Hyppää pääsisältöön

Kovapäinen Ruth Gipps sävelsi pehmeää pastoraalimusiikkia

Vuonna 1922 syntynyt säveltäjä Ruth Gipps jäi marginaaliin kahdesta syystä. Ensinnäkin hän oli nainen Iso-Britannian äärivanhoillisessa taidemusiikkielämässä ja toiseksi hän sävelsi romanttiseen, pastoraaliseen brittityyliin, joka ei tuottanut irtopisteitä mannermaalla. Nyt ajat ovat paremmat, joten BBC:n filharmonisen orkesterin Gipps-projektin toista osaa voi kuunnella sellaisena kuin se on - taitavana, ihanana orkesterimusiikkina.

Ruth Gipps: Orchestral Works vol.2
Ruth Gipps: Orchestral Works vol.2 Uudet levyt

Lukemani perusteella Ruth Gippsillä oli kova luonne, mikä olikin tarpeen, jos naisena 1950-luvun Englannissa halusi elättää itsensä soittamalla oboeta, johtamalla orkestereita ja säveltämällä. Tinkimättömyys ulottui myös tyylikysymyksiin - Gipps piti modernismin enimpiä koulukuntia yleisön tietoisena petkuttamisena. Tavallaan hänellä oli tähän näkemykseen varaa. Uutuuslevyn perusteella hän hallitsi brittiläisen pastoraalityylin ja kevyensuloisen orkesterinkäytön niin hyvin, että koki sen varmasti riittävän kaikkeen tarpeelliseen.

Kapellimestari Rumon Gamban ja BBC:n filharmonikoiden ensimmäinen Gipps-levy ilmestyi jo vuosia sitten, ja tuore jatko-osa sisältää lisää samaa herkkua. Suloisuudessaan moniulotteinen oboekonsertto ja hallitun räiskyvä, mietteliäästi päättyvä kolmas sinfonia saavat seurakseen pari värikästä, viehättävää orkesterialkusoittoa.

Musiikin ilmeisenä esikuvana on Vaughan Williams, mutta Ruth Gippsin oma ääni kuuluu ambivalentissa, kiehtovassa kaihossa. Musiikin pinta kimmeltää kauniina ja plastisena, mutta kokonaisilmaisussa on syvyyttä ja herkkyyttä, joten musiikki ei määrity viihteeksi tai suloksi. Gippsin hehkuvia melodioita kuunnellessa edes minä en pode huonoa omatuntoa siitä, että maailmassa on painokkaampaa ja ajanmukaisempaakin orkesterimusiikkia.

BBC:n filharmoninen orkesteri on tietysti kotonaan Gippsin pastoraalitunnelmissa, mikä vahvistaa levyn viehätystä. Myös oboekonserton solisti Juliana Koch kuulostaa syystäkin nauttivan kaikesta, mitä Gipps on kirjoittanut omalle soittimelleen oboelle.

Ruth Gipps oli siis taitava säveltäjä ja hänen musiikkiaan on miellyttävä kuunnella. Moniarvoisuutta ja inklusiivisuutta Gipps ei varmasti itse kokenut musiikkinsa keskeiseksi sisällöksi, mutta nykykuulija saa ne kaupan päälle - nyt kun tämä musiikki on tuotu kuuluviin.

"Ruth Gipps: Orchestral Works, Vol. 2". Chanticleer Overture; Oboekonsertto; Death on the Pale Horse; Sinfonia nro 3. - Juliana Koch, oboe, ja BBC:n filharmoninen orkesteri/Rumon Gamba. (Chandos, CHAN20161)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 27.10.2022.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua