Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Henkilö nukkuu sängyssä.

Unta koettelee juuri nyt moni asia: huoliajatukset voivat pitää unen loitolla, kesäaikaan siirtyminen sotkee varsinkin iltavirkkujen rytmiä

Kun uni häiriintyy, syvä uni tyypillisesti hieman lyhenee. REM-unen määrä voi lisääntyä, mutta se ei välttämättä ole laadultaan hyvää, toteaa professori Tiina Paunio.

Henkilö nukkuu sängyssä.

Sisäisiä kelloja on kolmenlaisia ja ne ovat yhteydessä kehon lämpötilaan – yökukkujien kello voi jätättää vartin vuorokaudessa

Elimistön lämpötilan vaihtelut vaikuttavat uni-valverytmiin. Helsingin yliopiston tutkimus onnistui ensimmäistä kertaa tieteellisesti profiloimaan kolme erilaista sisäistä kelloa.

Auto hautautuneena lumeen.

Maanantai 23.12.2019 (radio)

Monet sairaanhoitajat harkitsevat alan vaihtamista. Sianlihan myynti Suomesta Kiinaan voi kasvaa. Keinovalo häiritsee nukkumista kaupungeissa. Lapissa on ennätyspaljon lunta.

aamupimeä Kujalassa

Parjattu pimeys onkin harvinaista herkkua – jatkuva keinovalon hehku sekoittaa sisäisen kellon ja kuormittaa terveyttä

Luonnollinen pimeys on Suomessa harvinaista, vaikka joulukuun synkkyydessä väite voi kuulostaa oudolta.

Kirkasvalossa kannattaa oleskella säännöllisesti, mieluiten aamuisin.

Kirkasvalo voi auttaa, kun sisäinen kello jätättää

Ihmisen sisäinen kello voi jätättää jopa minuutteja päivässä. Säännöllinen kirkasvalossa oleskelu voi auttaa pitämään kellon ajassa.

Nainen sauvakävelemässä syksyisellä metsätiellä.

Unirytmiä voi säätää myös liikunnan avulla – kaikki on kiinni ajoituksesta

Esimerkiksi oikein ajoitettu liikunta ja ruokailu auttaa unirytmin myöhentämisessä tai aikaistamisessa, kertoo tutkimusprofessori Timo Partonen.

Unettomuus.

Sisäisen kellon ja arjen epätahti on iso terveysriski – löytyykö nopeasta verikokeesta apua?

Tutkijat kaavailevat, että sisäisen rytmin paljastava verikoe voisi tulevaisuudessa olla osa tavallista terveystarkastusta.

Kellotaulu.

Kesäaika tietäisi valoisampia ulkoiluiltoja, talviaika tahdistaisi paremmin sisäisen kellon – kumpi pitäisi valita?

EU:n komissio on tehnyt esityksen kellojen viisarien siirtelyn lopettamisesta. Jos esitys menee läpi, saavat unionin jäsenmaat valita ns. talviajan ja kesäajan välillä.

Grafiikka

Yhä useampi suomalainen nukkuu tulevaisuudessa kehnosti – Uniprofessorin vinkit hyvään yöuneen

Jos yöunet jäävät vajaiksi, voi unenpuutosta korvata päivätorkuilla. Kunhan ei nuku liian pitkään.

twitter logo ja sormi

Aamulla ollaan optimisteja, yöllä ajatellaan kuolemaa – sadoista miljoonista twiiteistä tehdyn tutkimuksen perusteella olemme kuin "tohtori Jekyll ja herra Hyde"

Ajatukset ja tunteet tikuttavat kellon tahtiin myös sosiaalisessa mediassa, osoittaa mittava brittitutkimus.

Lääketieteen Nobel-palkinnon jakavat Jeffrey C. Hall (vas.), Michael Rosbash (kesk.) ja Michael W. Young (oik.).

Lääketieteen Nobelin sai kolme biologisen kellon tutkijaa

Tämänvuotisen lääketieteen Nobel-palkinnon jakavat kolme amerikkalaistutkijaa Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash ja Michael W. Young.

metsäjänis imettää

Tutkija vaikuttui harvinaisesta videosta: Mökkipihan riistakamera tallensi, kuinka jänisemo tuli imettämään poikasiaan minuutilleen joka yö

Minuutin tarkasti joka yö poikasiaan imettämään saapunut jänisemo ihmetytti torniolaisella mökkipihalla. Tutkijan mukaan eläinten ajantajua ei kannata aliarvioida.

Tietokoneruudun sininen näyttö.

Prisma Studio testasi: älylaitteiden sininen valo siirtää unirytmiä

Melatoniinituotanto viivästyi sinisen valon testissä

Nainen siirtää kelloa.

Uniongelmia, sydäninfarkteja, masennusta – Onko kellojen siirtelyssä enää mitään järkeä?

Olisi tervetullut muutos, jos kesäajan käytöstä päätettäisiin luopua, sanoo tutkimusprofessori Timo Partonen THL:stä.

mies niistää

Tutkimus: Virukset vaarallisimpia aamuisin

Ihmisen elimistön vastustuskyky heikentyy helposti silloin, kun vuorokausirytmi häiriintyy. Yhtä lailla ihmisen kellosolu on haavoittuvaisin talvisaikaan.

Seinäkello osoittaa kello kolmea.

Pitäisikö kellojen siirrosta luopua terveyden nimissä?

Kesäaikaan siirtyminen voi nostaa sydäninfarktin riskiä.

Graafi

Tutkimus selvittää, lisääkö kellojen siirto aivoinfarkteja

Turkulaisten lääkärien alustavat tutkimukset viittaavat siihen, että kellojen siirtäminen kesä- ja talviaikoihin voi liittyä lisääntyneeseen aivoinfarktiriskiin.

Kuva sängyn jalkopäästä.

Yhdelle riittää 4 tuntia, toinen tarvitsee 11 – unentarve ei muutu vaikka kuinka yrität

Yksi jaksaa porskuttaa arjessaan muutaman tunnin yöunilla, kun taas toinen nukkuu selvästi enemmän mutta on silti väsynyt. Voisiko jälkimmäinen esimerkiksi harjoitella pärjäämään vähemmillä unilla? Ei, vastaa dosentti Tarja Stenberg Helsingin yliopistosta. Kyseessä on geneettinen ominaisuus.

Superkuut kautta vuosien animaatiosta.

Sunnuntai 27.9.2015

Suomeen salakuljetetaan ihmisiä enemmän kuin ennen. Maanantaiaamuna taivaalla loistaa iso ja punainen Kuu. Uniongelmat ovat nykyään tavallisia.

Henkilö lepää joen penkereellä

Väsyttääkö kesken päivän? Aivosi voivat kaivata päiväunille

Ihmisten vireystila on alhaisimmillaan neljältä iltapäivällä ja neljältä aamuyöllä. Sisäinen kello säätelee ihmisten unirytmiä, mutta sen toiminnassa on yksilökohtaisia eroja. Aamu-uniset voivat helpottaa heräämistään keinotekoisella valolla. Sisäistä kelloaan ei kuitenkaan voi ajastaa itse.

prisma oikean ajoituksen biologia, yle tv1

Prisma: Oikean ajoituksen biologia

Monet eivät ole tietoisia sisäisestä kellostaan.

Nainen nukkuu sohvalla tyyny puristettuna pään päälle.

Stressaavat ajatukset aiheuttavat jopa kroonista unettomuutta

Jos sisäisen kellon kääntäminen tuntuu hankalalta, sen voi tehdä pikkuhiljaa, vaikkapa muutaman päivän aikana. Unirytmiä ei kuitenkaan kannata siirrellä paljoa, sillä se häiritsee kehon harmonista toimintaa.

Kansainvälinen itsemurhien ehkäisypäivänä Surunauha ry järjesti surunauhojen solmimistilaisuus suruverkkoon itsemurhan tehneiden muistolle Musiikkitalolla Helsingissä keskiviikkona 10. syyskuuta.

Tutkimus: Suomessa tehdään eniten itsemurhia valoisimpaan vuodenaikaan

Laura Hiltusen lääketieteen väitöstutkimuksen mukaan itsemurhia tehdään vähiten kylmänä talvikautena. Hiltunen tutki suomalaisten vuosina 1969–2010 tekemiä itsemurhia. Toistaiseksi ei ole tiedossa biologista tai sosiaalista mekanismia, joka selittäisi säätekijöiden ja itsemurhien yhteydet.

Aurinko lehdettömän puiden oksien läpi.

Tutkimus: Aamun valo laihduttaa

Puoli tuntia kirkkaassa valossa aamupäivällä voi näkyä painossa useiden kilojen pudotuksena, sanovat yhdysvaltalaistutkijat.

Kirkasvalolamppu

Päivät pimenevät - kirkasvalolamput kaivetaan jälleen esille

Pimenevät päivät saavat ihmiset miettimään kaamosmasennuksen oireiden torjumista. Kirkasvalolamppuja pengotaan parhaillaan kaappien nurkista ja moni luultavasti miettii sen ensimmäisen hankkimista.

Nukkuvan miehen jalat peiton alla.

Tutkimus: Vähäinen uni muuttaa elimistöä dramaattisesti

Kun unen määrä väheni tutkimushenkilöillä liki kymmenestä tunnista alle kuuteen tuntiin päivässä, tapahtui satojen geenien aktiivisuudessa muutoksia.

 Uneton mies yöllä sängyssä. Herätyskello ja vesilasi yöpöydällä.

Ihmisaivojen keskuskellot voivat korvata herätyskellon

Ihminen voi harjoituttaa itsensä heräämään tiettyyn kellonaikaan ilman herätyskelloa. Tämä perustuu aivoissamme käyviin keskuskelloihin.

Lehmiä ja vasikoita navetassa.

Ihminen ei tiedä, masentaako eläintä syksyllä

Eläinten tunnetilojen tutkimus on vasta alussa. Kukaan ei osaa sanoa, kärsivätkö ne ihmisen lailla syysmasennuksesta.

Lisääntyvä valo sekä tahdistaa että sekoittaa ihmistä

Suomalaisista aikuisista suurin osa kokee muutoksen talvesta kesään myönteisesti. Noin 40 prosenttia väestöstä kärsii syksyisin ja talvisin kiusallisista kaamosoireista, jotka kevään edetessä helpottuvat. Toisaalta jo aiemmin koettu masennus saattaa keväällä pahentua entisestään.

Sydänkohtaukset ovat vaarallisempia aamuisin

Aamuisin saadut sydänkohtaukset ovat todennäköisemmin vakavampia kuin päivän muin aikoina ilmaantuneet kohtaukset, kertoo tuore tutkimus.

Henkilö sängyssä, edustalla kello.

Asiantuntija siirtäisi Suomen Ruotsin aikavyöhykkeelle

Suomi siirtyy kesäaikaan sunnuntain vastaisena yönä. Kellojen siirtäminen hankaloittaa unettomuudesta kärsivien ihmisten elämää – iltavirkuilla saattaa mennä koko kesä rytmiin totuttautumisessa.

Riittävä uni on ihmiselle välttämättömyys.

Hyvä sisäinen kello on parempi kuin herätyskello

Monilla ihmisillä on kyky herätä haluamaansa aikaan ilmaan herätyskelloa. Terveyden aikabiologiaa tutkinut ylilääkäri Timo Partonen toteaa, että osa ihmisistä pystyy hyödyntämään sisäistä kelloaan kuin oikeaa herätyskelloa. Sisäinen kello ei kuitenkaan herätä ellei sitä ole sen kanssa erikseen sovittu.

Lentomatkustajia.

Aikaero on luultua rankempaa elimistölle

Usein toistuva tai vuosia jatkuva aikaero voi rasittaa elimistöä luultua enemmän, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Aikaerosta kärsivät elimistön immuunivaste, munuaisten toiminta ja solukierto.

Lari Lehtonen

Olympiahiihtäjä Lari Lehtonen vaihtaa vuorokausirytmiä

Imatran Urheilijoiden hiihtäjä Lari Lehtonen on aloittanut henkisen muutoksen kohti Vancouverin olympialaisia. Lari siirtää sisäisen kellonsa Pohjois-Amerin länsirannikon aikaan tunti kerrallaan.