Hyppää pääsisältöön

Barokin Antwerpenissa oli varaa luksus-requiemiin

1600-luvun puolivälissä Antwerpen oli poikkeuksellisen hyvinvoiva satama- ja kauppakaupunki. Osa hyvinvoinnista kanavoitui kristilliseen musiikkielämään ja tuotti muun muassa äimistyttävän muhkeaa requiem-luksusta, jota flaamilainen B'Rock Orchestra uutuuslevyllään esittelee.

Antwerp Requiem c. 1650
Antwerp Requiem c. 1650 Uudet levyt

Levyn ideana on eläytyä tyypillisiin requiem-esityksiin vuoden 1650 Antwerpenissa, jolloin kaupungin kirkkomusiikkielämää hallitsi säveltäjä-urkuri Philippus van Steelant. Kahden ison requiemin ja yhden Misereren perusteella hän hallitsi hienosti käytössään olleet suuret musiikkiresurssit. Musiikin varhaisbarokkiset holvikaaret rakentuvat komeina ja korkeina kuin Antwerpenin katedraalissa, ja muhkeiden sielunmessujen duurivaltaisuus vihjaa, että kuolemankin äärelle alueen vauraus loi levollisuutta ja tulevaisuudenuskoa.

B'Rock Orchestra rekonstruoi van Steelantin requiemit asiaan kuuluvalla luksuksella. Valonhohtoinen jousisto saa auktoriteettia mehevistä puupuhaltimista ja tukevasta, äärimmäisen puhtaasti soivasta vaskiryhmästä. Paikallinen cantoLX-kuoro laulaa säihkyvän puhtaasti ja peruslaadukkaat solistit yltävät uskottavaan suoritukseen, etenkin kun kaikkia tukee hulppean sointuisa katedraaliakustiikka.

Täytyy myöntää, että von Steelantin musiikki ja belgialaisten barokkimuusikoiden esitys yllättivät minut yltäkylläisellä hehkullaan. Tämän levyn myötä ymmärrän, että myös Antwerpen kuului varhaisbarokin musiikkikeskuksiin - ainakin vuonna 1650. Mutta juuri niihin aikoihin Scheldejoki suljettiin kauppalaivoilta ja kaupungin vauraus alkoi hiipua, mikä nopeasti heijastui musiikkielämään.

"Antwerp Requiem ca. 1650". Philippus van Steelant: Missa pro defunctis; Miserere mei Deus. - cantoLX & B'Rock Orchestra/Frank Agsteribbe. (Pentatone, PTC5187006)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 15.12.2022.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua