Hyppää pääsisältöön

Valonhohtoista marraskuumusiikkia ukrainalaisin juurin

Taidemusiikkiyleisö janoaa tällä hetkellä syystäkin lohdullisuutta. Levy-yhtiö Ondine on viime vuodet vastannut kysyntään Latvian radiokuoron varmatyylisillä levyillä, joista uusin sisältää Alfred Momotenkon arkaaista, kirkollista ja mystistä diatoniikkaa. Levy erottuu edukseen suitsukkeentuoksun ja valonhohteen tavallista luontevammalla yhdistelmällä, eivätkä Momotenkon ukrainalaiset juuret liene kokonaiselämykselle haitaksi.

Alfred Momotenko: Creator of Angels
Alfred Momotenko: Creator of Angels Uudet levyt

Viisikymppinen Momotenko on koko aktiiviuransa asunut Hollannissa, mutta viime vuosina hän on intoutunut säveltämään kuoromusiikkia, jossa kuuluu ortodoksisen kuoroperinteen kyllästämä nuoruus. Osa levyn teoksista kelpaisi sellaisenaan jumalanpalvelusmusiikiksi ja kaikkien melodiikassa vaikuttavat ikivanhat znamenni-sävelmät. Laaja Na strastnoy käy taiteellista vuoropuhelua Rahmaninovin Vigilian kanssa, mutta sanat ovat Boris Pasternakin.

Momotenkon oma ääni ja oma aika kuuluvat diatonisten sointujen valonhohtoisina lisäsävelinä tai arkaaisina pelkistyksinä, kuten aikamme kuoromystiikassa on tapana, mutta välillä korva tarttuu omaleimaisuuksiin. Esimerkiksi Kehtolaulun hiljainen harppu tuikkii kuoron keskellä juuri paikallaan kuin tähtitaivas ja Na strastnoyn sointikenttien tunnelma on ihmeen tiheä. Minun korvissani Momotenkon musiikki tuntuu lajissaan poikkeuksellisen vilpittömältä ja luontevalta. Kenties syynä on se, miten taitavasti hän integroi omaan ilmaisuunsa znamenni-perinteen keskeiset piirteet, kuten kiireettä paikalleen ajelehtivat melodiat ja ääneltä toiselle siirtyvät kuvioinnit.

Latvian radiokuoro tietysti hallitsee tämän nimenomaisen kuoroidiomin mitä parhaiten ja laulaa tutun täyteläisellä, valonhohtoisella soinnillaan pitkät linjat vankoiksi kuin holvikaaret. Muutamassa syvien bassojen päälle rakentuvassa kohdassa kuoro tosin eläytyy znamenni-perinteen kansanomaisuuteen liikaakin, ja saa intonaation roikkumaan.

Omaa marraskuutani levy on joka tapauksessa valaissut enemmän kuin Latvian radiokuoron viimeaikaiset levytykset yhteensä.

"Creator of Angels". Alfred Momotenko: Kuoroteoksia. - Latvian radiokuoro/Sigvards Klava. (Ondine, ODE 1413-2)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 24.11.2022.

  • Valonhohtoista marraskuumusiikkia ukrainalaisin juurin

    Levyarvio

    Taidemusiikkiyleisö janoaa tällä hetkellä syystäkin lohdullisuutta. Levy-yhtiö Ondine on viime vuodet vastannut kysyntään Latvian radiokuoron varmatyylisillä levyillä, joista uusin sisältää Alfred Momotenkon arkaaista, kirkollista ja mystistä diatoniikkaa. Levy erottuu edukseen suitsukkeentuoksun ja valonhohteen tavallista luontevammalla yhdistelmällä, eivätkä Momotenkon ukrainalaiset juuret liene kokonaiselämykselle haitaksi.

  • Walter Sallisen musiikki kasaa soivia merkityksiä niin kuin postmodernin monitaiteen pitää

    Levyarvio

    Modest Musorgskin Näyttelykuvia Viktor Hartmannin näyttelyn pohjalta on kuuluisin esimerkki kuvataiteen innoittamasta taidemusiikista, vaikka usein unohtuu ettei Musorgski muuttanut musiikiksi tauluja vaan kuvitteellisen katselijan mielikuvia. Säveltäjä Walter Sallinen ja kuvataiteilija Markus Jäntti-Tuominen ovat nyt uuden sukupolven innolla tarttuneet Näyttelykuvien materiaaliin ja luoneet siitä postmodernin monitaideteoksen, jonka keskiössä ei ole vain visuaalisuuden ja musiikin vuorovaikutus, vaan myös se, miten vaikutteet, luennat, tekstit peilautuvat, muokkautuvat ja välittyvät taiteiden, aikojen ja ihmisten välillä. Kuulostaa sekavalta mutta tulos on rikkaudessaan luonteva.

  • Vaihteleva yksinlaululevy korostaa Aarre Merikannon melodisuutta

    Levyarvio

    Säveltäjä Aarre Merikannon narratiivi Suomen musiikinhistoriassa on yleensä traaginen. Modernistina hän oli niin paljon aikaansa ja paikkaansa edellä, ettei saanut teoksilleen esityksiä ja sortui oopiumiin. Alban tuore julkaisu säveltäjän kaikista yksinlauluista antaa osaltaan uusia sävyjä kömpelölle narratiiville. Nykykuulijalle Merikanto hahmottuu synnynnäisenä melodikkona, jonka liedeissä on niukalti modernismia mutta viljalti omaleimaista, tiivistä yötunnelmaa.

  • Barokkiviulisti Rachel Podger yksin keskellä hauskaa moninaisuutta

    Levyarvio

    Otsikko kertoo, että maailman parhaisiin barokkiviulisteihin lukeutuva Rachel Podger soittaa uutuuslevyllään "Tutta sola", ihan yksin. Barokin sooloviuluaarteistosta Podger löytää kuitenkin rikkautta, jota ei uskoisi, kun levy käynnistyy sovituksella Bachin urkumonoliitista Toccata ja fuuga d-molli.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua