Hyppää pääsisältöön

Hyvin sanottu

Tutkimus Hyvin sanottu -hankkeen taustalla

Suomalaiset nauttivat syvällisistä keskusteluista sekä tilanteista, joissa he pääsevät oppimaan keskustelukumppaninsa ajatuksista.

Keskustelut koetaan siis merkityksellisiksi. Samalla tutkimuksessa nousi kuitenkin esille se, että suurin osa kaipaa nykypäivän keskusteluihin lisää kunnioitusta ja että keskustelukulttuuri on huonontunut.

Voit lukea lisää vuoden 2020 tutkimuksen tuloksista tästä: Tuntuuko hankalalta, kun joku on eri mieltä? Yle ryhtyy parantamaan suomalaista keskustelukulttuuria

Vuoden 20201 tutkimuksen tuloksista saat lisää tietoa täältä: Kysely: Todella moni suomalainen arvioi riitelymäisen keskustelun lisääntyneen, yhteiskunnallisista asioista haluavat puhua silti lähes kaikki

Vuonna 2021 63 prosenttia suomalaistista ajatteli keskustelukulttuurimme menneen huonompaan suuntaan. Vaikka keskustelukulttuurin ajatellaan huonontuneen, ovat toiveet silti yhteisiä: keskusteluihin halutaan lisää asiallisuutta ja kunnioitusta.

Näitä toiveita pyritään edistämään viisivuotisessa Hyvin sanottu – Bra sagt -hankkeessa, jota Yle vetää yhdessä Erätauko-säätiön kanssa.

Tutkimustulokset tarjoavat hankkeen kannalta tärkeää tietoa siitä, mitä suomalaiset arvostavat yhteiskunnallisessa keskustelussa. Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista muun muassa ajattelee, että hyvään keskusteluun kuuluu kuunteleminen, tilan antaminen myös eri mieltä oleville sekä tasavertaisuus.

Keskustelukulttuurin parhaiden puolien vahvistaminen onkin yksi hankkeen tavoitteista.

Tutkimuksesta kävi ilmi, että suomalaisista löytyy hyvin monenlaisia keskustelijoita. Osa jättäytyy sivuun, toiset nauttivat keskusteluista. Osa on tyytyväisiä kehitykseen, osa taas kaipaa rakentavampaa ilmapiiriä.

Täällä voit tehdä testin, millainen keskustelija itse olet: Testaa itsesi – millainen nettikeskustelija olet?

Kun tunnemme erilaiset keskustelijat, voimme tuntea myös erilaisia keskusteluun liittyviä asenteita. Erilaisista suhtautumisista huolimatta suomalaisilla on myös monia yhdistäviä tekijöitä, kuten edellä mainittu asiallisuuden ja kunnioituksen kaipuu.

Tietoa vuoden 2021 tutkimuksesta: Otoskoko on 2 222 henkeä ja kohderyhmänä 15 vuotta täyttäneet Manner-Suomessa asuvat. Aineiston tilastollinen virhemarginaali on suurimmillaan 2,1 %-yksikköä suuntaansa.

Tietoa vuoden 2020 tutkimuksesta: Otoskoko on 2 440 henkeä ja kohderyhmänä 15 vuotta täyttäneet Manner-Suomessa asuvat. Aineiston tilastollinen virhemarginaali on suurimmillaan 2,0 %-yksikköä suuntaansa.