1600-luvun puolivälissä Antwerpen oli poikkeuksellisen hyvinvoiva satama- ja kauppakaupunki. Osa hyvinvoinnista kanavoitui kristilliseen musiikkielämään ja tuotti muun muassa äimistyttävän muhkeaa requiem-luksusta, jota flaamilainen B'Rock Orchestra uutuuslevyllään esittelee.
Levyn ideana on eläytyä tyypillisiin requiem-esityksiin vuoden 1650 Antwerpenissa, jolloin kaupungin kirkkomusiikkielämää hallitsi säveltäjä-urkuri Philippus van Steelant. Kahden ison requiemin ja yhden Misereren perusteella hän hallitsi hienosti käytössään olleet suuret musiikkiresurssit. Musiikin varhaisbarokkiset holvikaaret rakentuvat komeina ja korkeina kuin Antwerpenin katedraalissa, ja muhkeiden sielunmessujen duurivaltaisuus vihjaa, että kuolemankin äärelle alueen vauraus loi levollisuutta ja tulevaisuudenuskoa.
B'Rock Orchestra rekonstruoi van Steelantin requiemit asiaan kuuluvalla luksuksella. Valonhohtoinen jousisto saa auktoriteettia mehevistä puupuhaltimista ja tukevasta, äärimmäisen puhtaasti soivasta vaskiryhmästä. Paikallinen cantoLX-kuoro laulaa säihkyvän puhtaasti ja peruslaadukkaat solistit yltävät uskottavaan suoritukseen, etenkin kun kaikkia tukee hulppean sointuisa katedraaliakustiikka.
Täytyy myöntää, että von Steelantin musiikki ja belgialaisten barokkimuusikoiden esitys yllättivät minut yltäkylläisellä hehkullaan. Tämän levyn myötä ymmärrän, että myös Antwerpen kuului varhaisbarokin musiikkikeskuksiin - ainakin vuonna 1650. Mutta juuri niihin aikoihin Scheldejoki suljettiin kauppalaivoilta ja kaupungin vauraus alkoi hiipua, mikä nopeasti heijastui musiikkielämään.
"Antwerp Requiem ca. 1650". Philippus van Steelant: Missa pro defunctis; Miserere mei Deus. - cantoLX & B'Rock Orchestra/Frank Agsteribbe. (Pentatone, PTC5187006)
Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 15.12.2022.