Hyppää pääsisältöön

Uusimmat sisällöt - Klassinen

  • Chiaroscuro-kvartetin karheat tulkinnat tekevät vaikutuksen

    Chiaroscuro-kvartetin karheat tulkinnat tekevät vaikutuksen

    Vuonna 2005 perustettu Chiaroscuro-kvartetti (Alina Ibragimova ja Pablo Hernán Benedí, viulu, Emilie Hörnlund, alttoviulu, Claire Thirion, sello) on aiemmilla äänitteillään viihtynyt pitkälti wieniläisklassisen ohjelmiston parissa.

  • Langgaardin haltioitunutta kamarimusiikkia

    Langgaardin haltioitunutta kamarimusiikkia

    Rued Langgaardin (1893–1952) massiivisessa yli 400 teosta käsittävässä tuotannosta riittää halukkaille pöyhittävää vielä pitkäksi aikaa.

  • Tuttua ja tuntemattomampaa Coplandia

    Tuttua ja tuntemattomampaa Coplandia

    BBC:n filharmonisen orkesterin sekä kapellimestari John Wilsonin yhteistyö Aaron Coplandin (1900–1990) verraten laajan orkesterituotannon parissa jatkuu. Neljännessä julkaisussa huomio keskittyy erityisesti säveltäjän lähes neljänkymmenen minuutin kestoiseen kolmanteen sinfoniaan.

  • Olsenin laulusarjassa on vilpittömyyttä

    Olsenin laulusarjassa on vilpittömyyttä

    Tanskalainen säveltäjä ja etnomusikologi Poul Rovsing Olsen (1922–1982) aloitti tyylillisesti aikansa hengessä kaksitoistasävelisyydellä, mutta pyrkimys ilmaisun selkeyteen ja helpompaan omaksuttavuuteen johti siitä luopumiseen 60-luvulla.

  • Forelli-kvinteton variaatioita

    Forelli-kvinteton variaatioita

    Franz Schubertin Forelli-kvinteton ympärille rakentuva projekti yhdistelee kiinnostavasti uutta ja vanhaa. Viideltä eurooppalaiselta säveltäjältä tilattiin kestoltaan rajoitetut variaatiot. Niiden oli määrä pohjautua väljästi Schubertin kvinteton teemaan, samalla kuitenkin jollakin tapaa laajentaen sitä.

  • Jes, mä lopetan!

    Soitto-oppilaiden tarua ja totta.

    Soitto-oppilaille sattuu ja tapahtuu, opettajat kertovat ja säveltäjä Pasi Lyytikäinen piirtää.

  • "Oi niitä aikoja!" – pianisti Meri Louhos muistelee

    "Meillä oli onnellinen lapsuus Kotkassa."

    Pianisti Meri Louhos kasvoi Kotkassa rakennusmestarin perheessä. Äiti ei saanut käydä kouluja, mutta hän kehitti itseään lukemalla. Kotkalaisilla 1930-luvun pihoilla oli ihana leikkiä, vaikka äidin sairastelu leimasikin Merin ja parhaan leikkitoverin, pikkusisko Ritvan lapsuutta.

  • Lähtö Moskovasta ja Vysotskin kissa – pianisti Meri Louhos muistelee

    Opintomatka Moskovaan 1978-79.

    Moskovan konservatorion tutkijastipendiaatti tutustui tunnollisesti Moskovan nähtävyyksiiin; Leninin mausoleumiin, Kremliin ja Punaiseen toriin. Lokakuun vallankumouksen paraatia hän katsoi tuntikaupalla telkkarista Stalin-henkisen suomalaismummon vieraana. Pianisti Meri Louhos kertoo sekä Moskovasta 1978–79 että myöhemmistä matkoistaan, jolloin hän kohtasi mm. Vladimir Vysotskin kissan.

  • Kuin Gogolin kuolleet sielut, minua ei ollut olemassa – pianisti Meri Louhos muistelee

    Opintomatka Moskovaan 1978-79.

    Moskovan rautatieasemalla ei ollut kukaan Meri Louhosta vastassa. Suomen lähetystön puhelinautomaatti kehotti soittamaan virka-aikana. Onneksi pianotaiteilija Elisabeth Leonskaja oli kotona, vastasi puhelimeen ja tarjosi Merille makuusijan flyygelinsä alla. Meri kertoo tulostaan tutkijastipendiaatiksi Moskovaan syksyllä 1978.

  • Edesottamuksia Moskovan konservatorion asuntolassa – pianisti Meri Louhos muistelee

    Opintomatka Moskovaan 1978-79.

    Meri ei tiennyt miltä torakka näyttää, ennenkuin tuli Moskovaan. Konservatorion asuntolassa hän tutustui sekä torakoihin, luutaan, reiälliseen kopeekkaan että tiukkoihin mummuihin. Aamiaisjonossa tutkijastipendiaatti ehti hyvin tehdä tuttavuutta myös muiden opiskelijoiden kanssa. Meri Louhos kertoo elämästä Moskovan konservatorion asuntolassa syksyllä 1978.