Hyppää pääsisältöön

Viulisti Carolin Widmann tiivistää ECM-hyveet

Levy-yhtiö ECM on kuulunut 1980-luvulta alkaen taidemusiikkiestetiikan edelläkävijöihin. Tuottaja Manfred Eicherin ikääntyessä julkaisutahti ja uuden löytäminen ovat hiipuneet, mutta yhä edelleen monet ECM-julkaisut tavoittavat yksinkertaisen, persoonallisen, koskettavan ja aikaamme sopivan tyylin, josta yhtiö muistetaan. Sellainen on ainakin viulisti Carolin Widmannin soololevy.

Carolin Widmann: L'Aurore
Carolin Widmann: L'Aurore Uudet levyt

Carolin Widmannin soololevyn ohjelmisto noudattaa ECM:n pelikirjaa pilkulleen. Hildegard von Bingenin ikiaikaiset melodiat, Bachin jylhä barokki, Enescun ja Ysaÿen avara jälkiromantiikka ja George Benjaminin runollinen modernismi punoutuvat yhteen soinnin, tulkinnan ja tuotannon keinoin, ja musiikillinen moniarvoisuus tuntuu standardilta.

Yhtenäisyyden viimeistelee se, että Widmann ymmärtää mitä soittaa. Myöhäisromanttisessa tykityksessä on samaa tarkkuutta ja kiihkeää hehkua kuin ECM:n emeritusviulisti Gidon Kremerillä, mutta siistimmin ja täyteläisemmin. Hildegardin melodialinjat soivat aran inhimillisesti, ilman new age -mielikuvia, ja Benjaminin miniatyyrit Widmann piirtää ohuella mutta rohkealla viivalla. Bachin d-molli-partitassa Widmannille luonteva romanttinen viuluperinne ei ota valtaa, vaan tulkinnassa korostuu monumentaalisuus, mutta ihmisen tasolta katsottuna.

Vasta kun vangitseva ja henkilökohtainen levy oli päättynyt Bachin kuuluisaan Chaconneen, huomasin etten ollut hetkeäkään kaivannut mitään muuta kuin yhden viulun ja yhden viulistin. Widmannin näkemys siis kantaa, samoin ECM:n karun moninainen estetiikka.

Yhdessä asiassa levy poikkeaa ECM-perinteistä: äänikuva ei ole kylmän etäinen, vaan neutraalin kaunis.

"L'Aurore", säv. Hildegard von Bingen, George Enescu, George Benjamin, Eugène Ysaÿe ja J.S. Bach. - Carolin Widmann, viulu. (ECM New Series 22709, 4856803)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 15.9.2022.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua