Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Kuivaa ja jauha nokkoset terveelliseksi nokkosjauheeksi

Nokkoset ovat terveellisiä rikkaruohoja.

Matkakertomuksia - Osa I/V - Matkakuume

Tähän sai kirjoittaa vain 60 merkkiä. Epistä! 60 on liian vä

Tiesitkö tämän mansikasta?

Mansikka on c-vitamiinipitoinen terveysherkku.

Alexandran ravinneopas

Pikaopas hyvinvointiin.

10 kansanuskomusta terveydestä - Asiantuntijat kertovat, pitävätkö väitteet paikkansa

Jotkut uskomukset istuvat sitkeässä. Kysyimme asiantuntijoilta näkemyksiä eri sairauksiin liittyviin uskomuksiin.

Merimiesten vanha vaiva teki yllätyspaluun Australiaan

Keripukki oli yleinen tauti Suomessakin vielä 1800-luvulla, mutta nyt se ei juolahda lääkäreille enää mieleen.

Iskikö flunssa? Sinkki ja C-vitamiini voivat auttaa, kunhan aloitat ajoissa

Sinkki ja C-vitamiini saattavat helpottaa myös influenssaan sairastuneen oloa.

Tiesitkö tämän vitamiineista?

K-vitamiinia piikistä ja D-vitamiinia purkista

Syötkö vitamiinipillerit oikein? 7 kysymystä ja vastausta vitamiinilisistä

Proviisori vastaa monia askarruttaviin kysymyksiin vitamiinien ja hivenaineiden syömisestä.

Tiesitkö tämän tyrnistä?

Rannikoiden kirpeä marja on vitamiinipommi!

Mansikkapaniikki kiihtyy – "Jos on vielä pakastemansikat hankkimatta, nyt alkaa olla todella kiire"

Sateiden vuoksi mansikkasato uhkaa jäädä lähes puolet viimevuotista pienemmäksi. Tilanne on saanut suomalaiset soittelemaan hädissään mansikkatiloille.

Terveyspommi okasta haastaja perunalle? Joulun alla nähdään, onnistuuko Suomen ensimmäinen sato

Vähäkalorisen ja vitamiinipitoisen okan viljelyä kokeillaan tiettävästi ensimmäistä kertaa Suomessa. Jos ensimmäinen sato loppusyksystä onnistuu, herkun kaupallinen hyödyntäminen on mahdollista muutaman kymmenen vuoden päästä.

Saisiko olla chilisuklaaperunapiirakkaa? Perunan kulutuskäyrä ei käänny helpolla nousuun

Perunan kulutus on Suomessa laskenut tasaisesti 1950-luvulta lähtien. Pasta ja riisi korvaavat perunan yhä useammin ruokapöydässä. Peruna-alalla on lyöty viisaat päät yhteen ja yritetään keksiä keinoja perunan menekin lisäämiseksi.

Ravitsemustietäjä tyrmää vanhan luulon: Vitamiinien tarve talvella ei poikkea muista ajoista

Ihminen tarvitsee saman määrän vitamiineja kesät talvet. Kauppojen hedelmävalikoimat houkuttavat värikkyydellään, mutta tärkeät ravintoaineet saa kasviksistakin.

Keripukki teki keskiajalla ihmisestä noidan – nuoren tytön paluu kuolleista estettiin kivillä

Viime vuoden syyskuussa samalta alueelta löytyi toinenkin teinivainaja, joka näyttää haudatun noitana. Kumpikin ilmeisesti kärsi samasta alueelleen poikkeuksellisesta vaivasta, keripukista, joka teki heistä kalvakkaita ja sai ikenet vuotamaan verta.

Luontaistuotteita flunssaan? Lääkäri: "Jos niiden nauttiminen auttaa, niin voihan niitä ottaa"

Jos luontaistuotteen tai vitamiinivalmisteen kokee auttavan flunsaan, voi sitä silloin huoletta nauttia, sanoo lääkäri. On kuitenkin muutamia asioita, joita räkätautia sairastavan kannattaa ottaa huomioon.

Jo pieni pala naurista haastaa appelsiinin vitamiinit

Kotimaiset juurekset ovat varsinaisia superruoka-aineita ravintosisällöiltään. Sadonkorjuuajan juurekset, kuten lanttu ja nauris, sisältävät runsaasti mm. C-vitamiinia. Nauris on kuitenkin jäänyt viime aikoina muiden juuresten jalkoihin.

Tyrniä uhkaa ulkomainen vieras – tyrnikärpänen tuhoaa supermarjan satoa

Suomessa on havaittu uusi tulokaslaji, joka uhkaa tyrnimarjan satoa. Tuholainen jättää jälkeensä vain tyhjät marjan kuoret.

Juures on hyljeksitty vitamiinipommi – kuoret voi valmistaa sipseiksi

Kotimaisia juureksia on tarjolla nyt runsaasti, ja niiden etuja ovat terveellisyys, edullisuus ja ekologisuus. Peruna hallitsee suomalaisten lautasia, vaikka esimerkiksi lantussa on ravintoaineita enemmän.

Parasta ennen ilmastonmuutosta – alhainen lämpötila parantaa lantun ja nauriin makua

Arktisen alueen viileissä oloissa kasvaneet nauriit ja lantut ovat maukkaampia ja sisältävät enemmän C-vitamiinia kuin etelässä kasvaneet lajitoverinsa. Nauris ja lanttu ovat sen vuoksi kärsijöitä ilmaston muuttuessa.

Kuinka säilöt marjat oikein? Lue marjanpakastajan ABC

Suomen luonto ja viljelmät tuottavat kesällä kasapäin terveellisiä marjoja. Mutta miten ne saa säilymään talveen saakka?

Vuoden luonnonyrtiksi valittiin mesiangervo

Mesiangervon sisältämä salisyylihappo on kipulääke. Yrtistä saa maittavan yrttiteen.

Nokkoset nopsasti talteen – viime hetket villiyrttien keräilyssä

Villiyrteistä esimerkiksi kuusenkerkkä on juuri nyt parhaimmillaan. Yrttejä keräillessä kannattaa muistaa, että varpukasvien poimimiseen tarvitaan maanomistajan lupa.

Italialainen 1400-luvun noitatyttö oli harvinaisen taudin ja aikalaistensa vainon uhri

Teinitytöllä oli ilmeisesti keripukki, joka muutti rajusti hänen ulkonäköään ja sai muut epäilemään häntä paholaisen riivaamaksi. Vainajanakaan hän ei päässyt muiden joukkoon.

Ravitsemustuntija: Kevätväsymyksen pitäisi olla historiaa

C-vitamiinin puute aiheutti entisvuosina kevätväsymyksen, mutta kaupan hedelmähylly muutti tilanteen.

"Päätä särkee ja ketuttaa" – Kahvitapaa on vaikea tappaa

Keskittymiskyky kompuroi, ärsyttää ja päätäkin särkee. Varhaisaamussa työskentelevälle aamukahvi on tärkeä herättäjä, jota ei tuskatta korvata.

Vitamiinilisien popsiminen tuskin pidentää ikää

A-, C- ja E-vitamiinivalmisteiden saamisen ja eliniän väliltä ei löytynyt yhteyttä. Myöskään ravinnosta saatava A- tai C-vitamiini ei vaikuttanut kuolleisuuteen.

Kotipihan vitamiinipommi ei ole pakkasta säikähtänyt

Pihlajanmarja on kelpo lisuke liharuoalle ja voipa sillä korvata perinteisen puolukkahillonkin. Pihlajat ovat edelleen täynnä marjaa kun linnut ovat saaneet sitä yltä kyllin, eikä vieläkään ole myöhäistä säilöä C-vitamiineja pakastimeen.

Säilykehedelmät ovat mainettaan parempaa evästä – Tutkija: erittäin hyvää ravintoa lapsillekin

Edes C-vitamiini ei häviä purkista. Kuumentaminen kyllä liuottaa sitä, mutta vitamiini säilyy umpioidussa purkissa vuosikausia.

Pihlajan vitamiinipitoinen marja odottaa poimijaansa

Pihlaja on maultaan karvas ja siksi kotitalouksissa yleisin tapa on poimia sitä ensimmäisten yöpakkasten jälkeen. Marjoja on tänä vuonna runsaasti kerättäväksi.

Pihlajanmarjasta jättisato – karvas marja on edelleen vähän hyödynnetty

Pihlaja on hankintahinnaltaan puolukan kanssa edullisin Suomen marjoista. Hintansa puolesta marjaa voitaisiin hyödyntää paljon nykyistä enemmän.

Kokeile rohkeasti hyötykäyttöä – pihlajat pullistelevat marjoista

Pihlajanmarjoista on tulossa hyvä sato. Kaunis puu tarjoaa punaista silmänruokaa, mutta pihlajanmarja tarjoaa myös aikamoisen c-vitamiinipommin hyödynnettäväksi ruokapöytään.

Rohdoskasvit kukkivat, nyt kiireesti keräämään!

Mesiangervo, siankärsämö, väinönputki ja horsma ovat kukkeimmillaan.

Aurinko paahtaa vitamiinit marjoista – pakkaseen varjon kautta

Marjat pitäisi pakastaa mahdollisimman kylmässä lämpötilassa. Kotitalouksissa ei pystytä samoihin lämpötiloihin kuin teollisuudessa, mutta vitamiineista kannattaa huolehtia jo silloin, kun marjat kerätään.

Tutkimus: Keripukki nujersi Amerikan ensimmäisen eurooppalaiskaupungin

Kolumbuksen mukana matkustaneet siirtokuntalaiset halusivat kotimaan ruokaa. Bataatit ja guavat olivat tulokkaille liian outoja, mutta ne olisivat voineet pelastaa heidät.

Ruoasta paljon C-vitamiinia saavat saattavat välttyä aivohalvauksilta

Paljon C-vitamiinia saavat voivat mahdollisesti välttyä aivohalvauksilta, mutta ruokavalion muiden osien vaikutus on vielä epäselvä.

Syksyn pimeyteen piristystä purkista ja puista

Luonnonvalon ja lämmön hiipuessa iloa arkeen voi löytää yllättävän pienistä ja lähellä olevista asioista. Yksi luottaa vitamiinien voimaan, toinen teehen ja kolmas kirjoihin.

Marjan laatu ei ole pelkästään säästä kiinni

Yleisesti luullaan, että auringonpaiste ja sade lisäävät marjojen ravintoarvoja ja laatukin paranee. Jie Zhengin väitöstutkimus todisti, että herukoiden ja tyrnien laatuun vaikuttaa eniten marjan lajike. Sen sijaan kasvuolosuhteiden vaikutukset ovat hyvin kasvikohtaisia.

Mustikkasato kypsyy lähiviikkoina

Metsätutkimuslaitoksen mukaan tämänvuotisesta sadosta on hyvästä säästä huolimatta tulossa keskinkertainen. Edellisvuoden kaltaista hyvää mustikkavuotta seuraa yleensä heikompi sato.

Ravitsemustutkija kantaa huolta vanhusten ravinnonsaannista

Sairauden tai heikentyneen olon vuoksi vanhuksen ravitsemus jää usein heikoille kantimille. Ravitsemustutkija Merja Suomisen mukaan esimerkiksi muistihäiriöisen syömiseen pitäisi kiinnittää enemmän huomiota.

Tutkijat äimistyivät - löytyykö C-vitamiinista hoito tuberkuloosiin?

C-vitamiini voi auttaa tappamaan tuberkuloosia aiheuttavia bakteereja. Löydös on merkittävä, sillä taistelu resistenttejä kantoja vastaan on osoittautunut vaikeaksi.

Tiesitkö tämän nokkosesta?

Nokkosesta on moneksi

Miten suojaudut talven taudeilta?

Yksi juoksee flunssaa pakoon, toinen pesee miltei pakonomaisesti käsiään ja kolmas tuplaa c-vitamiininsa. Millä konsteilla sinä pyristelet pöpöjä vastaan?

C-vitamiinista hyötyä flunssaa vastaan

C-vitamiinilisien käyttö ei tutkimusten perusteella ehkäise flunssaa normaalioloissa, mutta kovan rasituksen aikana C-vitamiini voi puolittaa riskin sairastua flunssaan.

Mikä tainnuttaa taudin - vai annatko periksi? Kerro vinkkejä!

Moni makaa flunssan tai vatsataudin kourissa näinä aikoina. Mitä keinoja sinulla on flunssaa ja talven virustauteja vastaan?

Kuinka torjut flunssan?

Syksy ei tuo vain talvea mukanaan, vaan kylkiäisenä tulevat myös työpaikoilla, kouluissa ja päiväkodeissa kiertävät flunssat. Millä torjut omat ja lastesi räkäiset taudit? Entä mikä saa sinut parantumaan nopeammin nuhasta tai yskästä?

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle