Hyppää pääsisältöön

Terhi Dostalin Suomi-impressionismi ei hempeile

Berliinissä pitkään vaikuttanut ja tohtoriopinnoissa Brahmsiin erikoistunut pianisti Terhi Dostal ei ole unohtanut suomalaisia juuriaan: Dostalin uutuuslevy "Finnish Impressions" sisältää omaleimaisen valikoiman suomalaista pianomusiikkia. Kenties jonkinlainen impressionismin kotimainen versio punoo yhteen Sibeliuksen parhaat, Ilmari Hannikaisen harvinaisuudet sekä Helvi Leiviskän ja Dostalin itsensä sonatiinit, olkoonkin että Dostalin tulkinnassa on enemmän kilkatusta kuin pastellisävyjä.

Finnish Impressions / Terhi Dostal
Finnish Impressions / Terhi Dostal Uudet levyt

Levy alkaa maamme ensimmäisen pianovirtuoosin Ilmari Hannikaisen musiikilla. Suositun Tunnelmia-sarjan oheen Dostal on löytänyt pari unohtunutta nuoruudenteosta, jotka todistavat Hannikaisen lahjakkuuden - mutta tylsänpuoleista hänen musiikkinsa silti on. Perusturvallisen karaktääriromantiikan seasta ei edelleenkään erotu kuin kirkkaana leijaileva Ensi lumi. Vaikutelman syynä voi olla myös kovahkon äänityksen ja Dostalin kirkkaan, selkeän soiton yhdistelmä. Esimerkiksi Ravel-vaikutteinen Suihkulähteellä pulppuilee kalseana, vailla impressionismin pastellisävyjä ja pehmeyttä.

Sama kovuus leimaa paikoin Sibeliuksen impromptuja: Numero 3 Moderato vyöryy kuin rattaat soratiellä, kun itse pidän niistä tulkinnoista, joissa askelletaan kuin sammaleista metsäpolkua. Myös viidennen impromptun kuti jää piippuun, kun Dostal ei saa melodiasäveliä kellumaan impressionistisen kuviohämyn päällä vaan vääntää musiikin rautalangasta. Äänityksen ja soittotyylin yhdistelmä toimii paljon paremmin Helvi Leiviskän piskuisessa sonatiinissa, jonka uusklassisuus kilkattaa tarkasti, hauskasti ja raikkaasti.

Vielä parempaa seuraa Dostalin omassa sonatiinissa, joka syntyi pandemia-aikana, kun Dostalille jäi aikaa keskittyä säveltämiseen. Ensiosan yksinkertainen melodiaele riittää juuri sopivasti sonatiininmittaiseen kehittelyyn, eikä materiaali käy tylsäksi, kun rytmit kelluvat, tekstuurit lomittuvat ja pianistinen sointi aaltoilee. Sonatiinin toinen osa jakautuu perinteisemmin sointusäestykseen ja taidokkaan koskettavaan melodiaan, joka katkeaa, kun presto käy päälle muhevia blues-sävelikköjä kelaillen.

Pianisti-säveltäjiä ei Suomessa ole liikaa, ja Terhi Dostalilta kuulisin mieluusti myös täysimittaisen pianosonaatin jos se olisi yhtä itsevarma ja hauska kuin tämä maistiainen.

"Finnish Impressions", säv. Hannikainen, Sibelius, Leiviskä, Dostal. - Terhi Dostal, piano. (Alba, ABCD 514)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 27.10.2022.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua