Hyppää pääsisältöön

Bram van Sambeek ratkoo fagotti-Bachia pätevästi

Fagotisti Bram van Sambeek soitti itsestään ilmiön edellisellä Orbi-levyllään, jolla hän versioi hevi-klassikoita varsin erikoisen yhtyeen kera. Tuoreella Bach-julkaisulla van Sambeek palaa yksinään taidemusiikin helmoihin, mutta meno vähintään yhtä kiihkeää, tanssillista ja omapäistäkin. Soolopuhaltajien sammumattomaan Bach-janoon on nimittäin tarjolla peräti kolme erilaista mutta pätevää ratkaisua.

Bram van Sambeek plays Bach on the bassoon
Bram van Sambeek plays Bach on the bassoon Uudet levyt

Aluksi van Sambeek pöräyttää ilmoille Bachin klaveeripartitan nro 2 c-molli peräti kahdeksalla päällekkäisäänitetyllä fagotilla. Itsensä kanssa on tunnetusti vaikea pysyä synkassa, etenkin taidemusiikissa, joka perustuu hengittävään, vapaaseen tulkintaan eikä siksi kärsi klikkiraitaa. van Sambeek ratkaisi ongelman pitkinä pandemiavuosina tekniikalla, jonka toteutus selviää levyvihkosesta. Tuloksena on ällistyttävä vyöry intonaatioltaan ja rubatoltaan täydellisen yhtenäistä, jalopuisena hohtavaa ääntä. Tulkinta saa minut toivomaan, että musiikkitalon urkupillien paikalle kloonattaisiin van Sambeekeja ja vastaavia huippupuhaltajia.

Seuraavassa kappaleessa van Sambeek jo ehättää päinvastaiseen Bach-ratkaisuun. Viidennestä ranskalaisesta sarjasta kuullaan yksiääniseksi redusoitu versio, jonka mietteliäs mutta täyteläinen esitys vakuuttaa minut siitä, että Bach ajatteli musiikin alun perin soolopuhaltajalle. Partita soolohuilulle kuullaan sitten alkuperäismuodossaan, ja loppuun van Sambeek on säästänyt varsinaisen herkkupalan, ensimmäisen soolosellosonaatin.

Kiertohengityksellä van Sambeek pystyy toteuttamaan Bachin sävelketjut luontevammin kuin edellä esitelty Harju käyrätorviversiossaan, ja moniäänisyyttä markkeeraavat arpeggiot pulpahtelevat ketterämmin. Olennaista on kuitenkin van Sambeekin kiinteä ja elävä sointi, joka tempaa soolonakin mukaansa sekä surumieliseen meditointiin että kansanomaiseen tanssahteluun. Ei hän soolosellosarjoista uusia musiikkiaarteita löydä sen enempää kuin Harju, mutta soitossa ja soinnissa kuuluu se vastustamaton kiihkeys, joka on tehnyt van Sambeekista maailmantähden.

"Bram van Sambeek plays Bach on the Bassoon". Partita nro 2 c-molli; Ranskalainen sarja nro 5 G-duuri; Partita soolohuilulle a-molli; Soolosellosarja nro 1 G-duuri. (BIS-2637 SACD)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 29.9.2022.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua