Hyppää pääsisältöön

Ylen vuosi 2019

Vuoden katsotuimmat, kuunnelluimmat ja luetuimmat 2019

Joka viikko tavoitamme 96 % suomalaisista television, radion ja verkon välityksellä, joka päivä 78 %. Svenska Ylen sisällöt ja palvelut tavoittavat kaikkiaan 93 % suomenruotsalaisista viikoittain ja 70 % päivittäin.

Suomalaisten mielestä Ylen kiinnostavin palvelu on Yle TV1. Alle 45-vuotiaille kiinnostavin palvelu on Yle Areena.

Yle TV1 jatkoi Suomen katsotuimpana tv-kanavana

Television tavoittavuus laski hieman edellisestä vuodesta, erityisesti alle 45-vuotiailla.

  • Tavoitimme television kautta joka viikko 77 % ja joka päivä 51 % suomalaisista.

  • Lähetimme ohjelmaa televisiossa noin 18 900 tuntia. Tästä täysin uutta ohjelmistoa oli noin 7 600 tuntia.

  • Ohjelmistosta 53 % oli kotimaista ja 90 % eurooppalaista.

  • Yle Femillä lähetimme ohjelmia noin 2 600 tuntia.

Katsotuimpia ohjelmiamme televisiossa olivat Itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto 2019, Joulurauhanjulistus ja Koivisto-sarjan ensimmäinen osa.

Sisältökokonaisuuksien osuudet television kaikista ohjelmatunneista 2019, yht. 18 923 tuntia

  1. 29% Asia
  2. 26% Draama
  3. 15% Valtakunnalliset uutiset ja ajankohtaiset
  4. 11% Kulttuuri ja viihde
  5. 10% Urheilu
  6. 7% Lapset ja nuoret
  7. 2% Alueelliset uutiset ja ajankohtaiset

Yle Radio Suomen kuunnelluin koko maassa

Radion tavoittavuus laski hieman edellisestä vuodesta.

  • Radiokanavamme tavoittivat viikoittain 51 % ja päivittäin 34 % suomalaisista.

  • Ruotsinkielisestä väestöstä tavoitimme radion avulla yli 9-vuotiaista viikoittain 92 % ja päivittäin 73 %.

  • Lähetimme radiossa noin 47 500 tuntia ohjelmaa.

  • Valtakunnallisen ohjelmiston musiikkipitoisuus oli 48 %.

  • Radio-ohjelmistamme 99 % oli kotimaista.

Kuunnelluimpia ohjelmiamme radiossa olivat Yle Radio 1:n Muistojen bulevardi, Yle Radio Suomen Tarja Närhin Iskelmäradio, YleX Aamu sekä Yle Puheen Jari Sarasvuo, Miki Liukkosen maailma ja Vammaiskultti.

Sisältökokonaisuuksien osuudet radion ohjelmatunneista 2019, yht. 47 485 tuntia

  1. 53% Kulttuuri ja viihde
  2. 19% Valtakunnalliset uutiset ja ajankohtaiset
  3. 19% Asia
  4. 5% Alueelliset uutiset ja ajankohtaiset
  5. 3% Urheilu
  6. 1% Draama
  7. 0% Lapset ja nuoret

Yle Areenan käynnistyksen kasvoivat 100 miljoonalla, Ryhmä Hau suosituin

  • Areenassa tehtiin 620 miljoonaa käynnistystä joko video- tai audiotallenteisiin tai suoriin radio- ja tv-lähetyksiin – siis keskimäärin lähes 1,7 miljoona käynnistystä joka päivä. Käynnistykset kasvoivat lähes sadalla miljoonalla

  • Areena tavoitti viikoittain 53 % ja päivittäin 36 % suomalaisista.

Yle Areenassa eniten kiinnostivat Ryhmä Hau, Karppi ja Sorjonen.

Verkossa luettiin tutkivan journalismin reportaaseja ja osallistuttiin kisoihin

  • Ylen verkko- ja mobiilipalveluissa vieraili keskimäärin kuukauden aikana 3 740 000 suomalaista. Tämä on yhteensä yli 1 055 miljoonaa käyntiä vuoden aikana.

  • Tavoitimme verkkopalveluillamme viikoittain 65 prosenttia Suomen yli 15-vuotiaista.

Luetuimmat verkkojuttumme olivat tietovisoja, joissa arvuuteltiin luonnonkukkia ja Euroopan maita sekä verkkoartikkeleita, joissa aiheina olivat mm. ystävyyssuhteet verkossa sekä lastensuojelu.

Ylen medioiden tavoittavuudet 2017–2019, % 15–44-v.

Kolmessa vuodessa Ylen television viikkotavoittavuus on laskenut, radion tavoittavuus on pysynyt samalla tasolla ja verkko- ja mobiilipalvelujen tavoittavuus on noussut.

Sisältö muilla kielillä