Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Kaverille suunnitellusta työpöydästä tuli kansainväinen myyntihitti – "Pitää olla rohkeutta satsata markkinointiin"

Pieni huonekalutehdas Lahden Nastolasta kuuluu harvoihin korona-ajan voittajiin.

Facebookin Mark Zuckerberg ei säiky mainostajien katoa – "He palaavat kyllä"

Facebook on menettänyt useita suuria mainostajia ainakin tilapäisesti. Boikotin syynä on alustalla levitetty väkivaltainen ja rasistinen sisältö.

Suomalaissivusto ei antanut käyttäjän kieltäytyä evästeistä – Tuore päätös: Tapa ei ollut EU-asetuksen mukainen

Vireillä on kymmeniä vastaavia tapauksia. Ne ratkaistaan nyt annetun päätöksen mukaisesti.  

YouTubeen tulee suuri uudistus jättisakkojen takia – Yhtiö poistaa kommentit ja personoidut mainokset lapsille suunnatuista videoista

Suomalainen tubettajia edustava vaikuttajatoimisto arvioi, että YouTuben sääntömuutokset on syytä ottaa vakavasti.

Heikki Valkama: Mitä jos mainostaja tarjoaa juuri sinulle räätälöityä hintaa? Nettikaupan hinta voi vaihdella sen mukaan, kuka olet

Matkojen hinta vaihtelee ajankohdan mukaan jo nyt. Entä jos pärstäkerroin vaikuttaisi hintaan, kirjoittaa Heikki Valkama blogissaan.

Moni saa rahaa siitä, kun pelaa uhkapeliä ja striimaa kaiken suorana nettiin – tämä on laitonta, mutta arkea nuorten suosimassa Twitchissä

Poliisihallitus on puuttunut striimeihin, joissa pelataan ulkomaisia nettikasinopelejä. Näitä Twitch on kuitenkin täynnä.

Näin parjattu somekampanjoiden kohdentaminen toimii – "Tämä ei onnistu bussipysäkkimainoksessa tai valtakunnallisen lehden kannessa"

Tarkka personoitu vaalimainonta alkaa olla arkea Suomessakin. Brexit-kampanjan kokemukset ovat herättäneet huolta äänestäjien manipuloinnista.

Facebook lupaa rajoittaa rokotevastaisten viestien levitystä palvelussaan

The Guardianin mukaan Facebook on sallinut kohdennetut mainokset rokotevastaisuudesta kiinnostuneille.

Puolueet räätälöivät vaalimainontaa valituille ryhmille – Tutkija patistaa kertomaan, miksi mainos näkyy verkossa tai somessa juuri sinulle

Svenska Yle on selvittänyt, millä tavalla puolueet pyrkivät vaikuttamaan äänestäjiin sosiaalisessa mediassa eduskuntavaalien alla.

Facebook antoi teknologiajäteille vapaamman pääsyn käyttäjiensä tietoihin

Facebook antoi teknologiajäteille kuten Microsoftille ja Amazonille poikkeusluvan kiertää yksityisyyssääntöjään.

Facebook kysyy käyttäjiltään puhelinnumeroa vedoten tietoturvaan – parin viikon jälkeen numeroa käytetään mainosten kohdentamiseen

Käyttäjän yhteystiedot voivat päätyä montaa kautta Facebookin haltuun. Facebook kerää voimakkaasti yhteystietoja, koska niiden avulla voidaan paremmin kohdentaa mainoksia.

Kebab-mainos ärsyttää vegaania, mutta silti harva haluaa nähdä kohdennettuja mainoksia Facebookissa

Mainostajat ovat jo 1960-luvulta lähtien muokanneet viestejään eri kohderyhmille. Teknologisen kehityksen myötä keinot etsiä ja tavoittaa kohderyhmiä ovat parantuneet, mutta vielä on pitkä matka siihen, että jokainen mainos osuu maaliin.

Facebook: Jopa 2,7 miljoonan eurooppalaisen tiedot annettu Cambridge Analyticalle

EU on saanut Facebookilta kirjeen, jossa tunnustetaan mahdollinen tietojen asiaton käyttö.

Huolestuttaako Facebookin tiedonkeruu? Asiantuntija: tee nämä neljä säätöä heti omalle tilillesi

#deletefacebook leviää, mutta pitääkö Facebookista luopua tietovuotojen takia?

Panorama: Mitä Facebook tietää meistä?

Jaatko sinäkin elämäsi hetket sosiaalisessa mediassa?

Markkinoinnissa pienikin pärjää kun ideat ovat hurjia – Suomen suurin katapultti rakennettiin Saarijärvelle

Digitaalisuus on avannut yrityksille mahdollisuuden markkinoida tuotteitaan itse maailmanlaajuisesti. Samalla kilpailu on koventunut ja yritykset tekevät kaikkensa erottuakseen.

Kännykkäsi vuotaa tietosi mainostajille – mitä voit tehdä? 4 hyötyä, 4 riskiä ja 7 vinkkiä

Älä tee Facebookin huumoritestejä, koska ne sieppaavat myös kavereidesi tiedot. Netin ilmaispalvelut ovat käteviä, mutta maksat niiden käytön aina datallasi.

Sinun tietosi eivät ole sinun – Näin mainostajat keräävät ja hyödyntävät dataasi, kun muutat, ostat kilon pekonia tai haaveilet lomareissusta

Tiesitkö että kännykkäsi sijaintitietoa myydään? Tai että katsoessasi Vain elämää näet netti-tv:stä eri mainoskatkon kuin naapurisi? Tämän jutun luettuasi tiedät myös, miten itse hyödyt ruokaostostesi tarkkailusta. Juttu on julkaistu lokakuussa 2017.

Kaupan mainos voi päätellä mielialasi – kasvojentunnistus tekee tuloaan markkinoinnin apuvälineeksi

Netissä surffaillessamme olemme jo tottuneet siihen, että monilla sivustoilla näemme juuri itsellemme kohdennettua mainontaa, mutta miltä kuulostaisi, jos kauppaan mennessäsi tai kadulla kävellessäsi näkisit vain juuri sinulle räätälöityjä mainoksia?

Selvitys: Seikkailunhaluiset ja etätyöntekijät haikailevat Lappiin muutosta

Kaunis luonto, puhdas ilma ja selkeät vuodenajat ovat Lapin vetovoimatekijöitä.

Jätitkö sinäkin palvelun käyttöehdot lukematta? – Asianajaja: "Tilanne on kestämätön"

Palveluiden käyttöehdot hyväksytään netissä usein lukematta niitä. Asianajajan mukaan ihmiset eivät välttämättä ymmärrä käyttöehtoja, vaikka ne luettaisiinkin.

Juorukello keittiön nurkkaan? — esineiden internetissä jääkaappikin lörpöttelee

Kuka korjaa esineiden internetissä kerätyn datan hedelmät?

WhatsApp muutti käyttäjäehtojaan – hyväksymällä ne annat numerosi Facebookille

Pikaviestipalvelu WhatsApp kertoo blogissaan muuttaneensa torstaina käyttäjäehtojaan. WhatsApp alkaa jakaa dataa ja numerotietoja Facebookille. Vanhat käyttäjät voivat kuitenkin valita, ettei WhatsApp-tietoja jaeta Facebookin kanssa.

S-ryhmä taipui: Asiakas voi sittenkin päättää asiakastietojen käytöstä

S-Ryhmä aikoo rakentaa työkalun, jonka avulla asiakas voi vaikuttaa siihen, miten hänen tuotetasoisia ostotietoja hyödynnetään. Aiemmin kesällä S-Ryhmä kertoi alkavansa kerätä aiempaa tarkempia ostotietoja tuotekohtaisesti muun muassa S-Ryhmän ruokakaupoissa. Tästä muun muassa Kuluttajaliitto älähti.

Top retailer’s consumer data collection plans raise privacy violation concerns

Finland’s leading retail cooperative S Group intends to start collecting itemised information about its loyal customers’ purchases in the near future. The country’s main consumer advocacy group suspects the new policy would be a privacy violation.

Koira kuoli, mutta koiranruokamainoksia pukkaa – kohdennettu mainonta voi mennä pahasti pieleen

Suomi on tullut jälkijunassa asiakastiedon hyödyntämisessä kaupan alan markkinoinnissa, sanoo professori Heikki Karjaluoto. Tietojen keruuseen perustuva personoitu mainonta ei ole menestyksen tae. Se voi myös kääntyä kauppaa vastaan.

S-ryhmä alkaa kerätä tarkempaa tietoa asiakkaista – Kuluttajaliitto tyrmistyi: "Nyt mennään pitkälle yksityiselämän asioihin"

S-ryhmä alkaa kerätä entistä tarkempia tietoja S-etukortilla tehdyistä ostoista. Kuluttajaliiton johtava lakimies pitää uutista tyrmistyttävänä.

Matkailuyrittäjä: Markkinointia kohdennettava eurooppalaisiin ja rikkaisiin venäläisiin

Matkailuyrittäjän mukaan Etelä-Karjalaa on tuotteistettu huonosti. Venäläiset käyttävät rahojaan ostosmatkailuun eikä matkailupalveluihin. Yrittäjä ehdottaa huomion kiinnittämistä luksusmatkailuun ja Eurooppaan.

Facebook-testeistä voi olla vakavat seuraukset – myytkö tietosi ulkopuolisille?

Mitä sukunimesi kertoo sinusta? Kuka näki sinusta unta viime yönä? Kuinka vahvaa rakkautesi on? Facebook on täynnä harmittomilta kuulostavia testejä, mutta niiden tekemisen seuraukset voivat kismittää kavereitasikin.

Rikollinen voi iskeä jääkaapin avulla

Kyberturvallisuus on tuonut turvallisuusajatteluun kokonaan uuden ulottuvuuden. Maa-, meri-, ilma- ja avaruusturvallisuuden lisäksi turvallisuutta on nyt ajateltava myös virtuaalisesti.

Mainosrahat valuvat kohdennettuun mainontaan, muutosta on vaikea tutkia

Muissa Pohjoismaissa digitaalisen mainonnan osuus on huomattavasti suurempi kuin Suomessa.

Tällaisen kuvan Facebook sinusta antaa – näin vähennät mainoksia

Facebookin käyttäjä törmää väkisin sivuilleen nouseviin mainoksiin. Ne eivät singahda esiin sattumalta. Yhteisöpalvelu analysoi käyttäjäänsä koko ajan, ja muodostaa ihmisestä oman kuvansa. Mutta mahdatko nähdä itsesi tässä tietokoneen luomassa peilissä?

Selaushistorian käyttö some-mainonnassa ärsyttää – etenkin jos tiedot päätyvät ulkomaille

Suomalaisten mieleen on edelleen eniten painetuissa sanomalehdissä nähtävä mainonta.

TV-mainoksista tulossa henkilökohtaisempia

Nuoret ihmiset ja kiireiset vanhemmat katsovat tv-sarjoja ja ohjelmia yhä enemmän netin kautta tai tallenteilta. TV-mainonnan personointi on nettimainontaa vaikeampaa, mutta muutosta on ilmassa. Esimerkiksi verkkoyhtiö Digita ryhtyy kehittämään uusia tv-mainontaan ja sisältöjen personointiin liittyviä palveluita.

Venäjän kriisi horjuttaa kauppaa ja matkailua Etelä-Karjalassa

Etelä-Karjalan palvelualan yritykset arvioivat näkymiään heikoiksi Venäjän kriisin pitkittyessä. Kauppakamari kannustaa matkailuyrityksiä etsimään uusia asiakkaita Keski-Euroopasta.

Ihmiset hyväksyvät palveluehtoja ymmärtämättä niitä

Kyberrikostorjuntakeskuksen päällikön Timo Piiroisen mukaan ihmiset eivät aina ymmärrä, missä laajuudessa luopuvat yksityisyydestään, kun hyväksyvät palveluiden käyttö- ja sopimusehtoja.

Näkökulma: Facebook kertoo sinusta enemmän kuin sinä

Kerromme itsestämme sosiaalisessa mediassa enemmän kuin luulemme tai tahdommekaan. Teknologian kehityksen myötä emme ole enää turvassa missään – ja joudumme ratkaisemaan isoja eettisiäkin kysymyksiä, kirjoittaa kulttuuri ja ilmiöt -toimituksen päällikkö Janne Mällinen.

Facebookin tulos jäi hienoisesti jälkeen Wall Streetin odotuksista

Yhteisöpalvelu Facebookin tulos jäi hieman alle markkinoiden odotuksen ensi kertaa sitten vuoden 2013.

Vaisu vaalimainonta on ollut pettymys isoille mediataloille – paitsi yhdelle

Meneillään olevien eduskuntavaalien mainonnan määrä on ollut suurille mediataloille pettymys. Myynti jää noin kolmanneksen viime vaaleista sekä Alma Mediassa että Sanoma Mediassa. Television puolella on mennyt paremmin, sillä MTV on onnistunut kasvattamaan vaalimyyntiään.

Onnistuuko yksi kortti yhdistämään kanta-asiakasedut? – "Paljon on työtä edessä"

Kajaanilainen yritys lanseerasi vajaat pari vuotta sitten kortin, missä eri yritykset ja yhteisöt kootaan samaan järjestelmään. Kajaanilainen yrittäjä on ollut tyytyväinen esimerkiksi siihen, että kortin avulla voi tehdä kohdennettua mainontaa ja kampanjoitua tietylle ryhmälle.

Kiinteistöjen markkinointi entistä suorempaa – nyt asuntoja kaupataan tekstiviestillä

Kohdennettu markkinointi herätti hämmennystä mainostekstiviestin vastaanottaneissa mobiilioperaattori Elisan asiakkaissa. Kiinteistökaupassa kohdennettua ennakkomainontaa ei käytetä vielä kovinkaan yleisesti.

HIV-pikatestauksen suosio kasvaa Helsingissä

Pikatestausten määrä nousi viime vuonna lähes viidellä sadalla edellisvuoteen verrattuna. Viime vuonna Helsingin HIV-tukikeskuksessa tehtiin runsaat parikymmentä positiivista testitulosta.

Verkkomainos tarttuu ja seuraa sinua sivulta toiselle

Mainostajat seuraavat  tarkasti kuluttajien liikkumista internetsivuilla. Sivustoilla olevat evästeet keräävät loputtomasti tietoja ihmisten kiinnostuksen kohteista ja niitä käytetään mainosten kohdentamiseen. Nettimainonnalta on kuitenkin myös mahdollista suojautua.

Venäläismatkailijat hävinneet – aasialaisten määrä kasvaa

Venäjän huono taloustilanne näkyy myös Meri-Lapissa. Alueen hotelleissa ei ole juuri lainkaan venäläismatkailijoiden varauksia uuden vuoden ja loppiaisen ajalle. Tilalle yritetään haalia matkailijoita muualta.

Tuntuuko sinusta, että internet lukee ajatuksiasi?

Osa ihmisistä pitää pelottavana, että mainonta näyttää lukevan ajatuksiamme netissä. Toisten mielestä taas kyse on vain paremmasta asiakaspalvelusta. Verkkomainostajat himoitsevat yksityistietojasi.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle