Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-ohjelman sivuilta.

Uusimmat sisällöt - Kuluttajakysymykset

  • Miksi prepaid-liittymä syö saldoa itsekseen?

    Dataa hupeni, vaikka puhelin oli lentotilassa tai kiinni.

    Mies oli ostanut DNA:n prepaid-liittymän. Hän ihmetteli, miksi dataa hupeni päivittäin, vaikka puhelin oli pois mobiiliverkosta, lentotilassa tai kiinni.

  • Miksi Microsoftille ei voi lähettää sähköpostia?

    Ohjelmistojätti vastaa katsojakysymykseen sähköpostilla.

    Jonottaminen maksulliseen asiakaspalvelunumeroon tuskastuttaa Windows-käyttäjää, joka taisteli Windows 10 -päivityksen ongelmien kanssa. Hän haluaisi asioida Microsoftin kanssa sähköpostitse.

  • Miksi Hartwall myy eri lonkeroa kaupoissa ja Tallinnan laivalla?

    Juomien maussa ja jopa värissä on iso ero.

    Tallinnassa matkaileva pariskunta on ostanut Hartwallin lonkeroa laivalta ja suomalaisista kaupoista. Niitä huolellisesti vertailtuaan he totesivat, että maussa ja jopa värissä on eroa kuin yöllä ja päivällä. Reissaajat epäilevätkin olevansa tekemisissä aivan eri tuotteen kanssa ostopaikasta riippuen.

  • Miksi Sanoma vaihtaa laittomasti tilaajalahjat toisiin?

    Mainostetun kylkiäisen tilalle ei ole pakko hyväksyä toista.

    Katsojamme oli tilannut Suuri Käsityö -lehden, jonka tilauksen lisälahjana luvattiin kirja. Postista tuli kuitenkin aivan toinen kirja, jota katsojamme ei halunnut. Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajan ei ole pakko hyväksyä toista tuotetta mainostetun kylkiäisen tilalle.

  • Mitä saa myydä kauraleipänä?

    Ruisleipä-nimen käyttöä säädellään, kauraleivän ei.

    Terveellinen kaura valtaa kaupan hyllyjä. Katsojamme ihmettelee, saako leipää myydä kauran nimellä, vaikka kauraa olisi vähemmän kuin vehnää?

  • Luopuuko DNA paperilaskuista?

    Operaattori vakuuttaa, että paperilasku säilyy.

    DNA:n asiakkaalle oli jäänyt käsitys, että operaattorin puhelinlaskun saa enää vain sähköisesti. Hän ihmetteli, miten voi maksaa laskun, kun hänellä ei ole edes nettiyhteyttä. DNA vakuuttaa, että paperilasku säilyy.

  • Pitääkö ekologinen jääkaappi kovempaa meteliä?

    Katsojamme epäilee ekologisempaa kylmäainetta melun syyksi.

    Katsojaamme hermostutti uudesta jääkaapista lähtevä meteli. Normaali käyntiääni ei häntä häirinnyt, mutta kun kompressori meni päälle, kiusallinen matala jyrinä täytti keittiön. Hän arveli, että kova ääni johtuu uudesta ympäristöystävällisemmästä kylmäaineesta. Pitääkö ympäristön vuoksi sietää meluavaa jääkaappia? Suomessa enää kaksi yritystä valmistaa jääkaappeja - tosin ei kuluttajille.

  • Tehdäänkö kaikki Sinin tuotteet Suomessa?

    Sinin tuotteista 20-30 prosenttia tehdään ulkomailla.

    Siivousvälineitä valmistava Sini mainostaa isosti kotimaisuudella. Todellisuudessa kotimaisten tuotteiden osuus on 70-80% prosenttia. Katsojamme kiinnitti huomiota Sinin mainokseen.

  • Ovatko aromivahventeet ja hiivauute sama asia?

    Pakkauksen teksti "ei arominvahventeita" ihmetyttää.

    Mies oli ostanut Blå Band kuppikeiton, jonka pakkauksessa kerrottiin, että kuppikeitot eivät sisällä aromivahventeita. Ainesosaluettelosta löytyi kuitenkin hiivauute. Mies oli ihmeissään, koska hän oli luullut, että kyse on samasta aineesta. Mies on puolittain oikeassa.

  • Miksi Kossin kuulokkeissa varoitetaan syövästä?

    Varoitusmerkintä perustuu Kalifornian lainsäädäntöön.

    Nainen oli ostanut Kossin kuulokkeet. Kuulokkeiden pakkauksesta löytyi kuitenkin hämmentävä teksti. Siinä sanottiin kuulokkeiden sisältävän ainetta, joka aiheuttaa syöpää, syntymävikoja ja hedelmättömyyttä. Siis ei vain voivan aiheuttaa , vaan todellakin aiheuttavan. Mitä pitäisi ajatella syöpävaroituksesta kuulokkeissa?

  • Miksi televisio ei ole ostettaessa katselukunnossa?

    TV-kuvan asetusten optimointi voi maksaa sata euroa.

    TV-kuvan viritys "katselukuntoon" voi maksaa jopa sata euroa. Power-ketjun mukaan asetusten optimointiin menee ammattilaiseltakin tunti. Neljännes asiakkaista "kalibroi" uuden TV:n lisämaksullisena palveluna. Kuningaskuluttajan lukija lähetti viestin: "Olin ostamassa televisiota. Katselin esillä olevia eri merkkisiä televisioita ja huomasin, että yhdessä oli erittäin hyvä kuva.