Uusimmat artikkelit
Merja Koivunen odottaa yli 5 000 euron sähkölaskua joulukuulta, mutta ei uskalla nostaa oikeusjuttua – näillä keinoilla omaan laskuun voi yrittää vaikuttaa
Kuluttajariitalautakunta hukkuu ratkaisua odottaviin tapauksiin. Kuluttajat tarvitsisivat kipeästi lautakunnan suosituksia, jos aikomuksena on esittää vaatimuksia sähköyhtiöille.
Sähköyhtiö Väre sysäsi määräaikaisiin sopimuksiin 23 sentin kuukausittaisen lisämaksun – kuluttajaviranomainen pelkää käytännön yleistymistä
Kuluttaja-asiamies ja sähköyhtiö Väre ovat eri mieltä siitä, voiko määräaikaisiin sopimuksiin lisätä lisämaksuja. Molemmat toivovat kuitenkin asian perusteellista selvittämistä.
Mies sai viallisesta televisiosta vakuutuskorvauksia – kuluttajariitalautakunta: myyjä ei silti välty vastuulta ja hyvityksen maksamiselta
Kuluttajariitalautakunta katsoi, että kotivakuutuksen perusteella saatu 900 euron korvaus ei poista myyjän vastuuta television vikaantumisesta. Lautakunta suositti 300 euron lisähyvitystä myyjältä.
Perhe peruutti lomamatkan ja joutui maksamaan 800 euron toimistokulut – kuluttajariitalautakunta: kulut olivat kohtuuttomat
Nelihenkisen perheen matkan peruuttamisesta puolitoista kuukautta ennen matkaa ei kuluttajariitalautakunnan mukaan voi periä 800 euron toimistokuluja. Lautakunta suositti 600 euron palautusta.
Toiko joulupukki puhelimen tai tabletin? Jos palautat laitteen, voit joutua korvaamaan sen arvon alenemisen kokeilun jälkeen
Kuluttajariitalautakunta katsoo, että yli kahden tunnin käytön jälkeen laitteen arvon alenemisen voi joutua korvaamaan.
Peruutettiinko tapahtuma ja sait vain osan lipun hinnasta takaisin? Kuluttajariitalautakunta: Myyjän on palautettava koko raha
Peruutettuun konserttiin tai muuhun tapahtumaan lipun netistä ostaneella kuluttajalla on oikeus saada koko lipun hinta takaisin. Kuluttajariitalautakunnan mukaan peruutuskuluista vastaa järjestäjä.
Ostitko auton netistä ja kauppa kaduttaa? Jos peruutat kaupan, voit joutua korvaamaan auton arvon alenemisen yli 100 kilometrin ajon jälkeen
Kuluttajariitalautakunta on määritellyt, milloin nettikaupasta auton ostanut joutuu hyvittämään auton arvon alentumisen, jos kauppa peruutetaan. Tavanomaista koeajoa ei tarvitse hyvittää.
Pyöräilijä voitti kaupunkipyörän palautuksesta syntyneen 89 euron riidan – Kuluttajariitalautakunta: pyöräilijän kuluttajansuojassa puutteita
Kaupunkipyöriä on entistä enemmän ja niillä ajetaan paljon. Kuluttajariitalautakunnan mielestä pyörien käyttöehtojen tulisi olla selkeitä. Pyöräilijältä saatetaan vaatia ylimääräisiä maksuja, vaikka hän noudattaisi pyörään merkittyjä ohjeita.

Moni mökki päältä kaunis, mutta: homeseinää, lemukaivoa, tuulivoimalaa – katso mistä on riidelty huvilakaupoissa ja kuka on voittanut
Kuluttariitalautakunta saa joka vuosi ratkaistavakseen mökkikauppariitoja. Tänä vuonna on tullut jo kaksi valitusta.
Ostiko lapsesi kalliin tavaran ilman lupaa? Testaa tästä, millaisesta ostoksesta voi saada rahat takaisin
Lapsen tai nuoren omin päin tekemän ostoksen hinta voi yllättää vanhemmat. Myyjän ei aina tarvitse palauttaa rahoja.
Kuluttajariitalautakunta: Luteiden pilaamasta matkasta saa korvausta lomanautinnon menetyksestä, hotellin home-epäilystä ei
Kuluttajariitalautakunta on ensimmäistä kertaa linjannut perusteita lomanautinnon menettämisen korvaamiseksi.
Matkahuolto keräsi julkisesti kritiikkiä pakettipalveluistaan – pelkkä sosiaalinen media on hankala paikka palautteelle
Facebook-palautteissa esiin tulevat vain ongelmat, ei ratkaisut. Hyvin hoidettu kritiikki voi olla yritykselle markkinointivoitto.
Kuluttaja-asiamies harkitsee ryhmäkannetta valitusryöpyn kohteena olevasta sähköyhtiö Fi-Nergystä: "Antaa hälyttävän signaalin, että lakia rikotaan tietoisesti"
Kuluttaja-asiamies Katri Väänäsen mukaan harkinnassa on oikeustoimia, sillä tilanne on kuluttajien kannalta kestämätön.
Power firm garners 1,000 consumer authority complaints over missing reimbursements
The authority says it has received more complaints about Fi-Nergy Voima than any other independent electricity company.
Vaihto-oppilas Tinka Pelttari pääsi vihdoin kotiin Britanniasta – oululainen perhe ei päästänyt nuortaan vaihtoon USA:han, nyt peruutusta puidaan kuluttajariitalautakunnassa
Riitoja on syntynyt, kun kalliin matkan hinta on palautettu vain osittain, jos peruutuksen syynä on ollut koronahuoli.

Kuluttajariitalautakunta: Matkan sai perua koronan vuoksi ilman kuluja – oma arvio uhasta voi riittää, vaikka matkustusrajoituksia ei olisi
Matkustajien perumien matkojen hinnan palauttaminen on aiheuttanut riitoja matkustajien ja matkanjärjestäjien välille.
Coronavirus crisis leads to spike in disputes over holidays, credit
The overall number of complaints to the Consumer Disputes Board was slightly down on 2019 due to the collapse of air travel.
Korona aiheuttanut useita kuluttajariitoja – kuluttajat valittaneet enemmän myös sähkösopimusten puhelinmyynnistä
Valmismatkojen kohdalla riita on usein ratkaistu kuluttajan eduksi.
Uusien asuntojen rakennusvirhekiistojen määrä on jatkanut kasvuaan – asunnonostajien liika luottamus saattaa kostautua
Asiantuntijoiden mukaan ratkottavien kiistojen lukumäärät eivät ole räjähtäneet. Ostajien tietoisuuden lisääntyminen on vaikuttanut kiistojen kasvuun.
Asiakkaan tilaaman passin kuljetus viivästyi ja viivästyksestä syntyi lisää kuluja – Kuluttajariitalautakunta velvoitti Matkahuollon korvaamaan kaikki syntyneet kulut
Kun asiakas ei saanut passiaan sovitusti, hän joutui ostamaan väliaikaisen ja uuden passin, mikä tuotti yli 200 euron kulut.

Ladattavista autoista ikäviä yllätyksiä kuluttajille – "Innostuksissa tehtyjä kauppoja pitää välttää", sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja
Kuluttajariitalautakunta ja Autoalan Keskusliitto patistavat myyjiä kertomaan avoimesti ladattavien autojen ominaisuuksista.

Rinnat pienenivät, iho jäi roikkumaan eikä silmälaseista päässyt eroon – potilas voi vaatia yksityislääkäriltä hyvitystä huonosta hoidosta
Kuluttajariitalautakunta patistaa yksityislääkäreitä kertomaan potilaille hoidon riskeistä ja kirjaamaan annetut tiedot.
Food watchdog scrutinises candy bar over consumer complaints
Consumers have been advised to avoid eating the candy bars and to report symptoms to local health inspectors.

Ostitko suosikkijoukkueesi kausikortin ja pelkäät nyt, ettet pääsekään katsomoon? Erityisasiantuntijalta tiukka linjaus kuluttajan oikeuksista
Lain mukaan kuluttajalla on aina oikeus saada rahallinen hyvitys, jos hänelle ei voida tarjota palvelua, josta hän on maksanut.

Buyers beware: Consumers don't always win disputes over product pricing mistakes
If something seems too good to be true it often isn't, seems to be the overall guidance from the Consumer Disputes Board.

Mies osti tuhansien eurojen maastopyörän 475 eurolla, nainen hamstrasi kympin Aalto-maljakoita – Näin kuluttajariitalautakunta linjasi
Kuluttajariitalautakunta on antanut viime aikoina useita päätöksiä verkkokaupan hintavirheistä.
Kuluttajariitalautakunta: Vajaa minuutti liian lyhyt aika nousta kaukojunaan – lapsiperheen selvittävä alle kahdessa minuutissa ulos
Junien lyhyissä pysähdyksissä ovia ei avata heti. Ovet myös suljetaan hyvissä ajoin ennen lähtöä.

Finnair joutui kuluttajaliiton mustalle listalle Ruotsissa – lentoyhtiöt päätyvät listalle yleisimmin, kun eivät noudata korvaussuosituksia
Finnair on mustan listan kakkossijalla 16 tapauksella. Ykkösenä on Ryanair.

Uutissuomalainen: Asuntokaupoista tehtiin viime vuonna ennätysmäärä valituksia
Kiinteistönvälitysalan mukaan pätevyysvaatimuksen muutos, kuluttajien tietoisuus ja valittamisen helppous syitä kasvuun.
Ostaja halusi palauttaa uuden auton, kun liikennemerkkien tunnistamisjärjestelmä ei toiminut – kuluttajariitalautakunnan mukaan kauppoja ei tarvitse purkaa
Kuluttajariitalautakunta linjasi, ettei myyjän tarvitse perua kauppaa tai maksaa korvauksia, kun liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ei toiminut.
Kelan järjestelmävirhe jätti yli 8 000 asiakirjaa huomioimatta muutoksenhakijoilta – päätöksissä voi olla virheitä
Vika jylläsi Kelan systeemissä vajaat kaksi vuotta ja koski kaikkiaan yli 400:aa tapausta.
Näppäilyvirhe voi johtaa kuluttajariitaan: pysäköintisovellusten aiheuttamien valitusten määrä kovassa kasvussa
Pysäköinnissä käytettävät uudet maksutavat tuottavat autoilijoille tuskaa.

Valmismatka voi kallistua tuntuvasti nettivarauksen aikana – kuluttajalle on kerrottava muutoksesta selkeästi
Kohonnut hinta ei kuluttajariitalautakunnan mukaan ole sitova, jos se tulee yllätyksenä.
Consumer Board raps lost-and-found centre over €73 phone call
A woman who phoned about a lost wallet was put on hold for 24 minutes – and billed 73 euros for the call.
Kuluttajariitalautakunta: 70 euroa on kohtuuton hinta soitosta löytötavaratoimistoon – viisi euroa riittää
Tieto hinnasta pitää lautakunnan mukaan kertoa heti puhelun alussa. Periaate koskee muitakin puhelinpalvelujen tarjoajia.
Tuhansien eurojen lasku vahingoista, joita vuokralaiset eivät aiheuttaneet: "Menin paniikkiin"
Vuokralaiset ovat järkyttyneitä Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiön perimistä perusteettomista vahingonkorvausvaatimuksista.

Terveys vaarassa ja työteho huono - Valtion työntekijät valittavat it-palveluistaan. Kerro kokemuksesi!
A-studio kerää kokemuksia it-palveluista valtion töissä.

Uusi koti olikin sekundaa – mitä tehdä jos rakentaja ei suostu korjaamaan virheitä?
Asiantuntijat kehottavat hankkimaan oman kodin työmaalle ulkopuolisen tarkkailijan, joka valvoo asukkaan etua.

Lentomatkustajat hakevat entistä hanakammin hyvitystä myöhästymisistä – tämä juttu kertoo, milloin olet oikeutettu korvaukseen
Kuluttajariitalautakuntaan tuli viime vuonna ennätysmäärä lentomatkustamiseen liittyviä ratkaisupyyntöjä.

Milloin perutusta keikasta saa rahat takaisin? Voiko surkeasta show'sta vaatia korvauksia? Yhdeksän kysymystä Kilpailu- ja kuluttajavirastolle
Pääesiintyjän ja tämän korvaajan perumiset Ruisrockissa herättävät kysymyksiä. Millaisia oikeuksia kuluttajalla on vaatia korvauksia kulttuuritapahtumien yllättävistä muutoksista?
In the market for a new car or expensive renovation? 6 tips on becoming a smarter shopper
Finland’s Consumer Authority reports hearing the same complaints year after year, but many are easily avoided.

Consumer dispute board quiet on Helsinki public transport price hike complaints
The board received around 2,000 requests asking it to review price changes which went into force earlier this year.

Valitus kaatui – Kuluttajaviranomaiset eivät ota kantaa HSL:n lippu-uudistukseen
Asiasta päätettiin yksimielisesti Kuluttajariitalautakunnan kokouksessa.

Asiakas osti sohvan, joka ei mahtunutkaan asuntoon – näin Suomessa töppäillään huonekalujen kanssa
Kuluttajaneuvontaan tulee paljon yhteydenottoja huonekaluista. Eniten valitetaan sohvista, sängyistä ja patjoista.

High trial costs give many in Finland pause
Nearly half of all Finnish residents are reluctant to bring an action in court because they fear that a trial can become too expensive.
Postin toiminnassa ärsyttää kolme asiaa – Asiakkaan kirjattu kirje hukattiin: "Vain postimaksu luvattiin palauttaa, siinä kaikki"
Postin sidosryhmäjohtaja muistuttaa, että Suomessa on 15 muutakin jakelyhtiötä, jotka myös hukkaavat lähetyksiä.

Kuluttajariitalautakunta: Microsoftin korvattava Windows 10 -järjestelmän "pakkoasennuksesta" kuluttajalle aiheutuneita vahinkoja
Microsoftilla ei ollut sopimukseen perustuvaa oikeutta asentaa uusi käyttöjärjestelmä kysymättä lupaa, toteaa lautakunta.

KSML: Kuluttajariitalautakuntaan valittaminen saattaa muuttua maksulliseksi
Puheenjohtajan mukaan mahdollinen maksu voisi olla sidoksissa mahdollisen hyvityksen määrään.

KSML: Valitus kuluttajariitalautakuntaan saattaa muuttua maksulliseksi
Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg korostaa, että maksullisuuteen siirtyminen on viimeinen vaihtoehto.

"Kyse on periaatteesta" – Ollilan perhe ja sadat muut taistelevat lentoyhtiö Finnairin kanssa myöhästymiskorvauksista
Yhä useampi valittaa kuluttajariitalautakuntaan, mikäli ei saa lennon myöhästymisestä korvauksia.