Hyppää pääsisältöön

Uusimmat artikkelit

Voiko Finnair estää pääsyn koneeseen, jos asiakas ei suostu käyttämään maskia? Näin vastaa juristi – Entä tuleeko maskipakko myös juniin?

Kuluttajaoikeuden asiantuntijan mukaan nyt haetaan sääntöjä sille, miten maskipakko voidaan määrätä.

Nyt se on selvitetty: Rakentamisen maine on mennyt

Suomalaisten käsityksiä rakentamisesta kartoittanut tutkimus maalaa synkän kuvan kadonneesta talonteon taidosta. Moni uskoo, että ennen rakennettiin paremmin.

Muuttofirmojen kasvava käyttö näkyy lisääntyneinä riitatapauksina: "Sovimme hinnaksi 490 euroa, muutto maksoikin 1360 euroa"

Yhä useampi jättää muuttonsa kuljetusyrityksen hoidettavaksi. Aina kaikki ei mene putkeen, ja se näkyy lisääntyvinä valituksina kuluttajaviranomaisille.

Taidekaupan kuluttajansuoja on ongelmallinen – teoksen hinnan arviointi on ostajan vastuulla

Kaupan voi purkaa vain, jos tuotteessa on selkeä virhe. Sen määrittäminen on taidekaupassa hankalaa.

Auton merkkihuoltoko kallista valohoitoa? Nyt asiakas näkee totuuden videolta

Käytitkö auton huollossa ja sait laskun, mutta mietit yhä, mitä autolle on tehty? Autokeskuksen huollossa valohoitoväitteitä torpataan videoimalla.

Johtava kuluttajaneuvoja ihmettelee ihmisten ylimitoitettuja vaatimuksia: "Mielipahasta ei makseta"

Uudenmaan maistraatin johtava kuluttajaneuvoja Nina Konu toivoo viranomaisille järeämpiä keinoja riitojen ratkaisuun.

Unohditko ostoksia kassalle, hajotitko jotain? Näin kaupat suhtautuvat klassisiin ostosmokiin

Tiesitkö, että kaupasta voi saada uuden tuotteen tilalle, jos ostokset hajoavat vaikka parkkipaikalla? Kaupasta riippuen vastuu ostoksista voi tosin siirtyä asiakkaalle jo kassalla. Selvitimme, miten kaupat suhtautuvat erilaisiin vahinkoihin.

Kuluttajat valittavat entistä enemmän sopimuksista ja etämyynnistä

Kuluttajaneuvonta sai vuoden alkupuoliskolla tuhansia yhteydenottoja liittyen etämyyntiin ja sopimuksiin.

Jäikö remontti retuperälle, pettikö auto alta? Netissä toimiva apuri auttaa valittamaan oikein

Kuluttajaneuvonnan verkkoapuri pyöräyttää nopeasti reklamaation vaikkapa pieleen menneestä remontista tai käytetyn auton kaupasta, mutta aivan kaikkea se ei tee puolestasi.

Consumers' Union: Printed bills should not cost extra

The Consumers' Union of Finland NGO says that it is wrong for companies to charge customers extra for a bill printed out on paper. The union has demanded that consumer protection laws be changed so that paper-based bills would - like their electronic-based bill counterparts - be required to be free of charge.

Ennätysmäärä valituksia: Lentojen myöhästymiset ja autokaupat kismittävät suomalaista kuluttajaa

Kuluttajariitalautakunta arvelee, että lentoyhtiöillä on vaikeuksia taipua EU-oikeudessa määrättyihin vaatimuksiin. Korvausoikeus ei edellytä, että matkustaja kärsii myöhästymisestä todellista vahinkoa.

Käyttöohjeet saatava suomeksi ja ruotsiksi: "Kuluttajien pitäisi vaatia oikeuksiaan"

Jos tuotteessa ei ole sen käytön kannalta merkittäviä tietoja suomeksi tai ruotsiksi, on se kuluttajansuojalain mukaan virheellinen. Ostaja voi silloin vaatia esimerkiksi hinnanalennusta.

Saako ravintola periä maksun perumatta jääneestä pöytävarauksesta?

Kuluttajansuojalain näkökulmasta maksun periminen on sallittua, kunhan se on kohtuullinen ja sen perimisestä on kerrottu selkeästi etukäteen, sanoo kilpailu- ja kuluttajaviraston apulaisjohtaja Katri Väänänen.

Asuntolainojen kytkykauppa halutaan kieltää

Asuntolainatarjouksen ehtona ei voi enää olla se, että kuluttaja ostaa pankilta tai sen yhteistyökumppanilta myös toisen palvelun, esimerkiksi vakuutuksen, jos eduskunta hyväksyy hallituksen nyt esittämän lakimuutoksen. Asuntolainaa saisi edelleen tarjoa halvemmalla asiakkaalle, joka ostaa toisenkin palvelun.

Uuden talon vetoisuus paljastuu pakkasilla – tavarantarkastaja voi ratkoa korjauskiistoja

Asuintalojen lämmöneristyksen mahdolliset heikkoudet paljastuvat viimeistään kovilla pakkasilla. Uudisrakennusten omistajat ovat voineet havaita esimerkiksi vetoisuutta, sanoo tavarantarkastaja. Tarkastajan mielestä rakentajalta voi edellyttää korjauksia – kohtuullisuuden nimissä.

"500 euroa sakkoa per viikko, jos urakka venyy" – Asiantuntija kehottaa sopimaan sanktiosta

Kuluttajaoikeusneuvojaan otetaan yhteyttä päivittäin, kun sovitussa urakkahinnassa ei ole pysytty. Monesti pienemmissä urakoissa asiakas luottaa liikaa sanallisiin sopimuksiin. Asioiden hankaloituessa kuluttaja on heikoilla, jos ei ole sovitusta mustaa valkoisella.

Hajosiko pesukone liian pian? Kuluttajan odotukset ovat usein liian korkealla

Monien kodinkoneiden käyttöikä on lyhentynyt, mutta kuluttajien odotukset ovat pysyneet takavuosien tasolla. Tämä aiheuttaa usein riitatilanteita, jotka päätyvät kuluttajariitalautakunnan pöydälle. Käytännössä tarkan käyttöiän määrittäminen yksitäisillä tuotteille on tällä hetkellä lähes mahdotonta.

Pienet virheet aiheuttavat usein riitoja putkiremonteissa

Valitukset putkiremonteista ovat kasvussa, mutta suurin osa kuluttajaoikeusneuvontaan tulevista tapauksista päätyy jonkinlaiseen sopuun.

"Älkää hyvät ihmiset tehkö sopimuksia suullisesti" – Suurin osa putkiremonteista ei kuulu kuluttajansuojan alle

Putkiremontti ei aina mene nappiin, mutta muutamilla sopimusasioilla remontin tilaaja pystyy estämään turhat harmit.

Kuningaskuluttaja: Lakimiehistä valitetaan yhä useammin – kuluttajaneuvoja: "Parantamisen varaa hinnoittelussa"

Suomalaiset valittavat yhä useammin lakimiesten työstä. Valituksissa on kyse lakimiesten ja asianajajien palkkioiden lisäksi epäammattimaisesta työstä. Joka kolmas valitus johtaa toimenpiteisiin.

"Asiakkaan automurhe kiinnostaa myyjää entistä vähemmän"

Riitely käytettyjen autojen virheistä on kasvanut. Myyjäliikkeen vastuu ei kuitenkaan pääty, kun perävalot lakkaavat näkymästä.

Riidat käytettyjen autojen kaupassa lisääntyneet – millaisia kokemuksia sinulla on?

Riidat käytettyjen autojen kaupoista työllistävät kuluttajaviranomaisia entistä enemmän. Millaisia kokemuksia sinulla on käytettyjen autojen kaupasta ja myyjäliikkeistä?

Hikka pilasi Chuck Berryn konsertin – kuluttajariitalautakunta teki historiallisen ratkaisun

Kuluttajariitalautakunta on ensimmäistä kertaa suosittanut konsertinjärjestäjää maksamaan lipunostajalle hyvitystä, koska konsertin laatu poikkesi sovitusta.

Kuluttajaviraston lakimies toivoo rotia kuntosalijäsenyyksiin: "Pitäisi pystyä liikkumaan vapaammin"

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon jätetään vuosittain satoja ilmoituksia kuntokeskusten toiminnasta. Suurin osa ilmoituksista liittyy epäselviin sopimusehtoihin. Monet kuntokeskukset eivät noudata kuluttajaviraston suosituksia esimerkiksi kohtuullisen sopimuskauden pituudesta.

Saitko laskun, jossa eräpäivä on huomenna? Jupina on turhaa

Toiko posti laskun, jossa eräpäivä on muutaman päivän päässä tai jopa huomenna? Ei auta kuin maksaa tai soittaa ja neuvotella toimintatavasta. Maksunsaaja nimittäin määrittelee eräpäivän. Vaikka lähetyspäivän ja eräpäivän väliin suositellaan 14 vuorokautta, kyseessä on vain linjaus. Sen sijaan maksumuistutuksia säätelee perintälaki.

Suurin osa yritysten asiakaspalvelunumeroista rikkoo lakia kalliilla hinnallaan

Kesäkuussa 2014 voimaan tullut kuluttajasuojalain säännös vaatii kohtuutta yritysten palvelunumeroiden hintoihin. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan hinnat ovat yhä liian korkeita suurimmassa osassa yrityksiä.

Kuluttajaoikeusneuvojan vinkki elektroniikan ostoon: Pidä kuitti tallessa

Itä-Suomen maistraatin kuluttajaoikeusneuvoja Martti Suhonen suosittelee ottamaan selvää takuuajasta ja takuun antajasta ennen elektroniikkatuotteen ostamista. Takuuasiat sujuvat neuvojan mukaan mallikkaasti Suomessa.

"Ajetaan kunnes se hajoaa" – rahanpuute pistää tinkimään auton huollosta

Tiukentunut taloustilanne näkyy autojen huollossa. Huoltojen välejä pitkitetään ja autoon halutaan tehdä vain kaikkein välttämättömimmät työt. Kuluttajariitalautakuntaan on tänä vuonna saapunut ennätysmäärä autokauppaan liittyviä valituksia.

Tiedätkö mitä tilaat? – Näytepillerit voivat tulla kalliiksi

Harhaanjohtaminen markkinoinnissa ja mainonnassa on lain mukaan kiellettyä. Suurin osa laskutusepäselvyyksiä aiheuttaneista yrityksistä toimii ulkomailla.

Huolimaton toheltaja hyötyy eniten tuotevakuutuksesta – useimmiten takuu ja kotivakuutus riittävät

Kaupat markkinoivat etenkin kodinkoneiden ostajille tuotevakuutuksia, jotka korvaavat takuun ulkopuolelle jääviä vahinkoja. Suomessa on kuitenkin vahva kuluttajansuoja ja kotivakuutus auttaa laajemmissa vahingoissa.

Tuotekohtaisia vakuutuksia saa miltei mihin vaan – "Vakuutus on monimutkainen tuote"

Kuluttajaa turvaa vapaaehtoisten vakuutusten lisäksi kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu sekä mahdollinen takuu.

Jouduitko asiattoman kotimyynnin uhriksi? Tee ilmoitus!

Asiattomasta kotimyynnistä kannattaa tehdä ilmoitus viranomaisille. Esimerkiksi Porissa on ollut liikkeellä epäasiallisesti käyttäytyviä ilmakuvien kauppaajia.

Kuluttajille lisää velvoitteita verkko-ostosten palauttamisesta

Kuluttajansuojalaki uudistuu ensi viikon perjantaina.

Poliisi kehottaa: Ole tarkkana kiertelevien ulkomaalaisryhmien kanssa

Poliisin mukaan ryhmät tarjoavat monasti huonolaatuisia työpalveluita eivätkä pidä kiinni sovitusta. Poliisi kehottaa aina tekemään kirjallisen sopimuksen työsuorituksista.

Kuluttajansuojalaki ei ulotu some-kirppiksille

Kuluttajansuojalaki ei koske kahden yksityisen ihmisen välistä kauppaa, minkä vuoksi netissä toimivat kuluttajalta kuluttajalle -kirpputorit toimivat hyvän uskon varassa. Sosiaalisessa mediassa toimivista kirpputoreista kysytään kuluttajavirastosta ajoittain.

Kuluttaja-asiamies: Alaikäisille lähetetty aiheettomia laskuja – älä maksa

Kuluttajaviranomaisten mukaan vanhempien on syytä reklamoida alaikäisen lapsensa saamasta laskusta. Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajalla ei ole velvollisuutta maksaa sellaisesta tuotteesta tai palvelusta, jota hän ei ole tilannut.

Tyytymätöntä asiakasta ei odota enää suuri puhelinlasku

Kuluttajasuojalain muutoksen ansiosta yritykset eivät enää voi periä korkeaa hintaa puheluista, jotka koskevat esimerkiksi tuotevirhettä tai sopimuksen muuttamista. Käytännössä puhelujen minuuttitaksat tulevat olemaan enintään viidenneksen kalliimpia kuin kännykkäpuhelut keskimäärin.

Joululahja on helppoa vaihtaa tai palauttaa

Kuluttajansuojalaki on armoton tuotteiden palauttamista tai vaihtoa kohtaan, mutta kaupat joustavat. Joulun pyhien jälkeen palautus tai vaihto voi onnistua jopa ilman kuittia.

Netissä liikkuu yhä enemmän yksityisiä huijarimyyjiä

Pirkanmaan poliisille on tänä vuonna tehty jo yli 450 ilmoitusta petoksista tai lievistä petoksista, jotka ovat saaneet alkunsa internetissä tapahtuneesta yhteydenotosta. Kuluttajansuojalaki ei koske yksityishenkilöiden välistä kauppaa.

Näin tunnistat luotettavan verkkokaupan

Kuluttajaneuvonnan mukaan tyypillisin valitus verkkokaupoista koskee maksettua tuotetta, jota ei koskaan tule asiakkaalle. Euroopan kuluttajakeskuksen laatima tarkistuslista auttaa arvioimaan verkkokaupan luotettavuutta.

Lakimuutos mahdollistaa hintojen kätkemisen

Huomenna torstaina voimaan astuva EU-direktiivi höllentää Suomen kuluttajalainsäädäntöä. Laki ei enää velvoita näyttämään hintatietoja lehti- ja tv-mainoksissa. Lisäksi muun muassa yksityislääkärit voivat piilottaa hinnaston myös vastaanotollaan.

Eteiseen jätettyä ilmakuvataulua ei tarvinnut maksaa

Ilmakuvia kauppaava yrittäjä haki oikeusteitse korvausta verannalle jättämästään kuvataulusta. Yrittäjä oli jättänyt kuvan oheen lapun, jossa luki "soita ja varmista".

"Kaikissa ostamissani autoissa on ollut tikittävä aikapommi"

Yle Savon nettikeskustelijat eivät usko käytetyn auton takuuseen. Verkkokeskustelijoiden neuvo kuuluu: tarkista auto ennen kauppaa ja aja omalla riskillä.

Kuluttajaoikeusneuvoja: Lähes kaikilla käytetyn auton ostajilla on sama harhaluulo

Pieleen mennyt autokauppa on yleisin kuluttajariitalautakuntaa työllistävä asia. Usein kuluttajilla on väärä käsitys siitä, kuinka kauan auton myyjä on vastuussa korjauskustannuksista.

Tuliko ostamaasi autoon yllättäen kallis vika?

Autokauppoihin liittyvät riidat ovat suurin yksittäinen kuluttajariitalautakuntaa työllistävä ilmiö. Yle kerää lukijoiden tarinoita pieleen menneistä autokaupoista ja niistä selviämisestä.

Savon Sanomat: Autokauppa on kuluttajariitojen ykkönen

Autokauppoja lähdetään purkamaan vain harvoin.

Valmiiksi vialliset joululahjat kismittävät – Kuluttajaneuvonta saa osansa

Liikkeet voivat antaa jouluna vaihto- tai palautusmahdollisuuden normaalista poiketen.

Näistä Suomi valittaa

Suomalainen kuluttaja ei yleensä helposti valita. Mutta kun aihetta löytyy, oikeuksistaan on syytä pitää kiinni.

Näytä lisää Olet sivulla 1, siirry seuraavalle sivulle