Hyppää pääsisältöön

Laura Netzelin romanttinen pianokonsertto löytää postmodernit kaverit

Suomalaissyntyisen Laura Netzelin pianokonserton levyttäminen asettuu luonnostaan osaksi meneillään olevaa historiallisten naissäveltäjien uudelleenarviointia. Mutta mitä tarinaa kertoo levy, jossa Netzelin jälkeen kuullaan Jan Sandströmin ja Andrea Tarrodin uudenaikaisina kimmeltävät pianokonsertot? Ruotsalainen pianisti Peter Friis Johansson on kerännyt uutuuslevylleen kolme itselleen läheistä, Ruotsissa sävellettyä pianokonserttoa, mutta ohjelmallista yhteyttä niillä ei aluksi näytä olevan.

Netzel - Sandström - Tarrodi: Piano Concertos
Netzel - Sandström - Tarrodi: Piano Concertos Uudet levyt

Johanssonin täydentämä Laura Netzelin konsertto tihkuu ranskalaisvaikutteista romantiikkaa, muttei sovi muottiin, enkä aivan uskalla sanoa, mistä se johtuu. Kenties säveltäjän omaleimainen ilmaisupakko ja lievä kömpelyys muodon ja orkestroinnin suhteen yhdistyvät musiikiksi, joka leikittelee makoisasti odotuksilla mutta on vilpitöntä.

Johansson kilkuttelee Netzelin virtuoositekstuurit ja yllätyskäänteet uskottavasti ja Ryan Bancroftin johtama Göteborgin sinfoniaorkesteri hioo säestyksen saumat sopivasti pehmeämmiksi. Levyn varsinainen tarina alkaa kuitenkin avautua vasta Jan Sandströmin teoksessa Viisi kappaletta pianolle ja orkesterille. Netzelin mollivoittoisesta, erikoisesta kiihkohempeilystä ei olekaan kovin pitkä matka Sandströmin postmoderniin naivismiin, jossa romantiikan kirkasotsaisuus on läsnä harmonioissa, tunnelmissa ja pianon kimmellyksessä.

Sandströmistä levyn juoni jatkuu Andrea Tarrodin pianokonserttoon Stellar Clouds, joka sekin on episodista, sopivasti väritettyä tekstuurimusiikkia ja siksi Netzelille sukua. Kosmisen orkesterikielen laajennetusta sanastosta rakennettujen staattisten kenttien keskellä romantiikka kuuluu herooisissa nostatuksissa ja hetkellisessä valssinostalgiassa, joka muistuttaa raikkaampaa versiota Valentin Silvestrovin haikailusta.

Sekä Sandström että Tarrodi edustavat uuden taidemusiikin sointuisaa laitaa, mutta he osaavat lainata menneisyyden tuttuudesta ja nykyhetken populaarista luontevalla tavalla. Nämä postmodernit konsertot asettuvat kunnioittavaan vuoropuheluun Laura Netzelin kanssa, koska ne eivät ei ole ironista tai itsetietoista lainailua. Niinpä levystä tulee enemmän kuin osiensa summa, vieläpä tavalla jota Peter Friis Johansson ei ainakaan levytekstin perusteella osannut ajatella. Mutta sen hän ainakin ymmärsi, ettei Netzelin konserttoa kannata sulkea historian naissäveltäjille varattuun aitaukseen, vaan se pitää päästää keskustelemaan muun musiikin kanssa.

Laura Netzel: Pianokonsertto e-molli; Jan Sandström: Viisi kappaletta pianolle ja orkesterille; Andrea Tarrodi: Pianokonsertto nro 1 "Stellar Clouds". - Peter Friis Johansson, piano, ja Göteborgin SO/Ryan Bancroft. (BIS-2576)

Kuuntele Kare Eskolan Uudet levyt 15.12.2022.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua