Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Iisalmen yhteiskampus sai Joutsenmerkin ensimmäisenä koulurakennuksena Suomessa

Ensimmäiset opiskelijat aloittivat ammattiopistojen yhteiskampuksen tiloissa viime syksynä.

"Yäk, kuinka voit tehdä tätä?" – Lihanleikkaaja kantaa teräsesiliinaansa ylpeydellä

Rene Kuukkanen tuntee ammattiylpeyttä, vaikka moni kavahtaa lihanleikkaajan työtä.

Three funds receive the Swan label for sustainable investments

The Handelsbanken and Swedbank mutual funds are the first to qualify as a "good environmental choice". Entities that receive the Swan are not permitted to invest in companies that make fossil fuels, produce arms or tobacco products, violate human rights or commit serious environmental crimes.

Markkinoilla on nyt joutsenmerkittyjä sijoitusrahastoja – tiukoin ehdoin

Pohjoismaiden yhteinen Joutsenmerkki ohjaa sijoittamaan rahastoihin, jotka pyrkivät vaikuttamaan yrityksiin ja edistämään kestävää kehitystä.

Brändien top 10 ei yllätä: Suomalaiset rakastavat suklaata ja saksia

Fazerin Sininen -brändiä on rakennettu vuodesta 1922, ja tänäkin vuonna tuote pitää brändilistauksen ykkössijaa hallussaan.

Lomalainen, oletko buffet- ja energiasyöppö? Hotellit heräsivät säästämään luontoa ja rahaa

Ympäristöystävällisyys ei ole välttämättä ensimmäisenä mielessä matkalle lähtiessä. Hotellit kuitenkin kiinnittävät entistä enemmän huomiota ekologisuuteen.

82-vuotias graafikkoguru paiskii edelleen töitä – "Juliste kannattaa suunnitella tikkuaskin kylkeen"

Joutsenmerkki sekä muun muassa Finnairin, Alkon ja Iskun logot. 82-vuotiaan Kyösti Variksen ansioluettelo graafikkona on pitkä ja vakuuttava. Edelleen työskentelevä Varis ei kuitenkaan itse halua leimautua liikaa logojen tekijäksi. Konkarin mielestä hyvä juliste on kuvallinen shokki.

Ainoa laatuaan Kainuussa – hotelli sai Joutsenmerkin

Scandic Kajanus on nyt Kainuun hotelleista ainoa joutsenmerkitty. Merkin saamiseen vaikutti esimerkiksi nimikkopulloihin pullotettu Scandic-vesi, joka suodatetaan ja jäähdytetään hotellissa.

Osakerahastoille kehitellään Joutsenmerkkiä

Pohjolan rahastoyhtiöt ovat olleet kiinnostuneita Joutsenmerkistä, Pohjolan yhteisestä ympäristömerkistä. Sen tavoitteena on edistää kestävää kehitystä.

Kannabiksen kotikasvatus räjähtänyt käsiin: kotimaisuusaste hipoo sataa

Marihuanan kotikasvatus on yleistynyt siinä määrin, että sille voisi käyttäjien mukaan lätkäistä kotimaisuudesta kertovan joutsenmerkin. Poliisi törmää tavan takaa laittomiin kannabisviljelmiin. Tuorein esimerkki on Porvoosta.

Kynttilöiden polttaminen vastaa passiivista tupakointia

Sisäilma-asiantuntijan mukaan huoneilma huonontuu merkittävästi, kun kynttilöitä poltetaan sisällä. Mitä useampi kynttilä palaa, sitä huonommaksi sisäilma muuttuu.

Suomalainen lihantuotanto on vaikeuksissa

Lihantuottajat joutuvat myymään lihan liian halvalla. Syynä tähän on se, että tuotantokustannukset ovat suuremmat kuin lihasta saatava hinta. Kuluttaja voi tukea tuotantoa omilla valinnoillaan.

Elintarviketyöläisten liitto suomii Atriaa: "Kuluttajan harhauttamista"

Ammattiliiton mielestä meetvurstituotannon lopettaminen Kuopiosta on kolhu Atrian kotimaiselle brändille.

M&M: Fazerin sininen Suomen arvostetuin brändi

Ensimmäistä kertaa selvitykseen mukaan otettu Valio voi nousi heti kuudenneksi arvostetuimmaksi brändiksi.

"Yksi päivä ei suojele ympäristöä, vaan jokapäiväiset teot"

Kansainvälinen ympäristöystävällisen kauneuden päivä on näkynyt torstaina monen kasvoilla meikittömyytenä. Kohdistuuko päivän sanoma nyt pelkästään naisiin, kysyy sky-kosmetologi Inkeri Valtonen.

Anne Kukkohovi: Teininä meikitön päivä olisi ollut tervettä vaihtelua

Yrittäjä ja juontaja arvioi, että suuret kosmetiikkayritykset joutuvat tulevaisuudessa sitoutumaan luonnonmukaisiin valmistusaineisiin.

Tänään on lupa jättää meikit pois naamasta

Tänään torstaina vietettävän meikittömän päivän avulla Joutsenmerkki haluaa kiinnittää huomiota kulutusvalintojan merkitykseen ympäristön hyvinvoinnin kannalta. Viime vuonna meikittömään päivään osallistui yli 38 000 suomalaista.

Kestovaippa säästää luontoa ja rahaa

Kestovaippa on tutkitusti sekä halvempi että ympäristön kannalta parempi vaihtoehto kuin kertakäyttövaippa. Kertakäyttövaipat ovat silti edelleen suosittuja, ennen kaikkea helppokäyttöisyytensä vuoksi.

Hesburger-Salmela uskoo jätevesijärjestelmiin

Hesburgerin perustaja Heikki Salmela sanoo, että jätevesien käsittelyjärjestelmistä voisi tulla Suomelle uusi Nokia. Salmela on ostanut järjestelmiä valmistavan Clewer-yhtiön koko osakekannan ja panostaa taloudellisesti vientiponnistuksiin mm. Ruotsiin ja Yhdysvaltoihin.

Ympäristömerkillä ei vaikutusta tuotehintaan

Ympäristömerkillä ei juuri ole vaikutusta tuotteiden hintoihin. Pohjois-Suomen aluehallintoviraston tekemä selvitys osoittaa, että ympäristöystävällinen valinta on joissakin tapauksissa jopa halvempi kuin vähemmän ympäristöystävällinen.

Joutsenmerkki ei juuri vaikuta hintaan

Ympäristömerkintä ei juuri vaikuta tuotteen hintaan, selviää kuluttajaviranomaisen selvityksestä. Joutsenmerkillä varustetun ympäristöystävällisen tuotteen ostaminen ei siis tule kalliimmaksi kuin vastaavan merkittömän tuotteen.

Matonpesu laiturilla lisää rehevöitymistä

Matot kannattaa pestä kuivalla maalla. Suomen ympäristökeskuksen mukaan suomalainen perinne pestä mattoja laiturilla veden ääressä saattaa kuormittaa vesistöjä.

Loistohotelli auki Vierumäellä - kasvu jatkuu

Rakentaminen jatkuu Suomen urheiluopistolla Vierumäellä edelleen vilkkaana lähivuosina. Tänään otettiin käyttöön uusi, nelikerroksinen hotelli, jossa on 190 huonetta ja 1200 ravintolapaikkaa.

Ruokatavaroiden hiilimerkinnät vielä hakusessa

Eurooppalaisten ruokakauppojen hyllyille on alkanut ilmestyä elintarvikkeita, joihin on merkitty tuotteen hiilijalanjälki. Suomessa merkintää käyttää vasta yksi yritys. Muualla hiilimerkinnät yleistyvät vauhdilla ja villisti.

Sydämestään kynttilä tunnetaan

Havin kynttilöiden sydän on pitkän tuotekehittelyn tulos. Käsivalanta on historiaa, mutta edelleen kynttilät testataan perinteisesti - polttamalla niitä.

Ensimmäinen joutsenkauppa Turkuun

Turun ensimmäinen Joutsenmerkin saanut kauppa avataan torstaina Jäkärlässä. Uusi Valintatalo on laatinut kaupan valikoimat, kuljetukset, energiankulutuksen ja jätehuollon niin, että pohjoismaisen Joutsenmerkin ympäristövaatimukset täyttyvät.

Yritykset innostuneita ekologisista palveluista

Yritykset ovat entistä kiinnostuneempia tuottamaan ympäristöystävällisiä palveluita. Vain harvoille aloille on olemassa tarkasti määritellyt säännöt siitä, mitä ympäristöystävällisyys tarkoittaa. Erilaisten ekomerkintöjen kirjo hämmentää asiakkaita.

Ekopyykkäys kasvattaa suosiotaan

Kiinnostus erikoiskaupoissa myytäviä ekopyykinpesuaineita ja pesupähkinöitä kohtaan kasvaa jatkuvasti, vaikka niiden ympäristöystävällisyyttä ja pesutehoa epäilläänkin. Peseviä ainesosia sisältävät pesupähkinät ovat luonnontuotteita, jotka tuodaan Suomeen Intiasta ja Nepalista.

Joutsenmerkki maailman parhaimpia ympäristömerkkejä

Joutsenmerkki on valittu yhdeksi maailman parhaista ympäristömerkeistä. Pohjoismaiden ministerineuvosto perusti Joutsen-ympäristömerkin vuonna 1989.

Biopolttoaine saamassa joutsenmerkin

Biopolttoaine on saamassa joutsenmerkin. Pohjoismaat päättävät torstaina Helsingissä yhteisestä ympäristömerkistä, jos ehdoista päästään yksimielisyyteen. Suomi on jo hyväksynyt merkin perusteet.

Ympäristövaatimukset asettavat uusia haasteita kirjankustannusalalle

Kirjojen painamisen ekologisuuteen kiinnitetään vastaisuudessa yhä enemmän huomiota. Otavan kirjapainon toimitusjohtaja Matti Uutun mukaan kirjapainon asiakkaat ovat tähän mennessä esittäneet ympäristöön liittyviä vaatimuksia hyvin vähän.

EU:n ympäristömerkki vielä harvinainen Suomessa

Suomessa vain harvat yritykset ovat hakeneet tuotteilleen EU:n ympäristömerkkiä, ns. kukkamerkkiä. Merkki on jäänyt mm. pohjoismaisen Joutsenmerkin jalkoihin, vaikka vaatimukset ovat kummallakin melko samanlaiset. Kukkamerkin käyttöä halutaan vauhdittaa Suomen EU-puheenjohtajakauden aikana.

Joutsenmerkki tulossa myös ravintoloille

Pohjoismainen ympäristömerkki Joutsenmerkki on tulossa myös ravintoloille. Merkin kriteeristöä laaditaan parhaillaan yhdessä alan yritysten kanssa.

Joutsenmerkki ei välttämättä nosta hintaa

Pohjoismaiset ympäristövaatimukset täyttäville tuotteille myönnettävä Joutsenmerkki ei välttämättä nosta tuotteen hintaa. Osa joutsenmerkityistä tuotteista on halvempia kuin merkittömät tuotteet, kertoo Kuluttajaviraston ja lääninhallitusten hintavertailu.