Hyppää pääsisältöön

Vaihteleva yksinlaululevy korostaa Aarre Merikannon melodisuutta

Säveltäjä Aarre Merikannon narratiivi Suomen musiikinhistoriassa on yleensä traaginen. Modernistina hän oli niin paljon aikaansa ja paikkaansa edellä, ettei saanut teoksilleen esityksiä ja sortui oopiumiin. Alban tuore julkaisu säveltäjän kaikista yksinlauluista antaa osaltaan uusia sävyjä kömpelölle narratiiville. Nykykuulijalle Merikanto hahmottuu synnynnäisenä melodikkona, jonka liedeissä on niukalti modernismia mutta viljalti omaleimaista, tiivistä yötunnelmaa.

Aarre Merikanto: Yksinlaulut
Aarre Merikanto: Yksinlaulut Uudet levyt

Kokonaislevytyksen primus motor, pianisti Jasper Koekoek, on perannut arkistot huolella ja tehnyt myös perikunnan hyväksymää sovitustyötä. Esitettynä ja dokumentoituna levyllä on peräti viisikymmentä liediä, joista noin puolet ensilevytyksiä. Suomen taidemusiikin kaanonistakin siis löytyy paljon levyttämätöntä nuorille muusikoille projekteiksi.

Aarre Merikannon varhaisissa lauluissa kuuluu kauniisti isä Oskarin kansanlaulumainen, luonteva melodiikka. Kronologisesti kulkeva levy auttaa hahmottamaan, miten ihmeellisen suuri osa tästä laulullisuudesta säilyi, kun Merikanto alkoi 1910-luvun lopulla siirtyä impressionismin ja ekspressionismin kautta omaleimaiseen modernismiinsa.

1930-luvulla Merikanto piti tunnetusti sävellystaukoa myös liedeistä, mutta 40-luvun laulut ovat loistavia. Pianon ostinato-pohjainen tekstuuri- ja sointivärisäestys heijastelee romantiikan tummia, tiiviitä tunnelmia kuin monen peilin kautta. Säestyksen tietty pysähtyneisyys antaa tilaa väkeville laulumelodioille ja tekstin imulle. Yksinkertaistetun Merikanto-narratiivin mukaan kyse olisi myöntymisestä vallalla olevaan makuun, mutta minun mielestäni kyse on hienosta lied-musiikista upeisiin runoihin. Kirkasotsaiset sotaan, jouluun tai kouluun liittyvät veisut ovat toki erikseen.

Pianistina Jasper Koekoek saa laajan ohjelmiston kimmeltämään, uhkaamaan ja virtaamaan juuri niin kuin pitää, ja osaa vieläpä pidättäytyä tarvittaessa taustalle. Neljän nuoren laulajan solistinelikko on astetta epätasaisempi.

Sopraano Marianne Montonen laulaa osuutensa täyteläisen hallitusti, vaikka korkeissa forteissa teksti himmenee äänen kirkastuessa. Elisaveta Rimkevitch tekee tekstiä isommin, mutta ääni on hiljaisissa kohdissa hatarampi ja fortessa leikkaavampi, ja lisäksi hänet on harmillisesti äänitetty etäämmältä kuin muut. Henri Tikkasen nuori, miellyttävä baritoni on kehittymässä hyvään radiobaritonisuuntaan, kunhan vibraton ja sävyjen yksityiskohdat asettuvat linjakkuuden palvelukseen. Levyn laulajista tenori Aarne Mansikka on äänimateriaaliltaan eniten kesken ja ääntää ruotsia laiskanlaisesti, mutta hoitaa sentään tonttinsa.

Alba on julkaissut levyn vain digitaalisessa muodossa, mikä on ymmärrettävää. Merikannon lied-tuotannolla on suuri taiteellinen kokonaisarvo ja seassa muutama hitti, mutta niiden voimalla tuskin saa myytyä painosta loppuun. Tärkeämpää on, että aineisto on nyt saatavilla soivassa muodossa ja hyvin dokumentoituna.

Aarre Merikanto: Yksinlaulut. - Jasper Koekoek, piano, Marianne Montonen, sopraano, Aarne Mansikka, tenori, Elisaveta Rimkevitch, sopraano, ja Henri Tikkanen, baritoni. (Alba, ABDLP 3)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 24.11.2022.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua