Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Valtatie 8, Tieosuus välillä Vassor ja Maksamaa

Kasitielle halutaan nykyistä enemmän ohituskaistoja – tavoitteena sujuvampi tavara- ja henkilöautoliikenne

Pohjois-Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan ely-keskukset ovat sopineet väyläviraston kanssa yhteisistä tavoitteista Valtatie 8:n kehittämiseksi lähivuosina.

Isbrytaren Otso vid kajen i Helsingfors

Takana leuto ja vähäjäinen jäänmurtotalvi

Jäänmurtajille kertyi viime kautena edellistä kautta vähemmän operointipäiviä ja avustustehtäviä.

Suupohjan rata / Kaskisten rata Seinäjoen Alakylässä, vieressä peltoa ja sähkölinja.

Suupohjan radalla olisi potentiaalia, jos yritykset uskaltaisivat luottaa sen tulevaisuuteen

Kaskisten satama ja Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistys ovat tehneet kyselyn, josta käy ilmi, miten paljon tavaraa yritykset olisivat valmiita kuljettamaan junalla.

Junarata ja puunlastauspaikka.

Väylävirasto: Rata-alueilla villin lännen meininki, Vuokatissa turistit kulkevat radan yli ja paikalliset vievät lapsia hoitoon pihan kautta

Läheltä piti -tilanteita rata-alueilla sattuu usein. Liikkuminen rata-alueella on laitonta.

Ilmakuva korjattavana olevasta Syrjäsalmen sillasta.

Väylävirasto: Syrjäsalmen uuden sillan rakentamiseksi on valikoitunut kaksi vaihtoehtoa

Väylävirasto pitää ensi viikon tiistaina tiedotustilaisuuden, jossa käydään läpi vaihtoehdot ja niiden vaikutukset Itä-Suomen liikenteeseen.

Ruoppausalus kaivaa merellä, takana näkyy tuulipuisto.

Kemin Ajoksen sataman väylän syventämistyöt jatkuvat – valmista on syksyllä

Kemin Ajoksen sataman kehittämisen suururakka alkoi kevätkesällä 2021 ja on nyt loppusuoralla.

Rautatien ylittävä kulkutien puut ovat rikki, kuvan takana on rautatie.

Kontiomäki–Pesiökylä-radan peruskorjaus jatkuu myös tänä kesänä – tasoristeyksistä 16 poistetaan ja loput kunnostetaan

Tasoristeysturvallisuuteen liittyvässä urakassa poistetaan, parannetaan ja siirretään tasoristeyksiä sekä rakennetaan tarvittavia tieyhteyksiä.

Suupohjan rata Marrilankyläntien tasoristeyksen kohdalla Kurikassa. Suunta Kaskisiin päin.

Suupohjan rata paljastui uusimmassa kartoituksessa erittäin huonokuntoiseksi – vaalipiirin kansanedustajat jatkavat silti taistelua radan puolesta

Väylävirasto on tehnyt kuntokartoitusta Suupohjan radalla talven ja kevään aikana. Radan kohtalosta päätettäneen tulevalla hallituskaudella.

Suupohjan rata Marttilankyläntien tasoristeyksen kohdalla Kurikassa Seinäjoen suuntaan.

Väylävirasto harkitsee sulkevansa Suupohjan radan Seinäjoen ja Kaskisten välillä – radanvarressa ei yllätytty: ”Viimeistä sanaa ei ole sanottu”

Väyläviraston mukaan radan korjaustarpeet ovat merkittävät ja korjaamisen alustava hinta-arvio 240 miljoonaa euroa sisältäen sähköistyksen. Metsä Board suunnittelee kartonkitehdasta Kaskisiin.

Raiteet Turun päärautatieasemalta sataman suuntaan, vasemmanpuoleiset raiteet on osittain poistettu ratapiha-alueen remontin takia.

Sähköistetty kaksoisraide rakentuu Turun päärautatieaseman ja Kupittaan aseman välille – Väylävirasto vastaa yleisön kysymyksiin

Väylävirastolta on kysytty muun muassa sitä, miksi Tampere onnistui Tampereen kannen rakentamisessa ilman junaliikenteen keskeyttämistä.

Vahtolanperän rautatien ylikulku Oulun Rajakylässä.

Huolta herättänyt tasoristeys uudistetaan Oulussa

Oulun Pateniemessä sijaitsevaan Vahtolanpolun tasoristeykseen asennetaan puomit, ja lisäksi junista varoitetaan jatkossa äänin ja valoin.

Kotkan Hyväntuulentie korkeuksista nähtynä. Autot kaartavat kiertoreitille. Taustalla meri.

Kotkan pääväylän tietyöt valmistuvat maanantaina – viimeistely jatkuu kesäkuun alkuun

Viimeiset uudet rampit ja kevyen liikenteen väylä avautuvat liikenteelle 22. toukokuuta.

Puupinoja lastausalueella junaradan varressa.

Ihmiset puikkelehtivat luvatta junaradalla ja puutavaran kuormausalueilla – viranomaisen mukaan vaaratilanteita tulee vastaan viikoittain

Luvaton liikkuminen junaradalla ja kuormausalueilla on kielletty. Siitä huolimatta moni kokee kiusausta oikaista esimerkiksi kauppaan ratapihan poikki. Viranomaisen mukaan luvaton liikkuminen on lisääntynyt viime vuosista.

Turun Logomonsilta.

Väylävirasto oikoo Turun päärautatieaseman uutisointia: Logomonsillasta ei tule väliaikaista asemaa

Maanantaina Väylävirasto tiedotti Turun ratapihan tulevista parannuksista. Viraston mukaan julkisuuteen on syntynyt väärä käsitys Logomonsillan roolista.

Logomon silta ilmasta kuvattuna

Turun junamatkustajille alkuun luvassa vain minimitason palvelut – järjestelyjen yksityiskohtia vasta kaavaillaan

Suunnitelmat rautatieaseman palveluiden järjestämisestä Turun Logomon yhteydessä ovat vielä kesken. Väyläviraston mukaan Logomon silta toimisi odotustilana jokusen kuukauden.

Matkustaja kävelemässä junalaiturilla Tampereen rautatieasemalla. Matkustaja etualalla ja VR pendoliino juna taustalla.

Raisio haaveilee junaradan matkustajalaiturista ja uudesta junayhteydestä – investointipäätös voitaisiin tehdä jo ensi vuonna

VR on käynyt tänä keväänä neuvotteluita Raision kanssa matkustajajunaliikenteen jatkamisesta Turusta Raisioon. Raisiolta puuttuu kuitenkin matkustajalaituri.

Pielisjoki virtaa aurinkoisena kesäpäivänä Kuurnan voimalaitoksen venekanavalta kuvattuna.

Veneilykausi on alkamassa: Heinäveden reitti avautuu ensimmäisenä

Väylävirasto avaa matalaväyläkanavat liikenteelle toukokuun ensimmäisten viikkojen aikana.

Korjauksessa oleva Syrjäsalmen silta.

Joensuun junamotti voi jäädä paljon pelättyä lyhyemmäksi – Väylävirasto selvittää vaihtoehtoja Syrjäsalmen ratasillan sulkemiselle

Väylävirasto selvittää vaihtoehtoisia tapoja uuden sillan rakentamiseksi merkittävästi lyhyemmällä liikennekatkolla, jotta matkustajille ja elinkeinoelämälle aiheutuvat haitat voidaan minimoida.

Rautatien kiskot

Joensuun ja Imatran välinen rata ilmakuvataan toukokuussa

Noin 600 metrin korkeudessa lentävä kone voi käydä lentolinjojen risteyskohdissa jopa kymmenen kertaa.

Matkustajajuna ajaa junaradalla.

Lappeenrannan junaliikenteeseen tulee katkoksia rataremontin takia

Junaliikenteen katkot alkavat huhtikuun viimeisenä viikonloppuna. VR on järjestänyt henkilöliikenteen vuoroille bussikuljetukset.

Näkymä Latokartanon sillalta Oulun Limingantullista huhtikuussa 2023.

Liikenneyhteyksien rakentaminen Oulun satamaan jatkuu talvitauon jälkeen – Poikkimaantien perusparannus alkamassa vapun jälkeen

Poikkimaantie on Oulun sataman pääväylä, joka yhdistää valtatiet 4 ja 22 satamaan. Stora Enson tuotantosuunnan muutos lisää raskasta liikennettä. Lähivuosina myös muu liikenne lisääntyy Hiukkavaaran alueen rakentumisen takia.

Matkustajajuna ylittää hitaasti remontissa olevaa siltaa.

Pohjois-Karjalan vientiyrityksille uusi järkytys: ensin hävisi Saimaan kanava, ja pian katkeaa Karjalan rata – ”Logistinen katastrofi”

Karjalan radan katkaisu ensi vuonna tarkoittaa vaikeuksia ja lisäkustannuksia pohjoiskarjalaisille vientiyrityksille. Väyläviraston mukaan junaliikenteen keskeytys on välttämätöntä siltatyömaan takia.

Työkoneita Kirjalansalmen siltatyömaalla Paraisilla.

Yksi maan vaativimmista siltaurakoista on käynnissä Varsinais-Suomessa – sillat ovat ainoa maantieyhteys Paraisilta saaristoon

Uusittava riippusilta Kaarinan ja Paraisten välillä on vuodelta 1963. Väyläviraston hankkeen kokonaiskustannukset ovat 128 miljoonaa euroa.

Matkustajajuna ylittää hitaasti remontissa olevaa siltaa.

Yksi huonokuntoinen silta on estämässä suoran junaliikenteen Joensuuhun jopa vuodeksi

Syrjäsalmen vanhan sillan huono kunto tuli yllätyksenä Väylävirastolle. Uuden sillan rakennustöiden aikana liikennöinti vanhalla sillalla ei näytä olevan mahdollista.

Lumisessa maisemassa jäätynyt joki, jonka ylittää kaksi siltaa. Kuvattu yläviistosta.

Syrjäsalmen ratasillan rakennus on jäissä – työt jatkuvat ensi vuonna, kun vanha silta suljetaan liikenteeltä

Maaliskuussa vanhassa ratasillassa havaittiin liikettä, joka johtui uuden sillan rakennustöistä. Väylävirasto on todennut, ettei liikennöinti vanhalla sillalla ole turvallista rakennustöiden aikana.

Kelirikosta ja painorajoituksesta kertovia liikennemerkkejä soratien laidalla

Etelä-Savon teillä siirrytään kesän nopeusrajoituksiin

Kesänopeusrajoituksia aletaan vaihtamaan Etelä-Savossa keskiviikosta alkaen. Tiet ovat paikoin huonossa kunnossa, joten päällystevauriot vaikuttavat osaltaan nopeusrajoituksiin.

Henkilöautoja valtatie 15:lla Kouvolan Anjalankoskella.

Valtatie 15 mukana Väyläviraston investointilistalla – uusi eduskunta päättää hankkeiden toteutuksesta

Väyläviraston investointiohjelma sisältää 140 miljoonan ja 10 miljoonan euron suuruiset ehdotukset valtatien parantamiseksi.

Asfalttimiehet työn tuoksinassa levittämässä uutta pintaa Turun Kakskerrantiellä.

Satakunnan liikennetoiveet kohtuullisen hyvin huomioitu Väyläviraston investointiohjelmassa

Investointiohjelma sisältää suunnitelmat liikenneväylien parantamisesta ja uusien väylien rakentamisesta aina vuoteen 2031 asti. Ohjelma ei sido eduskunnan käsiä mutta ohjaa rahanjakoa.

Autoja vilkasliikenteisellä tieosuudella.

Vaasan ohitustie muuttuu nelikaistaiseksi – Väyläviraston tuoreessa investointiohjelmassa huomioitu myös sataman väylän syventäminen

Yhteensä 100 miljoonan euron hankkeessa ohitustien kaistamäärä tuplaantuu aina Gerbyseen saakka. Aikataulu toteutukselle on vielä avoin.

Haaparannan ja Tornio välinen rautatiesilta kulkee Tornionjoen yli. Kuva on otettu talvella ja joki on jäässä. Taistalla häämöttää Haaparanta.

Laurila–Tornio–Haaparanta -rataosan sähköistyksen rakennustyöt käynnistyivät – hanke mahdollistaa rajan ylittävän matkustajaliikenteen

Torniossa Raumonjoen sillalla tehdään valmistelevia töitä. Keväällä alkavat myös uuden alikulkusillan rakentamiset Keminmaassa ja Torniossa sekä sähköratapylväiden asennustyöt.

Jäänmurtaja Tyrsky murtaa väylää eteläisellä Saimaalla

Jäänmurtaja on lähtenyt pääsiäisen jälkeen avaamaan Saimaan syväväyliä

Väylävirastosta kerrotaan, että syväväyliä tarvitaan puun kuljetuksiin heti keväästä lähtien

YIT:n työntekijä kääntämässä nopeusrajoituskylttiä Kouvolassa valtatie kuudella.

Kesänopeudet astuvat voimaan pohjalaismaakunnissa keskiviikosta lähtien – Väylävirasto muistuttaa liikennemerkkien seuraamisesta

Kelirikko pakottaa pitämään nopeusrajoitukset alhaisempina tavallista useammalla tieosuudella. Kesärenkaat kannattaa vaihtaa alle vasta sitten kun jäisistä teistä ei ole enää pelkoa.

Calypso -hinaajan keulaan kiinnitetty jäätämurtava irtokeula Saimaan kanavassa murtamassa jäätä Soskuan sulun kohdalla, perässä kelluu jäälauttoja 22.3.2021.

Väylävirasto: Saimaan kanavan jäälle ei kannata mennä

Saimaan kanavan jää voi olla heikkoa, vaikka se päälle päin näyttäisi kestävältä.

Työmaasta varoittava liikennemerkki hiekkatien varrella, takana viidenkympin nopeusrajoitusmerkki

Lapin teiden korjausvelka jatkaa kasvuaan – määrärahoja on leikattu ja kustannukset ovat nousseet

Lapissa korjataan tulevana kesänä arviolta 80–90 kilometriä valtion teitä, kun viime vuonna korjaustöitä tehtiin 110 tiekilometrillä.

Calypso -hinaajan keulaan kiinnitetty jäätämurtava irtokeula Saimaan kanavassa murtamassa jäätä Soskuan sulun kohdalla, perässä kelluu jäälauttoja 22.3.2021.

Saimaan syväväylien jäänmurto alkamassa aprillipäivänä

Jäänmurto aloitetaan Savonlinnasta.

Juna saapuu Kemistä pohjoiseen päin. Maassa on lunta. Kaukana taustalla näkyy Isohaaran voimalaitos.

Haaparannalle johtavan radan sähköistys pääsee käyntiin keväällä – henkilöjunaliikenne Suomen ja Ruotsin välillä voisi alkaa 2025

Laurilan ja Tornio-Haaparannan välisen rataosuuden sähköistys valmistuu ensi vuonna. Sen jälkeen henkilöjunayhteys Suomen ja Ruotsin välillä ja sitä kautta muun Euroopan kanssa olisi mahdollinen.

Lumisessa maisemassa jäätynyt joki, jonka ylittää kaksi siltaa. Kuvattu yläviistosta.

Kiteen Syrjäsalmen vanhan rautatiesillan nopeusrajoituksia on alennettu

Syrjäsalmelle on rakennettu uutta ratasiltaa tammikuusta asti. Paalutuksen aikana vanhassa sillassa havaittiin liikettä, mutta silta näyttäisi olevan edelleen vakaa.

Hessundinsalmen sillan kohdalla, Paraisilla rakennetaan nykyisen sillan itäpuolelle työsiltaa.

Väylävirasto muistuttaa: vesiväylä on edelleen suljettu Hessundinsalmen sillan kohdalla

Maaliskuun loppuun saakka jatkuva sulku Paraisilla johtuu nykyisen sillan kohdalle rakennettavasta työsillasta.

Valtatie 8, Maksamaan kohdalla

Maalahdessa ollaan huolissaan valtatie 8 kehittämistoimenpiteiden toteuttamisesta

Maalahden kunnanhallitus päätti kokouksessaan lausunnosta, joka koskee kehittämistoimenpiteiden palauttamista väyläverkon investointiohjelmaan.

Raiteet Turun päärautatieasemalta sataman suuntaan, vasemmanpuoleiset raiteet on osittain poistettu ratapiha-alueen remontin takia.

Naantali–Raisio-junarata putoamassa pois Väyläviraston investointiohjelmasta – taustalla Venäjän hyökkäys Ukrainaan

Naantalin ja Raision kaupungit haluavat, että radan peruskorjaus pidetään vuosien 2024–2031 investointiohjelmassa.

Liikennettä Nelostiellä Iin pohjoispuolella.

Pohjois-Pohjanmaan liiton mukaan pohjoisen Suomen liikennetarpeet eivät kelvanneet Väyläviraston investointiohjelmaan

Pohjois-Pohjanmaan liitto kritisoi kovin sanoin Väyläviraston investointiohjelmaa, joka ei sen mukaan ota pohjoisen liikennetarpeita huomioon.

Havainnekuva pitkästä sillasta sinisen meren yli.

Hailuodon kiinteän yhteyden rakentaminen olisi mahdollista aikaisintaan puolen vuoden päästä

Korkeimmalta hallinto-oikeudelta on haettu valituslupa Vaasan hallinto-oikeuden vesilupapäätöksestä, käsittelyaika on puolisen vuotta. Jos valituslupa annettaisiin, kestäisi käsittely noin vuoden ajan.

Kaksikerroksinen Intercity-juna Tampereen asemalla. Valkoinen juna, jossa vihreitä raitoja kyljessä.

Suomiradan toimitusjohtaja: Konsulttiyhtiö tulkitsi ratahankkeen lukuja ”vaivaannuttavan väärin”

Suomi-radan toimitusjohtaja toivoo, että omistajakunnat saisivat mahdollisimman nopeasti päätettyä, millä vaihtoehdolla ratahanke lähtee etenemään.

Havainnekuva pitkästä sillasta sinisen meren yli.

Hailuodon sillan rakentaminen siirtymässä edelleen – valituslupa korkeimpaan hallinto-oikeuteen lykkäisi aloitusta jopa puolellatoista vuodella

Luonnonsuojeluliiton Pohjois-Pohjanmaan piiri hakee valituslupaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta. Sen käsittely kestänee kuukausia ja itse oikeuskäsittely, jos siihen päädytään, noin vuoden.

Vainikkalan ratapihan junaraiteet.

Väylävirasto suunnittelee toista raidetta Lappeenrannan läpi kulkevalle rautatielle

Karjalan radalle kaupungin keskustaajaman kohdalle on suunnitteilla toinen raide nykyisen raiteen eteläpuolelle. Väylävirasto ja kaupunki esittelevät suunnitelmia yleisölle tänään tiistaina.

Pyöräteiden tienviittoja.

Oulussa ja Kempeleessä voi tienata pian pikkurahaa arvioimalla pyöräreittien talvikunnossapitoa

Palautteen antoon vaaditaan älylaite sekä laitteeseen ladattu Crowdsorsa-peli. Kuntalainen voi ottaa pelissä olevaan karttaan valokuvan ongelmasta, ja saada hyväksytystä palautteesta 50 senttiä.

Juna-aikatauluista kertova näyttö Tampereen rautatieasemalla. Monien junien kohdalla on vain kysymysmerkki. Kyltin alla seisoo ihmisiä.

Välipäivien junakaaos oli monen epäonnisen sattuman summa: näin se tapahtui

Murphyn laki kuuluu, että jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen. Laki toteutui keskiviikkona junaliikenteessä.

Havainnekuva pitkästä sillasta sinisen meren yli.

Hailuodon kiinteä yhteys voidaan rakentaa – Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi vesiluvasta tehdyn valituksen

Väyläviraston aiemman arvion mukaan rakentaminen voisi alkaa jo ensi keväänä. Hallinto-oikeuden päätöksestä on vielä mahdollista valittaa Korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Mälkiän sulku.

Saimaan kanavalla oli hiljainen vuosi: kaksi rahtialusta, kymmenkunta huvivenettä ja lisäksi risteilyjä

Risteilyalukset tekivät liki 200 kanavamatkaa Lappeenrannan lähivesillä.

Lumisessa maisemassa jäätynyt joki, jonka ylittää kaksi siltaa. Kuvattu yläviistosta.

Syrjäsalmen uuden ratasillan rakennustyöt alkavat tammikuussa Kiteellä

Rakennusurakan hinnaksi on arvioitu lähes 10 miljoonaa euroa. Uuden sillan odotetaan valmistuvan vuoden 2024 loppuun mennessä.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle