”Kun kuolema tulee, runous vaikuttaa tyhmältä”, kertoja (Ebru Ojen Şahin) toteaa kokeellisessa dokumentissa Meteorit (Meteorlar, Turkki 2017). Siihen nähden sen ohjaaja Gürcan Keltek on rohkea – ehkä jopa uhkarohkea – sillä hän kertoo erittäin runollisella elokuvallaan sotatilasta.
Syksyn 2019 Uuden Kinon ohjelmiston elokuvissa pohditaan mitä on olla ihminen? Minkälaista on olla erilainen ihminen ja tulla hyväksytyksi? Teemaa käsitellään niin dokumenttielokuvissa, fiktioissa kuin animaatioissakin.
Uuden Kinon kevään pääteema on luopuminen. Useassa elokuvassa jokin asia päättyy: nuoruus, tv-sarja, elämä itse, ilkeä kiusaaminen, ystävyys, viattomuus ja lemmikkieläimestäkin täytyy luopua.
Toisissa asiat päättyvät onnellisesti ja toisissa huonosti.
Katso Uuden Kinon 20 elokuvaa ja tue kotimaista lyhytelokuvatuotantoa! Valitse oma suosikkisi ja äänestä Uusi Kino -palkinnon voittajaa! Äänestys on käynnissä 10.3. klo 12 saakka.
Uusi Kino vaihtaa vuoden 2018 alusta keskiviikosta tiistai-iltaan Kino Suomen jälkeen. Keväällä on runsaasti ensiesityksiä ja ohjelmisto on perinteisesti monipuolinen. Vuoden alusta lyhytelokuvat tulevat löytymään paremmin Teeman Areena-kanavalta “lyhytelokuvat” otsikon alta.
Valitse suosikkisi Uuden Kinon 22 elokuvasta: äänestä ja tue kotimaista lyhytelokuvatuotantoa! Katso elokuvat ja äänestä Uusi Kino -palkinnon voittajaa! Äänestysaika päättyy lauantaina 11.3.2017 klo 12.00.
Uuden Kinon syksyn 2016 kantavana teemana on erilaisuus ja toiseus.
Nuorten miesten toteuttama ”Soo Dhawoow” pohtii mitä olla maahanmuuttajan lapsi Suomessa, ”Poikakuninkaassa” Bulgarian karkotettu kuningas palaa maahansa poliitikkona ja kansalaisena. ”Säälistäjät” lyhytelokuvassa ratkaistaan syrjäytymisuhan alla olevia nuoria miehiä säälipillua jakamalla. Vaikka erilaisuudesta seuraa hankaluuksia, elokuvien henki on positiivinen.
Heinäkuussa 1939 näyttelijälupaus Sirkka Sari tippui hotellin savupiippuun ja kuoli. Elokuva tarkastelee kuinka ihmiset pyrkivät unohtamaan elämän katoavaisuuden ja estämään sen sattumanvaraisuuden.
In love with Amelia Earhart on kepeä kokeellinen animaatioelokuva, joka tutkailee ristiriitaa nuoruuden intoilun ja aikuisuuden nuivan realistisuuden välillä.
Juuri ennen suurta, huolella valmisteltua larppaustapahtumaa Ville saa puhelun ihastuksen kohteeltaan Astalta, joka ehdottaa pikaista tapaamista. Ville hylkää larppikaverinsa ja lähtee tapaamaan Astaa. Treffit etenevät katastrofista toiseen, kunnes Ville saa apua yllättävältä taholta
Dokumenttielokuva Charles Mansonin kulttiin ja "perheeseen" kuuluneesta Patricia Krenwinkelistä, joka vuonna 1969 osallistui Mansonin määräämiin murhatekoihin. Ohjaaja Olivia Klausin haastattelun aikaan hän on 67-vuotias ja toivoisi voivansa perua tekonsa.
Samalla tavalla kuin matkamuistoesineet kohtaavat toisensa vitriinissä, samalla tavalla muisto kohtaa muiston, yllättäen, odottamattoman kuvan, äänen, tuoksun tuomana.