Hyppää pääsisältöön

Nikolai Kapustinia tavallista jazzimmin

Ukrainalaissyntyinen Nikolai Kapustin, tuo läpisävelletyn pianojatsin Chopin, pysyi pitkään harvojen tuntemana erikoishahmona. Nyttemmin ajat ovat käyneet yhä suotuisammiksi Kapustinin sointuisalle, pianistiselle fuusiolle, ja innokkaita levyttäjiäkin alkaa löytyä, uusimpana nuori kiinalainen A Bu, jonka aito jazz-tausta korostaa Kapustinin svengipuolta.

Nikolai Kapustin: New memories / A Bu
Nikolai Kapustin: New memories / A Bu Uudet levyt

Viime vuoden puolella hurmaannuin tässä ohjelmassa eteläkorealaisen Yeol Eum Sonin Kapustin-levystä, joka pursui pianistista kiihkoa ja kimmellystä ja hoiti svengipuolen näyttävällä mutta taidemusiikillisella Gershwin-tyylillä. A Bun tulkinta on eri maata, hänen jazz-taustansa kun riittää täysimittaiseen Keith Jarrett -tyyliseen sooloimprovisaatioiltaan. Kapustin itse ei koskaan väittänyt olevansa jazz-pianisti, mutta A Bun näpeissä hänen sävellystensä jazz korostuu.

Soniin verrattuna svengi on takakenoista ja luontevaa, fraseeraus vapaata ja sointikuva pehmempää; kaikkiaan musiikki tuntuu syntyvän koskettimiston ääressä. Yeol Eum Sonin käsittelyssä Kapustin soi säihkyvämmin ja tarkemmin, mutta siinä on lievä toteuttamisen maku. Toki myös A Bu pystyy siihen pianotykittelyyn, jota Kapustinin monet konserttietydit vaativat, mutta pääpaino on spontaaniudessa.

Vertailun kannalta on hyvä että A Bu on uutuuslevylleen poiminut samaa keskeistä Kapustinia kuin Son eli Kahdeksan konserttietydiä ja ratkiriemukkaat muunnelmat Stravinskyn Kevätuhrin teemasta. Mutta Kapustinin musiikin kannalta on kai hyvä, että mukana on myös ensimmäinen pianosonaatti "Pinus" eli mänty. Ääriosien vilkas tykittely, hitaan osan raukeus ja scherzon kevyt huumori edustavat toimivaksi havaittua muotoa, mutta sisältö ei ole särmikkäintä Kapustinia. Silti Sibeliuksen Kuusi olisi paikallaan korvata ajoittain Kapustinin männyllä.

"New Memories". Nikolai Kapustin: Pianoteoksia. - A Bu, piano. (Wergo, WER 74052)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 24.11.2022.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua