Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Ladattavista autoista ikäviä yllätyksiä kuluttajille – "Innostuksissa tehtyjä kauppoja pitää välttää", sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja

Kuluttajariitalautakunta ja Autoalan Keskusliitto patistavat myyjiä kertomaan avoimesti ladattavien autojen ominaisuuksista.

Rinnat pienenivät, iho jäi roikkumaan eikä silmälaseista päässyt eroon – potilas voi vaatia yksityislääkäriltä hyvitystä huonosta hoidosta

Kuluttajariitalautakunta patistaa yksityislääkäreitä kertomaan potilaille hoidon riskeistä ja kirjaamaan annetut tiedot.

Food watchdog scrutinises candy bar over consumer complaints

Consumers have been advised to avoid eating the candy bars and to report symptoms to local health inspectors.

Ostitko suosikkijoukkueesi kausikortin ja pelkäät nyt, ettet pääsekään katsomoon? Erityisasiantuntijalta tiukka linjaus kuluttajan oikeuksista

Lain mukaan kuluttajalla on aina oikeus saada rahallinen hyvitys, jos hänelle ei voida tarjota palvelua, josta hän on maksanut.

Buyers beware: Consumers don't always win disputes over product pricing mistakes

If something seems too good to be true it often isn't, seems to be the overall guidance from the Consumer Disputes Board.

Mies osti tuhansien eurojen maastopyörän 475 eurolla, nainen hamstrasi kympin Aalto-maljakoita – Näin kuluttajariitalautakunta linjasi

Kuluttajariitalautakunta on antanut viime aikoina useita päätöksiä verkkokaupan hintavirheistä.

Kuluttajariitalautakunta: Vajaa minuutti liian lyhyt aika nousta kaukojunaan – lapsiperheen selvittävä alle kahdessa minuutissa ulos

Junien lyhyissä pysähdyksissä ovia ei avata heti. Ovet myös suljetaan hyvissä ajoin ennen lähtöä.

Uutissuomalainen: Asuntokaupoista tehtiin viime vuonna ennätysmäärä valituksia

Kiinteistönvälitysalan mukaan pätevyysvaatimuksen muutos, kuluttajien tietoisuus ja valittamisen helppous syitä kasvuun.

Ostaja halusi palauttaa uuden auton, kun liikennemerkkien tunnistamisjärjestelmä ei toiminut – kuluttajariitalautakunnan mukaan kauppoja ei tarvitse purkaa

Kuluttajariitalautakunta linjasi, ettei myyjän tarvitse perua kauppaa tai maksaa korvauksia, kun liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ei toiminut.

Kelan järjestelmävirhe jätti yli 8 000 asiakirjaa huomioimatta muutoksenhakijoilta – päätöksissä voi olla virheitä

Vika jylläsi Kelan systeemissä vajaat kaksi vuotta ja koski kaikkiaan yli 400:aa tapausta.

Sunnuntai 19.1.2020 (radio)

Lentojen myöhästymisistä tulee paljon riitoja. Taksimatkojen hinnat nousivat. Nightwish julkaisee uuden levyn. Utsjoella tuli pakkasennätys. Säätietoja.

Näppäilyvirhe voi johtaa kuluttajariitaan: pysäköintisovellusten aiheuttamien valitusten määrä kovassa kasvussa

Pysäköinnissä käytettävät uudet maksutavat tuottavat autoilijoille tuskaa.

Valmismatka voi kallistua tuntuvasti nettivarauksen aikana – kuluttajalle on kerrottava muutoksesta selkeästi

Kohonnut hinta ei kuluttajariitalautakunnan mukaan ole sitova, jos se tulee yllätyksenä.

Consumer Board raps lost-and-found centre over €73 phone call

A woman who phoned about a lost wallet was put on hold for 24 minutes – and billed 73 euros for the call.

Kuluttajariitalautakunta: 70 euroa on kohtuuton hinta soitosta löytötavaratoimistoon – viisi euroa riittää

Tieto hinnasta pitää lautakunnan mukaan kertoa heti puhelun alussa. Periaate koskee muitakin puhelinpalvelujen tarjoajia.

Tuhansien eurojen lasku vahingoista, joita vuokralaiset eivät aiheuttaneet: "Menin paniikkiin"

Vuokralaiset ovat järkyttyneitä Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiön perimistä perusteettomista vahingonkorvausvaatimuksista.

Uusi koti olikin sekundaa – mitä tehdä jos rakentaja ei suostu korjaamaan virheitä?

Asiantuntijat kehottavat hankkimaan oman kodin työmaalle ulkopuolisen tarkkailijan, joka valvoo asukkaan etua.

Lentomatkustajat hakevat entistä hanakammin hyvitystä myöhästymisistä – tämä juttu kertoo, milloin olet oikeutettu korvaukseen

Kuluttajariitalautakuntaan tuli viime vuonna ennätysmäärä lentomatkustamiseen liittyviä ratkaisupyyntöjä.

Milloin perutusta keikasta saa rahat takaisin? Voiko surkeasta show'sta vaatia korvauksia? Yhdeksän kysymystä Kilpailu- ja kuluttajavirastolle

Pääesiintyjän ja tämän korvaajan perumiset Ruisrockissa herättävät kysymyksiä. Millaisia oikeuksia kuluttajalla on vaatia korvauksia kulttuuritapahtumien yllättävistä muutoksista?

In the market for a new car or expensive renovation? 6 tips on becoming a smarter shopper

Finland’s Consumer Authority reports hearing the same complaints year after year, but many are easily avoided.

Consumer dispute board quiet on Helsinki public transport price hike complaints

The board received around 2,000 requests asking it to review price changes which went into force earlier this year.

Valitus kaatui – Kuluttajaviranomaiset eivät ota kantaa HSL:n lippu-uudistukseen

Asiasta päätettiin yksimielisesti Kuluttajariitalautakunnan kokouksessa.

Asiakas osti sohvan, joka ei mahtunutkaan asuntoon – näin Suomessa töppäillään huonekalujen kanssa

Kuluttajaneuvontaan tulee paljon yhteydenottoja huonekaluista. Eniten valitetaan sohvista, sängyistä ja patjoista.

High trial costs give many in Finland pause

Nearly half of all Finnish residents are reluctant to bring an action in court because they fear that a trial can become too expensive.

Postin toiminnassa ärsyttää kolme asiaa – Asiakkaan kirjattu kirje hukattiin: "Vain postimaksu luvattiin palauttaa, siinä kaikki"

Postin sidosryhmäjohtaja muistuttaa, että Suomessa on 15 muutakin jakelyhtiötä, jotka myös hukkaavat lähetyksiä.

Kuluttajariitalautakunta: Microsoftin korvattava Windows 10 -järjestelmän "pakkoasennuksesta" kuluttajalle aiheutuneita vahinkoja

Microsoftilla ei ollut sopimukseen perustuvaa oikeutta asentaa uusi käyttöjärjestelmä kysymättä lupaa, toteaa lautakunta.

KSML: Kuluttajariitalautakuntaan valittaminen saattaa muuttua maksulliseksi

Puheenjohtajan mukaan mahdollinen maksu voisi olla sidoksissa mahdollisen hyvityksen määrään.

KSML: Valitus kuluttajariitalautakuntaan saattaa muuttua maksulliseksi

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg korostaa, että maksullisuuteen siirtyminen on viimeinen vaihtoehto.

"Kyse on periaatteesta" – Ollilan perhe ja sadat muut taistelevat lentoyhtiö Finnairin kanssa myöhästymiskorvauksista

Yhä useampi valittaa kuluttajariitalautakuntaan, mikäli ei saa lennon myöhästymisestä korvauksia.

Kuluttajariitalautakunta: Tieto numerotiedustelun hinnasta on annettava heti puhelun alussa – yksi soitto voi maksaa lähes 30 euroa

Kuluttajariitalautakunnan mielestä soittajan ei tarvitse maksaa kohtuuttoman suuria kuluja, jos hintaa ei ole ilmoitettu etukäteen.

Kuluttajariitalautakunta: Rengastestien manipulointi moitittavaa – pettyneet ostajat eivät silti saa hyvitystä, koska renkaat olivat virheettömiä

Testien perusteella autonrenkaita ostaneet katsovat, että Nokian Renkaat houkutteli heitä totuudenvastaisilla tiedoilla.

Parkkisakkojen määrääminen pienen virheen takia joutui kuluttajaviranomaisten hampaisiin

Kuluttajariitalautakunta piti näppäilyvirheitä vähäisinä. Pysäköintimaksu oli maksettu ja maksu voitiin yhdistää oikeaan autoon jälkeenpäin.

Kela jätti yhden valituksen taksikaaoksesta – Kela-kyytien ongelmat vähentyneet eri puolilla Suomea

Taksilain uudistuksen ruuhkauttamat Kela-kyydit ovat ratkoneet ongelmansa suuressa osassa maata. STT:n mukaan Kelan nyt jättämä valitus koskee Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen aluetta.

Riihimäen kaupunki on tyytymätön Kela-kuljetusten uudistukseen

Riihimäki on reklamoinut uutta Kela-taksien operaattoria, Tampereen Aluetaksia mm. vammaiskuljetusten vaikeuksista.

Perhe sai 2 400 euroa nukkumisesta lentokentällä – Uusi ilmiö rantautunut Suomeen lentokorvausten hakemisessa

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja sanoo, että amerikkalainen tyyli hakea korvauksia on tullut Suomeen.

Perjantai 25.5.2018 (radio)

EU:n uusi tietosuoja-asetus on tullut voimaan. Perustuslakivaliokunta muuttaa työtapoja tietovuodon takia. Finnair on joutunut kuluttajaviranomaisen seurantalistalle. Melkein 70 prosenttia mökinomistajista on ulkopaikkakuntalaisia.

Kuluttajariitalautakunta: Finnair polkee asiakkaiden oikeuksia, 600 euron korvaus jäi maksamatta, ja yhtiö päätyi viranomaisen "mustalle listalle" – keskustele

Lentoyhtiön mielestä Suomen kuluttajaviranomaisten kanta poikkeaa muiden EU-maiden linjasta. Voit keskustella aiheesta jutun lopussa.

Ambulanssilennon kone vaihtui yllättäen – yhtiö mätkäisi potilaalle yli kymppitonnin lisälaskun

Kuluttajariitalautakunta suosittaa yhtiötä palauttamaan asiakkaalle 13 200 euroa lennon kustannuksista.

Yllätys puhelinlaskussa saattaa hävettää: Kuluttajahuijaukset ja tilausansat jätetään usein reklamoimatta

Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies kehottaa ilmoittamaan pienemmätkin väärinperinnät. Niin on mahdollista löytää sellaiset toimijat, joiden palveluissa on ongelmia.

Reilun puolen tunnin odotus työmatkalla, eikä bussi tullut: HSL korvaa taksikyydin

Pääkaupunkiseudun tiheillä joukkoliikenteen vuoroväleillä kyydin pitäisi kuluttajariitalautakunnan mielestä järjestyä yleensä puolessa tunnissa. Jos bussi myöhästyy merkittävästi tai vuoroja peruuntuu huolimattomuuden vuoksi, voi HSL joutua korvaamaan matkustajan taksikulut.

Auton merkkihuoltoko kallista valohoitoa? Nyt asiakas näkee totuuden videolta

Käytitkö auton huollossa ja sait laskun, mutta mietit yhä, mitä autolle on tehty? Autokeskuksen huollossa valohoitoväitteitä torpataan videoimalla.

Johtava kuluttajaneuvoja ihmettelee ihmisten ylimitoitettuja vaatimuksia: "Mielipahasta ei makseta"

Uudenmaan maistraatin johtava kuluttajaneuvoja Nina Konu toivoo viranomaisille järeämpiä keinoja riitojen ratkaisuun.

Omistaja vaati hyvitystä autonsa päästömanipuloinnista – Suomen ensimmäinen tapaus kaatui todisteiden puutteeseen

Kuluttajan autoon oli asennettu päästöarvoihin vaikuttava ohjelmisto. Hän vaati runsasta hinnanalennusta auton maahantuojalta.

Uutissuomalainen: Yksityiset parkkifirmat voittavat valtaosan maksuriidoista

Valitukset koskevat muun muassa puutteellisia merkintöjä ja ikkunasta tipahtaneita maksulappuja

Älä luota työkaveriin - Työkaveri kopioi pukukopilla pankkikortin tiedot ja pelasi nettipelejä

Pankki vaati kortinhaltijaa maksamaan kaikki kustannukset. Kuluttajariitalautakunta oli toista mieltä.

Suomalaisillekin tutut lentoyhtiöt saivat kyseenalaista kunniaa – Kärjessä ruotsalaislehden mustalla listalla

Wizz Air, Norwegian ja Air Berlin nousivat kärkisijoille matkailulehden listalla lentoyhtiöistä, jotka eivät maksaneet suositeltuja korvauksia ongelmatapauksissa.

Vakuutusehdot kannattaa lukea tarkasti myös myrskyvahinkojen korvattavuuden osalta

Vakuutusyhtiön korvauspäätökseen voi hakea muutosta FINEn tai kuluttajariitalautakunnan avustuksella.

Lasten nettipeleistä satasen lasku – äiti ei joutunut maksamaan

Operaattorin mielestä äiti vastasi lastensa ostoista, mutta kuluttajariitalautakunta oli eri mieltä eikä pitänyt ostoja sitovina.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle