelaislähtöiseltä.

  • Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri toteuttaa Wiljami Niittykosken vision

    Levyarvostelu

    Kaustisen Salonkylässä asunut, vuonna 1985 kuollut Wiljami Niittykoski oli keskeinen hahmo siinä kehityksessä, jonka tuloksena kaustislainen viulunsoitto on nyt maailmanperintökohde. Salonkylän Sibelius oli kasvanut pelimanniperinteeseen mutta myös alueelle suodattuneeseen taidemusiikkiin, ja sävelsi sielunsa tunnot kappaleiksi, joita Kaustisella yhä soitetaan. Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri on nyt tehnyt tämän kansanomaisen sävelaarteiston pohjalta levyn, joka toteuttaa Niittykosken genrerajatonta musiikkinäkemystä tyylikkäästi.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua