Hyppää pääsisältöön

Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri toteuttaa Wiljami Niittykosken vision

Kaustisen Salonkylässä asunut, vuonna 1985 kuollut Wiljami Niittykoski oli keskeinen hahmo siinä kehityksessä, jonka tuloksena kaustislainen viulunsoitto on nyt maailmanperintökohde. Salonkylän Sibelius oli kasvanut pelimanniperinteeseen mutta myös alueelle suodattuneeseen taidemusiikkiin, ja sävelsi sielunsa tunnot kappaleiksi, joita Kaustisella yhä soitetaan. Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri on nyt tehnyt tämän kansanomaisen sävelaarteiston pohjalta levyn, joka toteuttaa Niittykosken genrerajatonta musiikkinäkemystä tyylikkäästi.

Wiljami Niittykoski - Kansansäveltäjä
Wiljami Niittykoski - Kansansäveltäjä Uudet levyt

Niittykosken melodiset, viulistiset, usein tanssirytmiset karaktääri- ja tunnelmakappaleet ammentavat yhtä innokkaasti salonkimusiikista kuin pelimanniperinteestä. Säveltäjä kirjoitti nuottinsa tarkasti mutta luotti paljossa tämmäystaitoon, joten jousiorkesterille kappaleita on täydennetty ja sovitettu. Timo Alakotilan osaaminen kuuluu raikkaassa satsissa ja varmaotteisessa höystämisessä. Soolosellisti Lauri Pulakka pitää kiinni kansanomaisista piirteistä, mutta tavoittaa myös sielukkaat, pelkistetyt surutunnelmat. Kreeta-Maria Kentala myötäilee äidinisänsä sävelkieltä mutkattomalla ymmärryksellä. Iikka Kotaja puolestaan tuo kappaleisiin nykyaikaistakin sovitussärmää. Välillä mietin, olisiko tämmäysperinteen arkaaisia sointuvalintoja voinut säilyttää enemmän, mutta ehkä ne löisivät korville.

Kokonaisuus ei kuitenkaan nojaa sovituksiin vaan Niittykosken omaan, vilpittömään sävelkieleen, jonka tunneilmaisu sellaisenaan on tarkkaa ja sävykästä. Salonkylän jouhiorkesterin hengen tavoittaa myös Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri, jonka hienostelemattomassa salonkiorkesterityylissä häivähtelee kaustislaista punttausta ja sitkasta jousenkäyttöä. Orkesterin kaikilla jäsenillä ei ole kansanmusiikkitaustaa, mutta sopivan monella on.

Levyn äänityksessä kansanomaisuus ei valitettavasti yhdisty salonkisulavuuteen yhtä onnistuneesti. Hahmoton, vanhanaikainen ja bassopuolelta kumiseva jousiorkesterisointi ei vastaa sitä laatua, mitä olen tottunut odottamaan Markku Veijonsuolta. Kenties taustalla on jokin tavallisuudesta poikkeava tyylivalinta, jonka toteutus ei ole onnistunut nappiin.

"Wiljami Niittykoski - kansansäveltäjä", sov. Timo Alakotila, Kreeta-Maria Kentala, Iikka Kotaja ja Lauri Pulakka. - Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. (Alba, ABCD 468)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 26.5.2022.

  • Alakotilan takuuraikkautta mandoliinilla

    Levyarvostelu

    Taidemusiikin ja nykykansanmusiikin rajamaa versoo yhä runsaammin mielenkiintoista musiikkia, ja ahkerin puutarhuri siellä on säveltäjä, sovittaja, kosketinsoittaja ja pedagogi Timo Alakotila. Vuonna 2014 hän sävelsi konserton pitkäaikaiselle yhtyekaverilleen, mandoliininsoittaja Petri Hakalalle, ja nyt kun teos on saatu levytettyä, siitä saattaa tulla suomalaisten kamariorkesterien keskuudessa yhtä suosittu kuin Alakotilan Concerto grossosta.

  • Kitaristi Janne Malinen kuljettaa punaista lankaa halki vuosisatojen

    Levyarvostelu

    Uuteen levyyn asti olen pitänyt Janne Malista luovana mutta tolkullisena kitaristina. Nyt hän kuitenkin yhdistää kolme teosta, joilla ei ole mitään yhteistä: Piazzollan kaksoiskonserton kitaralle ja bandoneonille, Weissin luuttukonserton klavikordisäestyksellä sekä niiden välissä Tommi Kärkkäisen konserton sähköisesti käsitellylle silent-kitaralle. Levyn kuunneltuani pidän Janne Malista entistä luovempana mutta edelleen tolkullisena. Rohkeudesta ja ilmaisun pakosta syntyvä punainen lanka tikkaa kokonaisuuden yhteen.

  • Toimiiko kuoro saamelaisuuden tulkkina?

    Levyarvostelu

    Laajan Saamenmaan musiikista ja kulttuurista riittäisi syvää innoitusta myös valtakulttuurin taidemusiikille, etenkin nyt kun kulttuurien kohtaamisesta on siivottu räikeimmät virheet. Pohjoinen huippukuoro Erik Westbergs Vokalensemble on omistanut uuden levynsä saamelaisvaikutteiselle musiikille. Joikun ja kamarikuoroilmaisun yhdistäminen ei ole helppoa, mutta tulos kuulostaa yllättävän luontevalta, innoittuneelta ja saamelaislähtöiseltä.

  • Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri toteuttaa Wiljami Niittykosken vision

    Levyarvostelu

    Kaustisen Salonkylässä asunut, vuonna 1985 kuollut Wiljami Niittykoski oli keskeinen hahmo siinä kehityksessä, jonka tuloksena kaustislainen viulunsoitto on nyt maailmanperintökohde. Salonkylän Sibelius oli kasvanut pelimanniperinteeseen mutta myös alueelle suodattuneeseen taidemusiikkiin, ja sävelsi sielunsa tunnot kappaleiksi, joita Kaustisella yhä soitetaan. Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri on nyt tehnyt tämän kansanomaisen sävelaarteiston pohjalta levyn, joka toteuttaa Niittykosken genrerajatonta musiikkinäkemystä tyylikkäästi.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua