Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

"Kyllä se virkamiehen A-studiossa kertoma viesti on aika kaukana nuorten arjesta" – sen sijaan somevaikuttajaa nuoret kuuntelevat koronassakin

Lähes puolet somevaikuttajien seuraajista sanoo muuttaneensa koronakäyttäytymistä heidän esimerkkinsä ansiosta.

“En lisäisi koskaan someen muokkaamatonta kuvaa” – Poseeraukset ja filtterit ovat taidetta, sanoo Instagram-kaunotar Erika Vepsäläinen

Somepersoonat muokkaavat kuvistaan ammattimaisia. Filtteröidyn kauneuden virta huolettaa nuorisopsykiatria.

Espanjassa uusia tartuntoja eniten EU:ssa, nuoriso joutui syntipukiksi – ”Läheisten tartuttaminen pelottaa, mutta rajoituksia on joskus vaikea noudattaa”

Espanjassa on eniten uusia tartuntoja väkilukuun nähden. Monet tartunnat ovat peräisin juhlista ja etenkin nuorten illanvietoista.

Mmiisas on Vuoden vaikuttaja – Suomen ensimmäisessä YouTube-gaalassa palkittiin tubettajia 21 kategoriassa

Gaalassa palkitiin vuoden 2020 kiinnostavimpia, vaikuttavimpia ja puhutuimpia tubettajia.

Tutkimus: Muotibloggaajat nousivat viime vaaleissa merkittäviin rooleihin – uuden sukupolven kanssa ei jaaritella

Somevaikuttajien teoilla ja mielipiteillä on merkitystä etenkin alle 30-vuotiaiden keskuudessa.

Kuusi kiinnostavaa juttua lauantai-iltaan: Vuosi armeijassa, Turkin kiistelty moskeijasuunnitelma ja suuri kiinteistörahastohuijaus

Luitko jo nämä? Kokosimme sinulle viikon kiinnostavimpia juttuja, jotka saatoit arjen kiireessä ohittaa.

Sami-Petteri Asikainen pilailee julkkisnaisten selfieillä, koska kaipaa puhetta myös mieskehoista – näin voit purkaa somen ulkonäköpaineita

Asiantuntijoiden mukaan ulkonäköpaineita voi helpottaa someaan karsimalla ja tunnistamalla kuvien motiiveja.

Katso, kuinka usein Mmiisas, Herbalisti, Tume tai Sara Sieppi vastaavat seuraajilleen – tutkimme kommentoiduimmat ja tykätyimmät some-vaikuttajat

Ylen analyysistä selviää, millaisia emojeita some-vaikuttajien kommenttilaatikoissa käytetään.

Sometähdet nuuskaavat avoimesti Instagramissa ja Youtubessa – nyt Seksikäs Suklaa sanoo, että se ei ole hyvää esimerkkiä

Päihdejärjestöt arvostelevat somevaikuttajia siitä, että nuuskaaminen näkyy heidän sisällöissään.

Lil Miquela on täydellinen somejulkkis ja mainostajan unelma, mutta hän ei ole todellinen – Onko aidon ja keinotekoisen rajaa jo vaikea havaita?

Suomalainen vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija näkee virtuaalivaikuttamisessa myös ongelmia. Suomessa tehtyjä virtuaalivaikuttajia ei Instagramissa vielä ole.

Somessa ihastuttanut hapannaamainen Grumpy Cat -kissa on kuollut

Televisio-ohjelmissa ja mainoksissa esiintyneen Grumpy Catin tuotemerkin markkina-arvon on arvioitu olevan miljoonia dollareita.

Sometähtien saapuminen Suomeen ei ole sattumaa – kiinalaisnäyttelijän vierailu maksoi 100 000 euroa

Somejulkkisten videoiden tai kuvapäivitysten takaa voi löytyä kuntien isoja rahallisia panostuksia.

Anton Vanha-Majamaan kolumni: Ahdistus on aikamme sitkein trendi, ja nyt sillä mainostetaan kaikkea sihijuomista pakastepihveihin

Mielenterveysongelmat myyvät. Brändit ja sosiaalisen median vaikuttajat puhuvat nyt ahdistuksesta sekä stressistä ja myyvät siinä sivussa tuotteitaan, kirjoittaa toimittaja Anton Vanha-Majamaa.

Instagramin suosituimmaksi noussut kananmuna on mainosammattilaisten keksintö – kampanjoi aluksi mielenterveyden puolesta

Kuva kananmunasta on kerännyt yli 52 miljoonaa tykkäystä eli enemmän kuin Instagram-suosikki Kylie Jennerin vauva.

Keskiviikko 23.1.2019 (radio)

Velkaongelmat pahenevat. Nuoret eivät saa asuntoja. Työttömiä laivanrakentajia on paljon. Pertti on somen julkkiskoira. Sää kylmenee.

Suosittu tubettaja Tuure Boelius tunnustaa, että ainakin yksi video hävettää jälkeenpäin rankasti: “Minkä nettiin laittaa, se ei koskaan lähde sieltä pois”

Tuure Boeliuksen vlogilla YouTubessa on lähes 150 000 seuraajaa. Joskus on kuitenkin tullut tehtyä hittivideo, joka hävettää niin paljon, ettei sitä pysty itse katsomaan.

Tubetähti Mike Bäckillä, 19, on neljännesmiljoona seuraajaa – yhdestä yhteistyövideosta voi kilahtaa tilille useita tonneja, mutta aivan kaikkeen ei hänkään lähde mukaan

Osa tubetähdistä tienaa yli 50 000 euroa vuodessa. Heistä ovat kiinnostuneita mainoskoneistojen lisäksi nyt myös ministeriöt ja suuryritykset.

Mäntyharjun kunta kaipaa tubettajaa markkinoimaan talvimatkailua

Tubettaja voi olla Mäntyharjun asukas tai muuten vaan Mäntyharju-fani.

Häirikkö kuvasi nukkuvaa Tuure Boeliusta salaa kodin ikkunan läpi: “On raakaa tajuta, että joku oikeasti tahtoo satuttaa”

17-vuotias Tuure Boelius nousi vuodessa laajasti ihaillun artistin asemaan. Nyt laulajan oli jo pakko vaihtaa asuntoa, koska fanit ja häiriköt seurasivat kotiovelle saakka.

Ravintolatyöntekijä kutsui miesasiakasta "neidiksi", mistä seurasi some-kohu – Asiantuntija: Illallinen olisi toiminut pahoitteluna

Suosittu tubettaja Janne Naakka kertoi kokemastaan huonosta kohtelusta ravintolassa Instagram-päivityksessään.

Seppo-koira on supersuosittu somejulkkis ja vapaaehtoistyöntekijä – Toronton yliopiston apulaisprofessori: "Iloiselle koiralle sallitaan yltiöpositiivisuus, mutta ihmisellä se ärsyttäisi"

Turkulainen Seppo-koira on ihastuttanut sosiaalisessa mediassa jo vuosien ajan. Tutkijat selittävät suosion syytä sillä, että Sepon kommellukset tarjoavat kaivattua vastapainoa kovan somemaailman keskelle.

Instagramin uusi IGTV pyrkii houkuttelemaan somejulkkiksia ja nuoria pois Youtubesta jopa tunnin mittaisilla videoilla

Uudistus sai yhtiön osakkeet nousemaan. Ominaisuuksiltaan IGTV on Snapchatin Discoverin ja YouTuben sekoitus.

Karvakorvat Insta-tähtinä ja viikon muita uutiskuvia

Viime viikolla Australiassa ihasteltiin nelijalkaisia Instagram-kuuluisuuksia koiranäyttelyssä, mielenosoittajat olivat liikkeellä Berliinissä ja Star Wars -fanit pukeutuivat suosikkihahmojensa asuihin teemapäivänä. Kokosimme yhteen viikon kiinnostavimpia uutiskuvia.

Somevaari pyysi alennusta piharemonttiinsa somenäkyvyyttä vastaan – puutarhasuunnittelija pöyristyi ehdotuksesta

Tubettajat ja blogistit hakevat mielellään yhteistyökumppaneita yrityksistä saaden etuuksia ja alennuksia.

"Raiskaus on rikos, ritarillisuus ei ole" – Ranskalaisnäyttelijätär Catherine Deneuve arvostelee #MeToo-kampanjaa ylilyönneistä

Sukupuolista häirintää vastustava #MeToo-kampanja on nostattanut vastareaktioita Ranskassa.

4-vuotiaan Turon siansaksa hurmasi miljoonat suomalaiset – Julkisuus ei ole hetkauttanut vaatimatonta pikkumiestä

Yksi Ylen vuoden 2017 katsotuimmista somevideoista esitteli suomalaisille Turo Sipilän Lempäälästä. Julkaisemme haastattelun nyt kokonaisuudessaan. Kysyimme myös, mitä reippaalle pojalle kuuluu.

4-vuotias Turo sulatti suomalaisten sydämet – Pikkupojan haastattelua on katsottu jo yli miljoona kertaa

Gryöntzy grynö dö! Se on siansaksaa, vakuutti pikkumies haastattelijalle, joka kyseli esikoulun aloittamisesta. Turo Sipilän äiti yllättyi ihastelevista kommenteista.

Kiusaamisen pelko sai muut nuoret lopettamaan pyöräilykypärän käytön – 13-vuotias Veeti vähät välitti: "Antaa huudella"

Liikenneturvan mukaan moni nuori lopettaa pyöräilykypärän käytön siirtyessään alakoulusta yläkouluun.

Toimittajalta: Trump teki minusta ”sen toisen suomalaisblondin” ja salamana somejulkkiksen

Brändäyksen kultamaassa Trump teki suomalaistoimittajille palveluksen, kirjoittaa Ylen kirjeenvaihtaja Paula Vilén.

Tubettaja Roni Backilla on kamera koko ajan mukana – "Tää on tämmöstä jatkuvaa somepäivitystä tää mun elämä"

Youtube-tähti Roni Back dokumentoi arkeaan sosiaalisessa mediassa ja tekee uutisvideoita, joita katsovat etenkin lapset ja nuoret.

"Ei voi laittaa verotukseen" – kesän some-ilmiö Loiriplukari kertoo riisutun sanoituksensa salat

Tänä kesänä somessa on alkanut levitä uusi eräänlaista musiikillista minimalismia edustava ilmiö: erittäin vähälauseiset Loiri-imitaatiot.

Ruokabloggaajat takovat rahaa myös Afrikassa – Tuhansien fanittama Karelle neuvoo, miten valkosipuli raastetaan 10 sekunnissa

Itseoppinut kokki Karelle Vignon-Vullierme on tehnyt blogistaan leipätyön Senegalissa. Hänen mukaansa samaan pystyvät muutkin, sillä paikalliset yritykset ovat heränneet somejulkkisten vetovoimaan.

Suosikkitubettaja Pahalapsi onkin valon lapsi – käänsi kiusaamisen ja anoreksian voitokseen

Somepersoona Susanne Aallolla eli Pahallalapsella on yli 80 000 fania. Anoreksiasta selvinnyt nainen haluaa toimia kannustavana esimerkkinä teineille.

Tubettaja-Tuure rynnii uudeksi idoliksi: "Julkkikseksi voi nousta kuvaamalla tylsää päivää"

Idolikulttuuri on siirtynyt elokuvateattereista ja konserttisaleista tietokoneruuduille. Kenestä tahansa voi tulla satojen tuhansien seuraama ja ihannoima sosiaalisen median kautta. Porilainen Tuure Boelius on noussut alle vuodessa uudeksi nettisuosikiksi.

Ennen fanitettiin laulajia ja näyttelijöitä – nyt idoliksi voi nousta kuka tahansa

Mediatutkijan mukaan fanikulttuuri eriytyy yhä enemmän. Koko kansan yhteisiä idoleita on enää vähän. Somessa julkkikseksi voivat nousta ihan tavalliset ihmiset.

Some-ilmiö tyhjensi kaupat "töhnämunista" – omin käsin valmistettavasta töhnästä tuli uusi hitti

Munakennoissa myytävät, kreemitäytteiset suklaamunat ovat olleet pääsiäisen hittituote. Monista kaupoista ne ovat jo loppuneet, mutta reseptit omatekoisiin "töhnämuniin" leviävät parhaillaan sosiaalisessa mediassa.

Someguru Katleena Kortesuo: "Näin brändäät itsesi sosiaalisessa mediassa"

Facebook, Twitter, Instagram, Kik, LinkedIn... Niin monta välinettä, niin vähän aikaa. Mutta samalla niin paljon mahdollisuuksia. Sosiaalinen media on tullut jäädäkseen, vaan miten siellä voi erottua muista? Millä tulla tunnetuksi tai ainakin tiedetyksi?

Näkökulma: Oletko tahtomattasi sukujuhlien some-julkkis?

Pitäisikö juhlaetikettiin lisätä ajatus yksityisyyden suojastaa, kirjoittaa Yle Tampereen päällikkö Sinikka Tuomi.

Video: Nuoret toivovat toimittajilta lisää läsnäoloa sosiaalisessa mediassa

Ylen Suoran linjan SuomiAreena-keskustelussa Porissa pohdittiin median pelisääntöjä sosiaalisessa mediassa. Perinteisen median on pohdittava olemassaoloaan uudella tavalla maailmassa, jossa kenestä tahansa voi tulla sosiaalisen median avulla julkkis.

Mitkä ovat median uudet pelisäännöt - Suora linja jatkaa aihetta Porin SuomiAreenassa

Kuka luo nykyään puheenaiheita? Onko perinteisellä medialla enää jalansijaa sosiaalisen median ja sen tähtien puristuksissa? Mitä tarkoittaa media-ammattilaisuus vuonna 2030? Muun muassa näitä kysymyksiä pohditaan Suoran linjan paneelikeskustelussa SuomiAreena –tapahtumassa Porissa tiistaina 16. heinäkuuta.