Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Suomalainen varustamo Langh Ship Oy Ab tilaa kolme 1200 TEU:n feeder-konttialusta Kiinasta.

Suomalaisvarustamo Langh Ship tilaa kolme konttialusta Kiinasta

Sarjan ensimmäinen alus on tarkoitus luovuttaa varustamolle elokuussa 2024.

Matti Mörttinen

Matti Mörttisen kolumni: Pulatalous on kohta täällä – ja jonotamme kuin DDR:ssä

Talous ketjuuntuu. Työ sirpaloituu. Yhteiskunta on myöhässä luodessaan miljoonan luukun maailmaan yhden luukun palveluja, pohtii Mörttinen.

Suezin kanavan tukkinut konttialus Ever Given saapui perille Rotterdamiin

Rotterdamin satamassa iloittiin Suezin kanavan murheenkryynin Ever Given -aluksen saapumisesta: "Viimein saamme työmme valmiiksi"

Massiivisen konttialuksen matkaa Taiwanista Hollannin satamaan varjosti ikävä käänne, kun konttialus jäi jumiin Suezin kanavaan keväällä.

Konttialus kanavassa

Suezin kanavan tukkinut konttialus Ever Given saapuu vihdoin tänään perille Rotterdamiin

Maaliskuussa Suezin kanavan tukkinut konttialus viipyi pitkään ankkuroituna Suezilla ennen kuin alus päästettiin jatkamaan matkaansa Egyptistä kohti Hollantia.

Jebel Alin satama Dubaissa.

Dubain satamassa tapahtui voimakas räjähdys tuleen syttyneessä konttialuksessa – henkilövahingoilta vältyttiin

Viranomaisten mukaan räjähdyksen aiheuttanut tulipalo on saatu hallintaan eikä henkilövahinkoja ole tiedossa. Jebel Alin sataman toiminta pyritään palauttamaan normaaliksi mahdollisimman pian.

Suezin kanavan tukkinut alus pääsi viimein jatkamaan matkaansa

Kovan onnen alus tukki Suezin kanavan viikoksi ja juuttui sitten yli sadaksi päiväksi Egyptiin – nyt se pääsi viimein jatkamaan matkaansa

Egypti vaati Ever Given -konttialuksen omistajilta satoja miljoonia euroja korvaukseksi kanavan tukkimisen ja laivan irrottamisen aiheuttamista kuluista. Pitkän kiistan päätteeksi korvauksista päästiin viikonloppuna viimein sopuun.

Ever Given alus jumissa Suezin kanavassa.

Suezin kanavan jumittanut alus pääsee jatkamaan matkaansa ylihuomenna

Alun perin Suezin kanavaviranomaiset vaativat aluksen omistajilta korvauksia jupakasta yli 900 miljoonaa dollaria. Lopullisen sopimuksen yksityiskohdista tai summista osapuolet eivät ole kertoneet julkisuuteen.

X-Press Pearl -alus palaa Sri Lankan edustalla meressä.

Sri Lankan rantoja uhkaa historian suurin ympäristökatastrofi – palava muovi tappanut jo kaloja ja kilpikonnia

Singaporelainen konttialus on palanut Sri Lankan rannikon lähellä jo toista viikkoa.

Suezin kanavaan jumittunutta Ever Given -alusta irrotettiin.

Egypti takavarikoi Ever Given -konttilaivan – ”He eivät halua maksaa meille mitään”

Suezin kanavahallinto vaatii Ever Givenin japanilaista omistajaa pulittamaan kuluja muun muassa menetetyistä kanavan kauttakulkumaksuista sekä konttilaivan irrotuksesta.

Konttialus kanavassa

Kanavaviranomainen: Suezin kanavan laivasuma on purkautunut

Sulku keräsi enimmillään yli 400 alusta Välimeren ja Punaisenmeren päätyihin.

Suezin kanavan tukkinut Ever Given -alusta vedetään liikkeelle.

Suezin kanavayhtiö: Kanavan tukkinut laiva on saatu irti, laivaliikenne kulkee taas kanavassa

Ever Given -alus on määrä siirtää odotusalueelle, jotta kanavaan kertynyt laivasuma saadaan purettua.

Mätare som visar temperaturen (2,3 grader) i en disk för griskött

Atrian sianlihat jämähtivät Suezin kanavaan

Laivakonteissa on yhteensä neljä miljoonaa kiloa sianlihaa matkalla Aasian markkinoille. Tulpan aiheutti jättialuksen kääntyminen kanavassa poikittain.

Ilmakuva Suezin kavasta ja Ever Given -konttialuksesta.

Suezin kanavalla on laivajonossa ainakin 20 karjaa kuljettavaa alusta

Suezin kanavaan jäi alkuviikosta jumiin 400-metrinen Ever Given -konttialus, jota ei ole vielä saatu irrotettua.

Ilmakuva Suezin kavasta ja Ever Given -konttialuksesta.

Suezin kanavan tukkeutuminen tuntuu Suomessa asti – vaikutuksia rahtikustannuksiin, tuotteiden hintoihin, saatavuuteen ja jopa konttipulaan

Suezin kanavan kautta liikkuu tavaraa lähes 8,5 miljardin euron arvosta päivittäin. Liikenne on ollut jumissa jo neljättä päivää.

Suezilla irrotellaan edelleen konttilaivaa

Tavaraliikenne Aasian ja Euroopan välillä Suezilla poikki jo kolmatta päivää – jättimäiselle konttilaiva Ever Givenille on sattunut haveri aiemminkin

Maailman meriliikennettä reaaliaikaisesti seuraava verkkosivusto näyttää, miten paha ruuhka Suezille on jo päässyt syntymään.

Mussalon satama ja Kotka kartalla.

Konttialus ajautui kovassa syystuulessa karille – Onnettomuustutkintakeskus haluaa satamakohtaiset säätiedot

Kotkan Mussalon satamasta lähtenyt alus ajautui matalikolle viime vuoden syyskuussa.

Mussalon satama ja Kotka kartalla.

Onnettomuustutkintakeskus tutkii konttilaivan karilleajon Kotkassa

Alus törmäsi lähdön yhteydessä poijuun ja ajautui läheiselle matalikolle.

Mussalon satama ja Kotka kartalla.

Konttialus käväisi karilla Kotkan edustalla

Antiguaan ja Barbudaan rekisteröidyn laivan karilleajosta ei aiheutunut öljyvuotoja.

nostureita satama-alueella

Talous kasvaa – Rauman satamassa tuli jo pulaa konteista

Rauman sataman liikenne kasvoi alkuvuonna lähes viisi prosenttia vuoden takaisesta.

Yhdysvaltain laivaston hävittäjä USS Fitzgerald on saanut vaurioita törmättyään rahtilaukseen Japanissa. Kuvassa alus 1.6. 2017 Japaninmerellä.

Yhdysvaltain sotalaiva törmäsi rahtialukseen Japanin aluevesillä – seitsemän miehistön jäsentä kateissa

USS Fitzgeraldin kapteeni ja kaksi muuta miehistön jäsentä ovat loukkaantuneet. Alus vaurioitui, mutta ei ole vaarassa upota.

Rauman sataman nostureita.

Rauman sataman suururakka alkaa – meriväylä syvenee ja konttiterminaali laajenee

Rauman satamaan pääsee jatkossa entistä suuremmilla laivoilla. Tässä kuussa alkava laajennus lisää myös laiturien määrää.

Rauman satama.

Onnettomuustutkintakeskus: Laivojen peräsinvikojen yleisyys tutkittava

Konttialus M/V SYLT sai pohjakosketuksen lokakuussa Raumalla peräsinvian takia. Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että Trafi alkaisi tutkia peräsinvikojen todennäköisyyttä.

Sataman uusi konttinosturi

Kokkolan satamaan järeä konttinosturi

Kasvussa oleva konttiliikenne tarvitsee aiempaa enemmän nostovoimaa. Uusi nosturi pystyy nostamaan kaksinkertaisesti aiempaan nosturiin verrattuna.

laiva satamassa talvella

Laivojen saarrot on purettu Kotkassa

Saarrettujen alusten lastia on päästy käsittelemään Kotkan satamassa. AKT on lopettanut kahta konttialusta koskeneet saartotoimenpiteet.

Rahtialus otti pohjakosketuksen Rauman edustalla

Turun Meripelastuskeskuksen mukaan rahtilaus Mistralille tuli ongelmia ja se ajautui väylän reunaan. Alus ei kuitenkaan vahingoittunut.

VTT:n kumppaneineen kehittämä uusi energiaa säästävä potkuri.

Suomalaiset kehittäneet uutta potkurijärjestelmää - rahtilaivalle tuntuvat polttoainesäästöt

Kansainvälisen tutkimusprojektin tavoitteena oli parantaa potkurin hyötysuhdetta yhdistämällä samaan järjestelmään kolmea jo yksittäin käytössä olevaa ratkaisua.

Wärtsilä tarkensi kasvuennustettaan - jää hieman aiemmasta arviosta

Wärtsilän liikevaihto kasvoi vuoden kolmannella neljänneksellä selvästi, mutta tilauskertymä tipahti roimasti viime vuoden vastaavasta jaksosta.

Koillisväylä

Eurooppa sai ensi kertaa rahtia Koillisväylää pitkin

Kiinalaisaluksen eteläinen reitti Eurooppaan Suezin kanavan kautta olisi vienyt kaksi viikkoa kauemmin.

Koillisväylä

Verkkolehti: Ensimmäinen konttialus seilaa Koillisväylällä

Kiinalainen Yong Sheng on ensimmäinen suuri konttialus, joka seilaa Tyyneltämereltä Atlantin valtamereen kulkevan Pohjoisen meritien läpi, kertoo Barents Observer. Yong Sheng on lähtenyt Kiinasta 8. elokuuta ja se matkaa tällä hetkellä itäisellä Jäämerellä.

Nosturi ja kontteja Mussalon satamassa

Tankosurrauskiistaa puidaan nyt työryhmässä

Satamaoperaattorit ry ja Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT eivät ole saaneet aikaan ratkaisua alkuvuodesta leimahtaneeseen tankosurrauskiistaan. Kiistassa on kyse tankosurrauksesta eli konttien kiinnittämisestä laivojen kansiin. AKT:n mukaan työ kuuluu ahtaajille, Satamaoperaattorit ry:n mukaan merimiehille.

Ane Maersk McKinney Uggla kastaa Maersk-varustamon uusimman aluksen telakalla.

Uusi jättiläinen valloittamaan maailman meriä

Maerskin uusi konttialus on 400 metriä pitkä ja 59 metriä leveä. Markkinoille se tulee hetkellä, jolloin rahtausalalla on ylikapasiteettia ja kilpailu on ankaraa.

Uuden-Seelannin turmalaivan kapteeni pyysi vihdoin anteeksi

Vuosi sitten Uuden-Seelannin rannikolle levisi satoja tonneja öljyä, kun konttialus Rena karahti riutalle. Kapteeni myöntää, ettei ollut tilanteen tasalla.

Laiva laiturissa.

Suomalainen rahtialus rysäytti päin siltaa Tanskassa

Pohjois-Tanskassa Limvuonon ylittävä rautatiesilta vaurioitui käyttökelvottomaksi, kun suomalainen konttialus Ramona törmäsi siihen myöhään keskiviikkona. Korjaajat arvelevat, että voi viedä jopa puoli vuotta ennen kuin silta saadaan käyttökuntoon.

Mäntyluodosta avataan tänään uusi merkittävä konttilaivareitti Eurooppaan.

Mäntyluodon uusi konttilaivareitti luo merkittäviä yhteyksiä

Porista avataan tänään konttilaivareitti Euroopan satamiin, kun Containerships Oy laajentaa toimintaansa Helsingistä Porin satamaan. Uusi reitti tuo valtavasti uusia mahdollisuuksia Satakunnan, Pohjanmaan ja Tampereen seudun yrityksille ja teollisuudelle.

Porista uusi laivareitti Euroopan satamiin

Porista avataan uusi konttilaivareitti Euroopan satamiin. Shortsea-varustamo Containerships Oy laajentaa toimintaansa Helsingistä Porin satamaan. Maaliskuun alussa avattava reitti tarjoaa viikottaisen yhteyden Porin Mäntyluodosta viiteen satamaan, jotka ovat Södertälje Ruotsissa, Klaipeda Liettuassa, Teesport ja Sheerness Englannissa sekä Ghent Belgiassa.

Katkenneesta Rena-rahtilaivasta rannalle huuhtoutuneita maitojauhesäkkejä.

Varkaat iskivät Uuden-Seelannin turmalaivan lastiin

Uuden-Seelannin poliisi sulki maanantaina suositun uimarannan useiksi tunneiksi estääkseen varkaita viemästä katkenneen rahtilaivan lastia, jota on ajautunut rannoille. Konttialus Rena juuttui rannikon riutalle lokakuun alussa ja katkesi viime sunnuntaina myrskyssä.

Tali purkaa lastia Raahen satamassa

Raahen satamasta uusia reittejä Eurooppaan

Ruotsalaisvarustamo Rederi AB TransAtlantic aloittaa vuoden alussa viikottaisen konttiliikenteen Raahesta Hampuriin ja Bremerhaveniin kahdella konttialuksella.

Pelastustyöntekijät asettelevat öljypuomeja vedenrajassa hiekkarannalla.

Uuden-Seelannin turmalaivan tyhjentämisessä edistytty

Uuden-Seelannin rannikolla riutalle ajaneen rahtilaivan öljystä on onnistuttu poistamaan kolmannes. Tankeista on pumpattu 530 tonnia polttoöljyä.

Läheltä piti -tilanne Kotkan sisääntuloväylällä

Kotkan Mussalon satamaan Hampurista matkalla ollut konttialus Ceres joutui iltapäivällä suorittamaan hätäankkuroinnin Kotkan edustalla.

Kaksi öljyyn tahriintunutta pingviiniä verkon päällä.

Uuden-Seelannin turmalaivasta yritetään pumpata öljyä

Uudessa-Seelannissa yritetään päästä sunnuntain aikana pumppaamaan öljyä Astrolaben riutalle juuttuneesta rahtilaivasta. Alueen sää on kuitenkin taas huononemassa, mikä haittaa pelastustöitä. Rantoja sen sijaan on saatu puhdistettua siinä määrin, että niitä on alettu avata käyttäjille.

Rauman väyläsyvennystä vauhditetaan

Rauman väyläsyvennyksestä pitäisi päättää nopeasti. Näin todetaan Rauman kauppakamarin, Rauman kaupungin ja Rauman sataman yhteisessä kirjelmässä, joka luovutettiin Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervalalle maanantaina.

Mikroskooppikuva kampamaneetista

Tanska taistelee vieraita eliöitä vastaan

Itämeren suojelukomission Helcomin mukaan Itämeressä on jo vähintään 150 lajia, jotka eivät kuulu alueen alkuperäiseen ekosysteemiin. Itämeri-sitoumuksissa ei juuri paneuduta mereen kulkeutuvien vieraiden eläin- ja kasvilajien aiheuttamiin ongelmiin.

Tankkeriin törmännyt rahtilaiva Jork Ranger saapumassa Maas-jokea pitkin Rotterdamiin.

Tankkeri onnettomuudessa - lentopetroolia valui Pohjanmereen

Pohjanmerellä on sattunut tankkerionnettomuus. Tankkeri törmäsi konttialukseen 30 kilometriä Hollannin rannikolta Scheveningenin alueella.

Satamatrukki

Sataman myötätuuli jatkui heinäkuussa Helsingissä

Helsingin sataman tavaraliikenne jatkoi heinäkuussa kasvuaan. Taantumaa edeltävistä heinäkuun 2008 luvuista jäätiin enää 7 prosentin päähän.

laivaa lastataan

Lakot rokottivat satamia

Kaikesta huolimatta satamalakon ja yksittäisten työnseisausten vahingot ovat jäämässä pelättyä pienemmiksi Kotkan ja Haminan satamissa.

Satamat palaamassa normaaleihin rutiineihin

Suurin osa ahtaajista on palannut työpaikoilleen noin kaksi viikkoa kestäneen lakon jäljiltä. Samalla satamien työt ovat päässeet hyvään vauhtiin. Viimeisetkin ruuhkat saadaan purettua noin viikon kuluessa. AKT:n jäsenten on palattava normaaliin työvuoroon viimeistään tiistaina.

Nostureita satamassa.

Valtaosa ahtaajista palannut satamiin

Suurin osa ahtaajista on palannut työpaikoilleen Vuosaaren ja Hangon satamiin. Osa työntekijöistä oli töissä jo viikonloppuna. Tunnelma satamissa on ollut rauhallinen.

Paperityöntekijöiden palkanmaksu keskeytyy maanantaina

Ahtaajien lakko tuntuu teollisuudessa ja kaupassa. Jos lakko jatkuu, UPM keskeyttää paperityöntekijöiden palkanmaksun Pietarsaaressa. Kokkolan Halpa-Hallin kevätsesonkiin tarkoitettua tavaraa on konttilaivassa Kokkolan satamassa.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle