Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Yrittäjä Merja Koivunen työtilassaan Mansoniemen koulussa, Ikaalisisissa.

Merja Koivunen odottaa yli 5 000 euron sähkölaskua joulukuulta, mutta ei uskalla nostaa oikeusjuttua – näillä keinoilla omaan laskuun voi yrittää vaikuttaa

Kuluttajariitalautakunta hukkuu ratkaisua odottaviin tapauksiin. Kuluttajat tarvitsisivat kipeästi lautakunnan suosituksia, jos aikomuksena on esittää vaatimuksia sähköyhtiöille.

Sähköjohtoja pistorasiassa.

Sähköyhtiö Väre sysäsi määräaikaisiin sopimuksiin 23 sentin kuukausittaisen lisämaksun – kuluttajaviranomainen pelkää käytännön yleistymistä

Kuluttaja-asiamies ja sähköyhtiö Väre ovat eri mieltä siitä, voiko määräaikaisiin sopimuksiin lisätä lisämaksuja. Molemmat toivovat kuitenkin asian perusteellista selvittämistä.

Myytäviä televisioita näytteillä kodinkoneliikkeessä.

Mies sai viallisesta televisiosta vakuutuskorvauksia – kuluttajariitalautakunta: myyjä ei silti välty vastuulta ja hyvityksen maksamiselta

Kuluttajariitalautakunta katsoi, että kotivakuutuksen perusteella saatu 900 euron korvaus ei poista myyjän vastuuta television vikaantumisesta. Lautakunta suositti 300 euron lisähyvitystä myyjältä.

Kylän keskusaukio, jolla on kirkko, mukulakivikadut ja palmupuu.

Perhe peruutti lomamatkan ja joutui maksamaan 800 euron toimistokulut – kuluttajariitalautakunta: kulut olivat kohtuuttomat

Nelihenkisen perheen matkan peruuttamisesta puolitoista kuukautta ennen matkaa ei kuluttajariitalautakunnan mukaan voi periä 800 euron toimistokuluja. Lautakunta suositti 600 euron palautusta.

Kodinkoneliikkeen myyjä esittelee tehokasta kannettavaa tietokonetta.

Toiko joulupukki puhelimen tai tabletin? Jos palautat laitteen, voit joutua korvaamaan sen arvon alenemisen kokeilun jälkeen

Kuluttajariitalautakunta katsoo, että yli kahden tunnin käytön jälkeen laitteen arvon alenemisen voi joutua korvaamaan.

Balettitanssijat esiintyvät lavalla.

Peruutettiinko tapahtuma ja sait vain osan lipun hinnasta takaisin? Kuluttajariitalautakunta: Myyjän on palautettava koko raha

Peruutettuun konserttiin tai muuhun tapahtumaan lipun netistä ostaneella kuluttajalla on oikeus saada koko lipun hinta takaisin. Kuluttajariitalautakunnan mukaan peruutuskuluista vastaa järjestäjä.

Sähköauto

Ostitko auton netistä ja kauppa kaduttaa? Jos peruutat kaupan, voit joutua korvaamaan auton arvon alenemisen yli 100 kilometrin ajon jälkeen

Kuluttajariitalautakunta on määritellyt, milloin nettikaupasta auton ostanut joutuu hyvittämään auton arvon alentumisen, jos kauppa peruutetaan. Tavanomaista koeajoa ei tarvitse hyvittää.

Kaupunkipyöriä tutkii Pauli Ståhlberg, kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja

Pyöräilijä voitti kaupunkipyörän palautuksesta syntyneen 89 euron riidan – Kuluttajariitalautakunta: pyöräilijän kuluttajansuojassa puutteita

Kaupunkipyöriä on entistä enemmän ja niillä ajetaan paljon. Kuluttajariitalautakunnan mielestä pyörien käyttöehtojen tulisi olla selkeitä. Pyöräilijältä saatetaan vaatia ylimääräisiä maksuja, vaikka hän noudattaisi pyörään merkittyjä ohjeita.

Kuvitus, jossa on kesämökki, laituri, haiseva kaivo ja laituri.

Moni mökki päältä kaunis, mutta: homeseinää, lemukaivoa, tuulivoimalaa – katso mistä on riidelty huvilakaupoissa ja kuka on voittanut

Kuluttariitalautakunta saa joka vuosi ratkaistavakseen mökkikauppariitoja. Tänä vuonna on tullut jo kaksi valitusta.

Nuoria miehiä shoppailemassa.

Ostiko lapsesi kalliin tavaran ilman lupaa? Testaa tästä, millaisesta ostoksesta voi saada rahat takaisin

Lapsen tai nuoren omin päin tekemän ostoksen hinta voi yllättää vanhemmat. Myyjän ei aina tarvitse palauttaa rahoja.

Hotell kantade av palmer och simbassängar.

Kuluttajariitalautakunta: Luteiden pilaamasta matkasta saa korvausta lomanautinnon menetyksestä, hotellin home-epäilystä ei

Kuluttajariitalautakunta on ensimmäistä kertaa linjannut perusteita lomanautinnon menettämisen korvaamiseksi.

Tatu Mattila nostaa renkaan rullakkoon Matkahuollossa

Matkahuolto keräsi julkisesti kritiikkiä pakettipalveluistaan – pelkkä sosiaalinen media on hankala paikka palautteelle

Facebook-palautteissa esiin tulevat vain ongelmat, ei ratkaisut. Hyvin hoidettu kritiikki voi olla yritykselle markkinointivoitto.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Kuluttaja-asiamies harkitsee ryhmäkannetta valitusryöpyn kohteena olevasta sähköyhtiö Fi-Nergystä: "Antaa hälyttävän signaalin, että lakia rikotaan tietoisesti"

Kuluttaja-asiamies Katri Väänäsen mukaan harkinnassa on oikeustoimia, sillä tilanne on kuluttajien kannalta kestämätön.

Kuvassa Kati Arell

Power firm garners 1,000 consumer authority complaints over missing reimbursements 

The authority says it has received more complaints about Fi-Nergy Voima than any other independent electricity company.

Playa de Americas Teneriffa.

Kuluttajariitalautakunta: Matkan sai perua koronan vuoksi ilman kuluja – oma arvio uhasta voi riittää, vaikka matkustusrajoituksia ei olisi

Matkustajien perumien matkojen hinnan palauttaminen on aiheuttanut riitoja matkustajien ja matkanjärjestäjien välille.

Kitesurfare har samlats på en tom strand på Teneriffa.

Coronavirus crisis leads to spike in disputes over holidays, credit

The overall number of complaints to the Consumer Disputes Board was slightly down on 2019 due to the collapse of air travel.

Kerrostaloja.

Uusien asuntojen rakennusvirhekiistojen määrä on jatkanut kasvuaan – asunnonostajien liika luottamus saattaa kostautua

Asiantuntijoiden mukaan ratkottavien kiistojen lukumäärät eivät ole räjähtäneet. Ostajien tietoisuuden lisääntyminen on vaikuttanut kiistojen kasvuun.

Matkahuollon paketteja pinossa varastotiloissa.

Asiakkaan tilaaman passin kuljetus viivästyi ja viivästyksestä syntyi lisää kuluja – Kuluttajariitalautakunta velvoitti Matkahuollon korvaamaan kaikki syntyneet kulut

Kun asiakas ei saanut passiaan sovitusti, hän joutui ostamaan väliaikaisen ja uuden passin, mikä tuotti yli 200 euron kulut.

Tesla lautauksessa kauppakeskus Triplan parkkihallissa

Ladattavista autoista ikäviä yllätyksiä kuluttajille – "Innostuksissa tehtyjä kauppoja pitää välttää", sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja

Kuluttajariitalautakunta ja Autoalan Keskusliitto patistavat myyjiä kertomaan avoimesti ladattavien autojen ominaisuuksista.

Leikkausali

Rinnat pienenivät, iho jäi roikkumaan eikä silmälaseista päässyt eroon – potilas voi vaatia yksityislääkäriltä hyvitystä huonosta hoidosta

Kuluttajariitalautakunta patistaa yksityislääkäreitä kertomaan potilaille hoidon riskeistä ja kirjaamaan annetut tiedot.

Lapsen sininen kieli Dipper-karkin syömisen jälkeen.

Food watchdog scrutinises candy bar over consumer complaints

Consumers have been advised to avoid eating the candy bars and to report symptoms to local health inspectors.

Veikkausliiga kuvitus

Ostitko suosikkijoukkueesi kausikortin ja pelkäät nyt, ettet pääsekään katsomoon? Erityisasiantuntijalta tiukka linjaus kuluttajan oikeuksista

Lain mukaan kuluttajalla on aina oikeus saada rahallinen hyvitys, jos hänelle ei voida tarjota palvelua, josta hän on maksanut.

Iitalan tuotteita kuten Aalto maljakkoja hyllyillä.

Buyers beware: Consumers don't always win disputes over product pricing mistakes

If something seems too good to be true it often isn't, seems to be the overall guidance from the Consumer Disputes Board.

Iitalan tuotteita kuten Aalto maljakkoja hyllyillä.

Mies osti tuhansien eurojen maastopyörän 475 eurolla, nainen hamstrasi kympin Aalto-maljakoita – Näin kuluttajariitalautakunta linjasi

Kuluttajariitalautakunta on antanut viime aikoina useita päätöksiä verkkokaupan hintavirheistä.

Pitkänmatkanjuna lähdössä Helsingin rautatieasemalta.

Kuluttajariitalautakunta: Vajaa minuutti liian lyhyt aika nousta kaukojunaan – lapsiperheen selvittävä alle kahdessa minuutissa ulos

Junien lyhyissä pysähdyksissä ovia ei avata heti. Ovet myös suljetaan hyvissä ajoin ennen lähtöä.

asunnon avaimet pöydällä

Uutissuomalainen: Asuntokaupoista tehtiin viime vuonna ennätysmäärä valituksia

Kiinteistönvälitysalan mukaan pätevyysvaatimuksen muutos, kuluttajien tietoisuus ja valittamisen helppous syitä kasvuun.

Trafik i snöfall

Ostaja halusi palauttaa uuden auton, kun liikennemerkkien tunnistamisjärjestelmä ei toiminut – kuluttajariitalautakunnan mukaan kauppoja ei tarvitse purkaa

Kuluttajariitalautakunta linjasi, ettei myyjän tarvitse perua kauppaa tai maksaa korvauksia, kun liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ei toiminut.

Folkpensionsanstaltens logo

Kelan järjestelmävirhe jätti yli 8 000 asiakirjaa huomioimatta muutoksenhakijoilta – päätöksissä voi olla virheitä

Vika jylläsi Kelan systeemissä vajaat kaksi vuotta ja koski kaikkiaan yli 400:aa tapausta.

Parkeringsanmärkningar under vindrutetorkarna på en bil.

Näppäilyvirhe voi johtaa kuluttajariitaan: pysäköintisovellusten aiheuttamien valitusten määrä kovassa kasvussa

Pysäköinnissä käytettävät uudet maksutavat tuottavat autoilijoille tuskaa.

Ranta Rodoksella

Valmismatka voi kallistua tuntuvasti nettivarauksen aikana – kuluttajalle on kerrottava muutoksesta selkeästi

Kohonnut hinta ei kuluttajariitalautakunnan mukaan ole sitova, jos se tulee yllätyksenä.

Tyttö katsoo puhelinta.

Consumer Board raps lost-and-found centre over €73 phone call

A woman who phoned about a lost wallet was put on hold for 24 minutes – and billed 73 euros for the call.

Tyttö katsoo puhelinta.

Kuluttajariitalautakunta: 70 euroa on kohtuuton hinta soitosta löytötavaratoimistoon – viisi euroa riittää

Tieto hinnasta pitää lautakunnan mukaan kertoa heti puhelun alussa. Periaate koskee muitakin puhelinpalvelujen tarjoajia.

Kollagebild med ca 30-årig man som tittar argt mot kameran, bredvid honom närbild på räkning på drygt 5000 euro.

Tuhansien eurojen lasku vahingoista, joita vuokralaiset eivät aiheuttaneet: "Menin paniikkiin"

Vuokralaiset ovat järkyttyneitä Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiön perimistä perusteettomista vahingonkorvausvaatimuksista.

Kuvassa kylpyhuoneen seinästä irronneita kaapeleita.

Uusi koti olikin sekundaa – mitä tehdä jos rakentaja ei suostu korjaamaan virheitä?

Asiantuntijat kehottavat hankkimaan oman kodin työmaalle ulkopuolisen tarkkailijan, joka valvoo asukkaan etua.

Kesäkuun kiireisimpänä vuorokautena Helsinki-Vantaalla oli 74 000 lentomatkustajaa.

Lentomatkustajat hakevat entistä hanakammin hyvitystä myöhästymisistä – tämä juttu kertoo, milloin olet oikeutettu korvaukseen

Kuluttajariitalautakuntaan tuli viime vuonna ennätysmäärä lentomatkustamiseen liittyviä ratkaisupyyntöjä.

Yleisöä Ruisrockin päätöspäivänä.

Milloin perutusta keikasta saa rahat takaisin? Voiko surkeasta show'sta vaatia korvauksia? Yhdeksän kysymystä Kilpailu- ja kuluttajavirastolle

Pääesiintyjän ja tämän korvaajan perumiset Ruisrockissa herättävät kysymyksiä. Millaisia oikeuksia kuluttajalla on vaatia korvauksia kulttuuritapahtumien yllättävistä muutoksista?

Nettiautokaupan sivuja selaillaaan.

In the market for a new car or expensive renovation? 6 tips on becoming a smarter shopper

Finland’s Consumer Authority reports hearing the same complaints year after year, but many are easily avoided.

uudet vyohykkeet

Consumer dispute board quiet on Helsinki public transport price hike complaints

The board received around 2,000 requests asking it to review price changes which went into force earlier this year.

Aiemmin kuntarajoja noudattaneet lippualueet korvattiin uusilla vyöhykkeillä.

Valitus kaatui – Kuluttajaviranomaiset eivät ota kantaa HSL:n lippu-uudistukseen

Asiasta päätettiin yksimielisesti Kuluttajariitalautakunnan kokouksessa.

risa sohva

Asiakas osti sohvan, joka ei mahtunutkaan asuntoon – näin Suomessa töppäillään huonekalujen kanssa

Kuluttajaneuvontaan tulee paljon yhteydenottoja huonekaluista. Eniten valitetaan sohvista, sängyistä ja patjoista.

Päijät-Hämeen käräjäoikeuden istuntosali tyhjänä.

High trial costs give many in Finland pause

Nearly half of all Finnish residents are reluctant to bring an action in court because they fear that a trial can become too expensive.

Postanställd på postcentralen i Lundo.

Postin toiminnassa ärsyttää kolme asiaa – Asiakkaan kirjattu kirje hukattiin: "Vain postimaksu luvattiin palauttaa, siinä kaikki"

Postin sidosryhmäjohtaja muistuttaa, että Suomessa on 15 muutakin jakelyhtiötä, jotka myös hukkaavat lähetyksiä.

Suurennuslasin läpi näkyy tietokoneen näytöllä Windows 10:n alavalikko ja käsi-ikoni.

Kuluttajariitalautakunta: Microsoftin korvattava Windows 10 -järjestelmän "pakkoasennuksesta" kuluttajalle aiheutuneita vahinkoja

Microsoftilla ei ollut sopimukseen perustuvaa oikeutta asentaa uusi käyttöjärjestelmä kysymättä lupaa, toteaa lautakunta.

Pauli Ståhlberg

KSML: Kuluttajariitalautakuntaan valittaminen saattaa muuttua maksulliseksi

Puheenjohtajan mukaan mahdollinen maksu voisi olla sidoksissa mahdollisen hyvityksen määrään.

Pauli Ståhlberg

KSML: Valitus kuluttajariitalautakuntaan saattaa muuttua maksulliseksi

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg korostaa, että maksullisuuteen siirtyminen on viimeinen vaihtoehto.

Katri ja Jukka Ollila tutkailevat tietokonetta

"Kyse on periaatteesta" – Ollilan perhe ja sadat muut taistelevat lentoyhtiö Finnairin kanssa myöhästymiskorvauksista

Yhä useampi valittaa kuluttajariitalautakuntaan, mikäli ei saa lennon myöhästymisestä korvauksia.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle