Hyppää pääsisältöön

Ylen vuosi 2019

Toimintaympäristö ja strategia 2019

Median käyttö

  • Valinnanvaraa on valtavasti, ja jokainen voi kuluttaa sisältöjä juuri sillä laitteella ja juuri silloin, kun itse haluaa.

  • Suomalaiset luottavat uutismediaan yhä eniten maailmassa.

Symboli-kuva, jossa puhuvat kasvot.

Mediamarkkinat

  • Google ja Facebook kattavat jo noin 60 % verkkomainonnasta Suomessa.

  • Maailmanlaajuinen kilpailu pakottaa suomalaisen median etsimään uusia ansainnan ja yhteistyön malleja.

  • Kilpailu esitysoikeuksista kiristyy entisestään.

Euro-symboli

Mediateknologia

  • Teknologia tekee kodeista yhä älykkäämpiä. Monet laitteet eivät vielä ymmärrä suomenkieltä.

  • Nopeat 5G-verkot tarjoavat uusia tapoja tuottaa, jaella ja kuluttaa mediaa.

5G-symboli

Viestinnän sääntely

  • Internet-alustojen sääntely tiukkenee monissa maissa.

  • Suomen hallitus toteaa ohjelmassaan aikovansa vahvistaa Ylen asemaa ja turvata yhtiön riippumattomuuden.

Lakipykälä-symboli

Maailma ympärillämme muuttuu, näin Yle pysyy mukana

Ihmisten ajasta kilpailevia palveluja ja sisältöjä on tarjolla entistä enemmän, yhteen kokoavia medioita on yhä vähemmän. Ihmisten arvot, elämäntavat, kulttuuri ja mediankäyttö pirstaloituvat edelleen.

Ylen julkisen palvelun tehtävänä on vahvistaa suomalaista yhteiskuntaa ja kulttuuria. Tämä korostuu myös Ylen vuonna 2017 hyväksytyssä strategiassa.

Vuonna 2019 keskityimme strategian toteuttamiseen viiden painopisteen avulla, joilla haluamme parantaa asiakkaidemme eli kaikkien suomalaisten saamaa palvelua:

  1. 15-29 v. ❤️ Yle

  2. Lisää liveä ja läsnäoloa: Yle näkyy, kuuluu ja tuntuu

  3. Selitämme maailmaa paremmin

  4. Audion uudet muodot

  5. Parempi Yle juuri sinulle

Jokainen yleläinen osallistui yhteisten painopisteiden edistämiseen omalla työllään tai osana verkostoja.

Lue lisää: Painopisteet vuodelle 2019

Saavutimme vuonna 2019 tavoitteen, jonka asetimme alle 45-vuotiaiden Ylen verkkopalveluissa käyttämälle ajalle. Lisäksi tavoitteenamme oli kasvattaa kaikkien suomalaisten sitoutumista Ylen sisältöihin ja palveluihin. Tämä toteutui osittain. Yle myös saavutti kaikki pitkän aikavälin asiakkuustavoitteensa.

Haluamme tarjota parasta mahdollista julkista palvelua

Yle oli vuonna 2019 suomalaisten mielestä luotettavin mediayhtiö. Vahva luottamus perustuu Ylen laadukkaaseen tarjontaan ja journalismin riippumattomuuteen sekä läsnäoloon ja jatkuvaan vuorovaikutukseen suomalaisten kanssa.

Yle laatii parhaillaan uutta strategiaa, joka astuu voimaan vuoden 2020 aikana. Strategia huomioi voimakkaat muutokset teknologiassa ja yhteiskunnassa, niin suomalaisten arjessa kuin maailmalla.

Sisältö muilla kielillä