Hyppää pääsisältöön

Uusimmat sisällöt - Klassinen

  • Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nancy Dalbergin jousikvartetot hönkivät virkistävästi

    Nordic String Quartet (Heiðrun Petersen ja Mads Haugsted Hansen, viulu, Daniel Eklund, alttoviulu, Lea Emilie Brøndal, sello) lyö pöytään kuluvan vuoden toisen julkaisunsa. Alkuvuodesta se vakuutti Pelle Gudmundsen-Holmgreenin kvartettosarjassa moni-ilmeisellä ja vivahteikkaalla soitollaan.

  • Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Tunnelmointia ja ikiaikaisuuksien viivähdyksiä

    Viulisti Pauline Kim Harris sekä taiteiden rajapinnoilla äänistöä luova Spencer Topel yhdistävät yhteisprojektissaan renessanssi- ja barokinajan sävelistöä elektronisiin äänimaisemiin. Yhteissoivuus matkaa ambientin ääniuniversumissa verkkaisesti ja vakaasti kohti tavoittamatonta. Äänite rakentuu kahden teoksen ympärille.

  • Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Neave Trio jatkaa vahvaa julkaisusarjaansa

    Vuosikymmenen alussa perustettu yhdysvaltalainen Neave Trio (Anna Williams, viulu, Mikhail Veselov, sello ja Eri Nakamura, piano) esittelee uudella julkaisullaan konserttimaisen kokonaisuuden.

  • Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Luontevia elektroakustisia liitoksia

    Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta. Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön.

  • Ethel Smythin juhlava messu vakuuttaa

    Ethel Smythin juhlava messu vakuuttaa

    Sakari Oramo on viime vuosina myös ääniterintamalla tarttunut monien kiinnostavien ja laadukkaiden, mutta vähemmälle huomiolle jääneiden säveltäjien orkesteriteoksiin, joista mainittakoon vaikkapa Florent Schmitt tai Rued Langgaard. Nyt vuoronsa saa englantilainen Ethel Smyth (1858–1944).

  • Säveltävä tyttö Kaija Saariaho oli kummajainen – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Onnittelemme syntymäpäivänä 14. lokakuuta!

    Säveltäjä Kaija Saariahon kansainvälinen maine on syntynyt erityisesti hänen oopperatuotannostaan, mutta myös orkesteriteokset ja kamarimusiikki ovat saaneet esityskertoja ja ylistäviä kritiikkejä. Saariaho kertoo etsivänsä musiikillaan tietä omaan itseensä. Sävellystyössään hän hyödyntää elektroniikkaa akustisten soittimien ja laulajien rinnalla. Tie tunnetuksi säveltäjäksi on vaatinut paljon työtä ja Saariaho on varmasti monille naisille todellinen esikuva.

  • Egmontia vereslihalla

    Levyarvio

    Melodraama koki 1700- ja 1800-lukujen taitteessa yhden kukoistuskausistaan – jopa niin, että säveltäjät kirjoittivat teoksia kokonaiselle isolle sinfoniaorkesterille ja lausujalle tai näyttelijöille. Helsingin barokkiorkesteri herättää tuota traditiota levyllään Ludwig van Beethovenin Egmont-näyttämömusiikista. Vaikka Goethen alkuperäinen tragedia on ihan täysverinen näytelmä – jälkikäteen, vuonna 1821 Friedrich Mosengeilin kirjoittama ”deklamoitu kertomus Beethovenin Egmont-musiikkiin” tuo Goethen tarinan käänteet ja Beethovenin harvemmin kokonaisuudessaan kuultavan Egmont-musiikin onnistuneesti yhteen.

  • Kristillisen perinteen kertomukset ilmielävinä

    Levyarvio

    Katolisessa reformaatiossa kirkkohistorian nöyrät ja hurskaat, uskollisena pysyneet ja uskonsa vuoksi kuolleet nostettiin uudella tavalla esiin, esimerkkeinä ja pastoraalisina hahmoina katolisen kirkon uudistuessa ja lähestyessä tavallista ihmistä. Nämä hahmot, mukaan lukien kristillisen perinteen vahvat naiset, Judit, Cecilia ja tietysti Maria Magdalena, heräsivät eloon myöhäisrenessanssin maalaustaiteessa, mysteerinäytelmissä sekä varhaisissa italialaisissa kertovissa kirkollisissa musiikkiteoksissa kuten oratorioissa.

  • Vaskikvintettien aatelia

    Levyarvio

    Ensemble Schwerpunkt on nuori, nyt ensilevynsä julkaissut vaskikvintetti, joka on asettanut tavoitteekseen olla ei vähempää kuin vaskikvintettien Arditti: he haluavat luoda vertailukohdan sille millainen uuden musiikin yhtye voi parhaimmillaan olla. Nimikkolevyllään Schwerpunkt lunastaa sekä omia odotuksiaan että ensiluokkaisen nykymusiikkiensemblen statuksensa: kaikki levyn teokset ovat kiinnostavaa nykymusiikkia ja Schwerpunktin tulkinnat suvereeneja ja hengästyttävän taiturillisia.

  • Pianosoinnin helmeilyä ja hengästyttävää klaviatuurinkäsittelyä

    Levyarvio

    Sinfonia Lahti on saanut uudelle konserttolevylleen maailmanluokan kyvyn. Haochen Zhang, Van Cliburn -voittaja vuodelta 2009, on häikäisevä pianisti, jonka kynsissä levylle ensimmäiseksi otettu Sergei Prokofjevin Toinen konsertto tekee lähtemättömän vaikutuksen. Jokseenkin tavanomaisempi tulkinta Pjotr Tshaikovskin suositusta b-mollikonsertosta verottaa kokonaiskuvaa, samoin kuin lahtelaisten soitto, joka voisi olla täyteläisempääkin.